Marcin Zabolski09.06.2018

Jakie zmiany nastąpią w rajdach, wyścigach, rallycrossie? Przewodnik po decyzjach FIA

15 interakcji Przejdź do dyskusji

Jakie zmiany nastąpią w rajdach, wyścigach, rallycrossie? Przewodnik po decyzjach FIA

Jakie zmiany nastąpią w rajdach, wyścigach, rallycrossie? Przewodnik po decyzjach FIA

15 interakcji

Manila, stolica Filipin była gospodarzem drugiego tegorocznego zebrania Światowej Rady Sportów Motorowych przy Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA). Azjatycki meeting zakończył się uchwaleniem wielu istotnych decyzji, które ukształtują najbliższe lata w poszczególnych seriach motorsportowych.

Spotkanie było także szóstą, coroczną Konferencją Sportową FIA, pierwszą w regionie Azji i Pacyfiku. Gości przywidał prezes Fédération Internationale de l’Automobile, Jean Todt. Manilę odwiedził m.in. szef Formuły 1, Chase Carey oraz były kierowca F1, Felipe Massa – nowy szef komisji kartingowej.

Władze Formuły 1 nie były częstym gościem na Światowych Radach Sportów Motorowych. Jean Todt docenił to, że na Filipinach zjawił się sam Chase Carey. | fot. FIA

Rajdowe Mistrzostwa Świata (WRC)

Dla bardziej uczciwych warunków rywalizacji, od sezonu 2019 załogi z priorytetami P1 zostaną umieszczone na początku listy startowej do etapu, jeżeli skorzystają z Rally2. Obecnie ekipy powracające na trasę ruszają za załogami, które przejechały wszystkie odcinki. Dzięki nowym przepisom na szutrowych rajdach WRC pierwsze załogi na trasie będą miały choć trochę “odkurzoną” drogę z luźnego szutru.

Załogi z priorytetem P1 korzystające z Rally2 będę w sezonie 2019 odkurzać trasę przed stawką WRC, która ukończyła wszystkie odcinki poprzedniego etapu. | fot. Janus Ree/Red Bull Content Pool

Rajdy regionalne

Komisja Rajdowa pod przewodnictwem Wayne’a Christiego zaanalizowała hierarchię współczesnych samochodów. Aby zwiększyć uczestnictwo w cyklach FIA oraz krajowych mistrzostwach, ustalono cel, który usprawni i uprości podał na kategorię, grupy i klasy. W drabince priorytetem będą niedrogie auta, które będzie można homologować na całym świecie za pośrednictwem FIA lub narodowego związku motorowego. W niektórych kategoriach umożliwi się regionalnym konstruktorom na rozwój własnych koncepcji i homologowania ich w FIA.

FIA chce ułatwić rozpoczęcie rywalizację w krajowych mistrzostwach rajdowych. Poluzowane zostaną wymogi homologacyjne aut. | fot. Janus Ree/Red Bull Content Pool

Dla zwiększenia popularności aut grupy R1 regulacje zostaną uproszczone w 2019 r. Małe rajdówki będą bardziej wytrzymałymi konstrukcjami na imprezach szutrowych. R1-ki mają też być bardziej dostępne w mistrzostwach regionalnych i krajowych.

Z natychmiastowym efektem nowo homologowana kategoria R4-KIT będzie obowiązywać we wszystkich regionalnych mistrzostwach.

Rallycross

Światowa Rada zaakceptowała propozycję Komisji Off-Roadu przekształcenia Rallycrossowych Mistrzostw Świata w Elektryczne Rallycrossowe Mistrzostwa Świata (FIA Electric World Rallycross Championship). Zmiana nastąpi od sezonu 2020.

Kontrowersyjna transformacja World RX na Electric World Rallycross Championship stanie się faktem w 2020 r. Nie zmieni się za to format weekendów. | fot. FIAWorldRallycross.com

Na ten moment potwierdzono kilka ogólnikowych zasad. Format weekendu wyścigowego pozostanie bez zmian (treningi, 4 biegi kwalifikacyjne, 2 półfinały i 1 finał). Sezon będzie składać się z 12-14 imprez. Zespoły będą mogły zgłaszać 2 samochody.

