Trzy filary
W ofercie utrzymano 3 dotychczasowe filary programu. Pierwsza z nich, Porsche On Track jest przygotowana specjalnie dla kierowców, którzy chcą dopiero rozpocząć swoją przygodę z Porsche lub torem wyścigowym. Poznać możliwości samochodów w bezpieczny sposób, w ich naturalnym środowisku. To szczególnie ważne w przypadku aut o bardzo dużym potencjale, aby potrafić go wykorzystać, a co ważniejsze – nad nim panować.
Podczas jednodniowego szkolenia nie brakuje elementów rywalizacji (uczestnicy za kierownicą podstawionych Porsche 718 rywalizują o najlepszy czas na specjalnie przygotowanej do tego próbie). W bezpiecznych warunkach najnowocześniejszego w Polsce toru wyścigowego można opanować procedurę startową (launch control), czyli bardzo dynamicznego przyspieszenia od 0 do 150 km/godz. na przykładzie Porsche 911 Turbo S.
Poznanie możliwości Porsche odbywa się nie tylko na twardym podłożu, ale i na luźnym. Na przykładzie modeli Macan i Cayenne można zrozumieć fundamentalne zasady jazdy w off-roadzie. Przy okazji samodzielnie można przekonać się o tym, jak Porsche rozwinęło technologię, aby poruszać się sprawnie i bezpieczenie także w trudniejszym terenie.
Uwolnij pełen potencjał
Jazda Porsche po drogach publicznych oraz po torze wyścigowym wymaga zupełnie innego podejścia oraz wiedzy. O ile w tym pierwszym przypadku większość czuje się dość swobodnie, to chcąc czerpać największą frajdę z jazdy warto wybrać się na tor wyścigowy.
Janusz Dudek: – Aby skorzystać z najbardziej zaawansowanego programu Masters trzeba mieć na koncie zaliczone wcześniejsze szkolenia. To taka ścieżka kariery Porsche. Oczywiście jest Porsche On Track, to taki produkt dla osób, które mają pierwszą styczność z torem wyścigowym, czy samochodami Porsche. Następny na drabince jest „Precision”, również jednodniowy program, gdzie skupiamy się na treningu, mamy progresję ćwiczeń, czyli idziemy od łatwiejszych do trudniejszych, a dzień kończymy jazdą na torze. Następnie mamy 2-dniowy program „Performance”, gdzie jeździmy nie tylko za instruktorem, ale także przed. Mamy trochę zabawy trybami sportowymi, tempo jazdy jest zdecydowanie wyższe, a ćwiczenia nakierowane są już w dużej części na sport. Na końcu jest program Masters, gdzie oprócz jazdy za lub przed instruktorem, mamy też tzw. free driving czyli samodzielną jazdę jak podczas track day.
W trakcie nagrywamy również przejazdy oraz analizujemy je używając telemetrii. Idziemy z programem już typowo w zajęcia sportowe, a uczestnicy na nie niektórych modułach mają dużą możliwość samodzielnej jazdy. Nowością jest program GT4 Clubsport. To ukoronowanie treningu, gdzie na dwóch klientów przypada jeden instruktor i jeden samochód. Jeździmy tutaj wyczynowym samochodem klasy GT4, czyli Porsche Cayman GT4 Clubsport, na oponie typu slick, z wyczynowym hamulcem, zawieszeniem oraz pomocą inżyniera, który tłumaczy sposób ustawień samochodu. Mamy więc w naszej ofercie programy od absolutnego amatora do w pełni profesjonalnego samochodu wyścigowego, gdzie możemy zdobyć licencję i wystartować w pełnym cyklu wyścigowym Porsche Sprint Cup Challenge Central Europe.
Zrozum oponę
W trakcie szkoleń Porsche Experience uczestnicy mają także szanse przekonać się o tym, jak ważna dla odpowiedniego zachowania się samochodu jest opona. W tym celu w trakcie wszystkich szkoleń na Silesia Ringu używane są opony wieloletniego partnera Porsche, firmy Michelin.
– Tłumaczymy naszym klientom, w jaki sposób dobierać opony, jak ona pracuje. Już na pierwszym briefingu analizujemy tzw. koło przyczepności opony. Tłumaczymy, że nieważne jaki samochód będziemy mieć, bez odpowiedniego styku z nawierzchnią, możemy mieć nawet najlepszy samochód, ale nie będziemy w stanie przenieść tego na asfalt. Zarządzanie oponą to podstawa. Jeśli będziesz w stanie zarządzać oponami, będziesz dobrym kierowcą – dodał Dudek.
Ile można nauczyć się na Porsche Experience? Odpowiada instruktor Janusz Dudek.