Ostatni taniec na szutrze. Czas na Rajd Fafe

Ostatni taniec na szutrze. Czas na Rajd Fafe

Ostatni taniec na szutrze. Czas na Rajd Fafe

Ostatni taniec na szutrze. Czas na Rajd Fafe

Dopiero w zeszłym roku mistrzostwa Europy odwiedziły zwariowane na punkcie rajdów portugalskie miasto Fafe, ale to dopiero w tym sezonie zawodnicy będą mogli rywalizować na kultowych szutrowych odcinkach specjalnych. Przed nami kolejna runda mistrzostw Europy.

Pierwszą edycję imprezy, wówczas pod nazwą Rallye as Antas zorganizowano w 1955 roku. Najlepszy był Ernesto Mortorell, który skorzystał z Denzela. Na znaczący awans imprezy w rajdowej hierarchii trzeba było jednak sporo poczekać. Dopiero w 1968 roku wydarzenie znalazło się w kalendarzu mistrzostw kraju. Rali as Barragens Norte wygrali Jose Bernardino Santos Lampiera i Santos Vilalobas, którzy skorzystali z Renault 8 Gordini. Rok później powrócono do nazwy Rali as Antas. Obecna nazwa, czyli Serras de Fafe pojawiła się dopiero w 2010 roku. Od 2017 roku rajd stanowi także rundę mistrzostw Półwyspu Iberyjskiego.

Nieobecność imprezy na międzynarodowej arenie sprawiła, że w historycznych statystykach dominują lokalni kierowcy. Najwięcej zwycięstw i miejsc na podium ma Fernando Peres. W swoim dorobku ma sześć triumfów i trzynaście wizyt w czołowej trójce. Ze znanych na międzynarodowej scenie nazwisk na liście zwycięzców znajdziemy m.in. Bruno Magalhaesa, Miguela Camposa i Daniego Sordo.

Portugalska impreza jest ostatnią szutrową rundą tegorocznego sezonu mistrzostw Europy. W kalendarzu pozostają jeszcze asfaltowe imprezy na Węgrzech i Wyspach Kanaryjskich. Rajd stanowi również ostatnią rundę ERC Michelin Talent Factory, w którym rywalizuje Mikołaj Marczyk. Polak obecnie traci do liderującego Efrena Llarena siedem punktów i tylko Ci dwaj kierowcy liczą się w walce. Do wygrania jest m.in. pełna dostawa opon Michelin na ostatnie dwie rundy sezonu.

Obok wspomnianego Hiszpana i kierowcy ORLEN Team na liście znajduje się jeszcze 34 kierowców, którzy skorzystają z aut klasy RC2. Jedynkę od organizatorów otrzymał lider czempionatu Andreas Mikkelsen, który poprowadzi Skodę Fabię Rally2 Evo. Za Polakiem ustawiono Aleksieja Łukjaniuka w Citroenie C3 Rally2 i Norberta Hercziga w kolejnej Skodzie. Hyundaia i20 R5 zaprezentuje znany z odcinków specjalnych mistrzostw świata Dani Sordo. Niezwykle groźni z pewnością będą także lokalni kierowcy, którzy będą walczyć również w krajowych mistrzostwach. Wystarczy wspomnieć, że na liście mamy m.in. Armindo Araujo (Skoda), Ricardo Teodosio (Skoda) i Bruno Magalhaesa (Hyundai).

Tegoroczny harmonogram składa się z szesnastu odcinków specjalnych. Rywalizacja tradycyjnie rozpocznie się od przejazdów treningowych i odcinka kwalifikacyjnego, który zaplanowano na piątkowe popołudnie. Sobota będzie składać się z czterech powtarzanych prób. Pętlę stworzą oesy Luilhas (12,10 km), Senhora de Fe/Anjos (18,06 km), Agra/Zebral (11,25 km) oraz Boticas (15,20 km). Dzień będzie meirzył 113,22 km.

W niedzielę zawodnicy pokonają 83,82 km. Podobnie jak dzień wcześniej zaplanowano cztery powtarzane próby. Załogi zmierzą się z oesami Seixoso (10,01 km), Santa Quiteria (9,28 km), Montim (8,63 km) oraz Lameirinha (13,99 km). Zwycięzców poznamy po godzinie 16:00 czasu polskiego.

Przeczytaj również