Mistrzostwa świata zostaną przeprowadzone w klasyfikacji kierowców i producentów. W tym drugim przypadku punktować będą 4 najlepsze auta danego producenta, niekoniecznie będącego zespołem fabrycznym). Dla prywatnych ekip powstanie Team Trophy. Jego zwycięzca nie otrzyma tytuły mistrza świata.

Elektryczne samochody rallycrossowe będą miały takie samo podwozie dostarczone przez Orecę, natomiast baterie będzie zapewniał Williams. | fot. Colin McMaster/McKlein

W regulaminie technicznym określono, że pojazdy będą typu sylwetkowego (przypominające z zewnątrz modele produkcyjne) z napędem na 4 koła z dwoma silnikami elektrycznymi przy każdej z osi. Jednostki będą generować moc 500 kW (ok. 670 KM) oparte o wspólną baterię i wspólne podwozie. Zunifikowane podwozia w latach 2020-2023 będzie dostarczać Oreca. Przetarg na akumulatory wygrał Williams, który zaopatrzy zespoły w baterie przez 4 sezony.

Regulamin napędów zostanie zaczerpnięty z Formuły E z pewnymi obostrzeniami dotyczącymi kontroli kosztów i prac rozwojowych. Prywatni konstruktorzy mogą homologować swoje własne samochody, jeżeli użyją zunifikowanego podwozia i baterii oraz zaprojektują nadwozie na bazie ogólnego modelu samochodu FIA.

Przyszłroczne bolidy F1 czeka modyfikacja aerodynamiki, aby łatwiej było o manewry wyprzedzania | fot. Mark Thompson / Getty Images / Red Bull Content Pool

Formuła 1

Światowa Rada zatwierdziła wyniki niedawnego internetowego głosowania nad regulaminem sportowym oraz technicznym F1 na sezon 2019. Zawierają one zmianę aerodynamiki przedniego skrzydła, kanałów chłodzenia hamulców oraz tylnego skrzydła, co ma ułatwić wyprzedzanie.

Wprowadzono modyfikację także do tegorocznego regulaminu sportowego, aby samochody i kierowcy byli na polach startowych 10 minut dłużej przed odegraniem hymnu państwowego gospodarza. Zapewni to mediom lepszy dostęp do kierowców. Zmiana wchodzi w życie już podczas niedzielnego wyścigu o Grand Prix Kanady.

Kierowcom startującym w F2 ułatwi się możliwość testowania bolidów F1 w najbardziej aktualnej specyfikacji. | fot. Zak Mauger/LAT Images

Formuła 2

Zmiany objęły także regulamin sportowy w F2, aby umożliwić kierowcom tej serii udział w sesjach testowych Formuły 1 aktualnymi bolidami.

Formuła E

Zatwierdzono kalendarz piątego sezonu, który wprowadzi pojazdy drugiej generacji, także produkcji Spark Racing Technology. Sezon rozpocznie się jeszcze w grudniu na ulicznym torze w Arabii Saudyjskiej. Kolejne rundy zostaną rozegrane po nowym roku. Trzecie spotkanie, 26 stycznia pozostaje na razie bez gospodarza. Drugi z chińskich wyścigów nie ma jeszcze wskazanego toru.

Data Miasto Gospodarz Tor
15.12.2018 Ad-Dirijja Arabia Saudyjska ?
12.01.2019 Marrakesz Maroko Circuit International Automobile Moulay El Hassan
26.01.2019 ? ? ?
16.02.2019 Meksyk Meksyk Autódromo Hermanos Rodríguez
10.03.2019 Hong Kong  Hong Kong Hong Kong Central Harbourfront Circuit
23.03.2019 ?  Chiny ?
13.04.2019 Rzym Włochy Circuto Cittadino dell’EUR
27.04.2019 Paryż Francja Paris Street Circuit
11.05.2019 Monte Carlo Monako Circuit de Monaco, Monte-Carlo
25.05.2019 Berlin Niemcy Tempelhof Airport Street Circuit
09.06.2019 Zurych   Szwajcaria Zürich Street Circuit
13.07.2019 Nowy Jork  USA Brooklyn Street Circuit
14.07.2019 Nowy Jork
Zatwierdzono terminarz piątego sezonu Formuły E, w który wkroczą bolidy nowej generacji | fot. ABB Formula E

Po rocznej przerwie Formuła E powraca do Monako, tym razem na pełną nitkę ulicznego toru w Monte Carlo, używaną m.in. w F1. Aktualnie nie ma żadnej imprezy w Ameryce Południowej. Z kalendarza wypadły Chile i Urugwaj. Nie pojawiła się także spodziewana brazylijska runda w São Paulo.

Na spotkaniu potwierdzono także regulamin sportowy, który zakłada dwa poziomy mocy bolidów. W normalnym trybie kierowcy będą dysponować 200 kW, a w podwyższonym 225 kW. Mocniejszy tryb będzie do wykorzystania po przejechaniu przez kierowcę strefy aktywacji, widocznej na torze oraz dla telewidzów. FIA będzie ustalać ilość możliwych aktywacji trybu podwyższonej mocy w zależności od uwarunkowań danego toru.

Aktualne bolidy Formuły E rozwijają maksymalną moc 180 kW. Nowa generacje będzie oferować aż 250 kW | fot. ABB Formula E

Fanboost (doładowanie przyznawane najlepszej trójce w internetowym głosowaniu kibiców) będzie do dyspozycji tylko w mocniejszym trybie z maksymalną energią 100 kilodżuli. To połączenie da łącznie 250 kW mocy.

Ponadto długość wyścigu nie będzie już determinowana liczbą okrążeń, ale maksymalnym czasem 45 minut i jednym pełnym okrążeniem. Nie będzie już konieczności zmiany samochodu w pit-stopie, ponieważ energii starczy na cały dystans.

W serii WEC obecne prototypy LMP1 znikną w 2020 r. | fot. Toyota Motorsport GmbH

Długodystansowe Mistrzostwa Świata (WEC)

Regulamin techniczny na 2020 r. zakłada ograniczenie budżetów do 1/4 wykorzystywanych w kategorii LMP1. Obecne prototypy zostaną zastąpione nowymi konstrukcjami. Zespoły będą miały dowolność w projektowaniu tych pojazdów opartych na koncepcji “hipersamochodu”. Szczegóły konceptu “hypercar” powinniśmy poznać na konferencji przed 24 godzinami Le Mans.

Organizatorzy planują kampanię zachęcającą kobiety do udziału w WEC.

Zaakceptowano propozycję skrócenia zawodów na amerykańskim torze Sebring w sezonie 2019 z 1500 do 1000 mil.

Serial WTCR nie zawita jednak do Argentyny, a zamiast tego pojawi się na pobliskim nam Slovakia Ringu | fot. WTCR

WTCR

Szóstą rundę serii World Touring Car Cup przeniesiono z odległej Argentyny na pobliską Słowację. Termas de Río Hondo zostanie zastąpione Slovakia Ringiem w dniach 13-15 lipca. Sezon WTCR utrzyma tym samym 10-rundowy kalendarz.

Puchar Świata w Rajdach Terenowych

Światowa Rada zgodziła się w pomocy w zwiększeniu liczby uczestników, zmieniając grupę T3 na T3 “Prototype”. Dzięki temu dodano możliwość użytkowania seryjnego, turbodoładowdanego silnika benzynowego. Nowy regulamin będzie także dopuszczał lżejsze pojazdy typu UTV.

Ułatwienia w regulaminach będą miał także rajdy terenowe, w których poluzowano restrykcje grupy T3 | fot. X-Raid

Karting

Okres homologacji podzespołów kategorii Mini rozpocznie się od stycznia 2020 do końca 2021 r. dla silników. Do 2022 r. dla opon oraz do 2023 r. dla podwozi, hamulców i oraz poszycia nadwozia.

Od 1 stycznia 2019 r. homologację uzyskaną silniki Superkart.

Korzystanie z niektórego wyposażenia kartingowego będzie niezbędne od stycznia przyszłego roku. We wszystkich imprezach z kalendarza CIK-FIA będą wykorzystywane zapadki przednich owiewek (wciśnięta oznacza czołowy kontakt z rywalem – przyp. red.).

Wkrótce rewolucja elektryczna może objąć także karting | fot. karolpasiewicz.pl

Zaprezentowano także koncepcję e-kartingu. Elektrycne wózki będą niezależne od regulaminu technicznego CIK-FIA. Podwozia i poszycia będą homologowane w Grupie 1 i 2. Pojedynczy silnik elektryczny będzie mieć maksymalną moc 20 kW przy maksymalnym napięciu 60 woltów. Za transmisję z silnika na tylną oś będzie odpowiedzialny tylko i wyłącznie łańcuch bądź pasek. Baterie będą mocowane wewnątrz podwozia.

Waga e-karta z kierowcą musi wynosić minimum 170 kilogramów, a maksymalnie 187 kilogramów. Na maksymalnej mocy e-karty muszą przejechać przynajmniej 20 minut.

Nowym szefem komisji kartingowej w FIA został Felipe Massa, który chce wyrównać szanse młodych kierowców z całego świata | fot. Alexandre Guillaumot / DPPI

Nowy szef komisji kartingowej w FIA, Felipe Massa w przemówieniu zauważył, że chciałby bardziej zunifikowanego regulaminu technicznego dla wszystkich regionów świata. Chodzi o to, aby przykładowo kierowcy z Ameryki Południowej przyjeżdżając do Europy jeździli na tym samym sprzęcie.

Drifting

Intencją FIA jest rozwój driftingu pod kątem 2021 r. W przyszłym roku ma zostać zawiązana Komisja Driftingu FIA. Poczynione zostaną działania na rzecz poprawienia jakości i poziomu organizacyjnego Interkontynentalnego Pucharu Driftingowego.

Międzynarodowa Federacja Samochodowa chce zająć się driftingiem, który do tej pory rozwija się poza jej strukturami | fot. FIA

FIA ma organizować niezależne zawody driftingowe, które będą miały charakter kwalifikacji do Intercontinental Drifting Cup w 2020 r. Powstanie specjalna drabinka, aby w 2019 r. pomóc narodowym związkom w rozwoju oddolnych programów.

Wyścigi górskie

Trzecia edycja FIA Hill Climb Masters odbędzie się w Gubbio, we Włoszech. Termin ustalono na 12-14 października.

Gospodarzem tegorocznego FIA Hill Climb Masters będzie włoskie Gubbio | fot. FIA

Bezpieczeństwo

Komisja bezpieczeństwa FIA wprowadza nowe standardy w dwóch zaakceptowanych obszarach. Większą ochroną przed ciepłem będą charakteryzować się nowe kombinezony, a także przeprojektowane zostaną balaklawy pod kask. Poprawione zostanie także narzędzie testowe oraz metoda, aby poprawić powtarzalność i pewność pomiarów.

Nowe standardy pojawią się także w akcesoriach ochronnych kierowców kartingowych. Odnotowano, że wiele z nich nie są sprawdzone przez FIA i nie zapewniają dostatecznej ochrony. Chodzi przede wszystkim o ochraniacze na żebra i tors, które mają zapewniać jeszcze lepszą ochroną, a przy tym być wygodne dla zawodnika.

Kombinezony oraz akcesoria ochronne zawodnika będą mieć nowe standardy bezpieczeństwa | fot. jessedoorgeestracing.com

Strefy FIA

Światowa Rada zaakceptowała nowy podział Stref, dodając Eurazję do europejskiego podziału (Polska znajduje się w Strefie Europy Centralnej). Przypisanie konkretnych Państw do konkretnych “zone’ów” nastąpi na kolejnej Światowej Radzie Sportów Motorowych, zaplanowanej na 12 października w Paryżu.