Jak zapatrujemy się na nowe technologie w motoryzacji? Opinie na ten temat postanowiła zebrać firma Goodyear. W tym celu o opinie poprosiła 12 tys. kierowców reprezentujących 11 europejskich krajów. Z odpowiedzi udzielonych przez ankietowanych wyłania się portret Polaka wyjątkowo otwartego na nowości – okazaliśmy się najbardziej przychylną innowacjom grupą badanych. Niemal 3/4 respondentów znad Wisły przyznało, że „nauka i technologia czynią nasze życie zdrowszym, łatwiejszym i wygodniejszym” oraz „nie mamy wyjścia, musimy dostosować się do nowych, nadchodzących technologii”. 8 na 10 z nas (82 proc.) zgodziło się ze stwierdzeniem, że „czerpie przyjemność z korzystania z najnowszych produktów i usług technologicznych kiedy nadarza się ku temu okazja”.
Do podobnych wniosków prowadzi zrealizowane przez Kantar TNS badanie pt. „Jakie wnętrza aut lubią Polacy?”. Wskazują one, że Polacy od samochodu oczekują komfortu, wygody i praktycznego użytkowania oraz nowinek technologicznych, w które powinien być wyposażony samochód. Do potrzeby ich posiadania i użytkowania przyznała się 1/3 badanych.
Jakie innowacje motoryzacyjne w takim razie powinny w najbliższym czasie w szczególności przykuć uwagę polskich kierowców?
Kontrola samochodu przez smartfona
Coraz więcej producentów samochodów oferuje samochody z zamontowanym routerem z kartą SIM, który umożliwi kierowcy stałą łączność z Internetem oraz możliwość sterowania niektórymi jego funkcjami za pomocą smartfona i dedykowanych aplikacji. Daje to szereg możliwości, które nie tylko ułatwią codzienne poruszania się po drodze, ale i zwiększą bezpieczeństwo podróżnych. Kierowca ma dostęp m.in. do aktualnych warunków pogodowych, informacji drogowych, stacji paliw z atrakcyjnymi cenami oraz może lokalizować swój samochód na parkingu, sprawdzać poziom zabezpieczeń i automatycznie wezwać pomoc w razie wypadku. Ponadto pasażerowie mogą korzystać z dostępu do Wi-Fi.
Samochody będziemy kupować w Internecie?
Systematycznie rośnie liczba osób, które deklarują chęć zakupu auta przez Internet. Liczba badanych, którzy zdecydowaliby się na przeprowadzenie całościowej transakcji online wyraźnie wzrosła z 58% w 2015 roku aż do 66% w roku 2017 – wynika z raportu Capgemini „Cars Online 2017”. Przedstawiciele branży motoryzacyjnej prognozują, że ten kanał sprzedaży będzie coraz bardziej popularny również w Polsce.
Do popularyzacji Internetu jako kanału sprzedaży samochodów z pewnością przyczyniają się przedstawiciele młodego pokolenia, którzy wkraczają w dorosłość i zyskują niezależność finansową. Internet jest dla nich naturalnym środowiskiem codziennego funkcjonowania i nie widzą przeszkód, aby za pośrednictwem sieci samochody.
Na polskim rynku działają już firmy będące przykładem motoryzacyjnych fintechów (CarFinTech) – rozwiązania łączącego finansowanie z nowoczesną technologią. Umożliwia ona zakup samochodu w abonamencie całkowicie online, bez konieczności spotkania ze sprzedawcą.
Samochody dostępne są od ręki. Oferty można przeszukiwać według klucza modeli, marek lub rodzajów i mocy silnika. Po dokonaniu wyboru należy wypełnić minimum formalności, podając m.in. dane osobowe oraz podstawowe informacje o zarobkach. Umowa generowana jest w kilka minut. Dla wygody można nawet zamówić dostawę zakupionego auta door-to-door.
Asystent jazdy przewidzi przeszkody i skoryguje tor jazdy
O ile na pojawienie się na drogach autonomicznych samochodów trzeba będzie jeszcze poczekać, to coraz popularniejsze stają się systemy wspomagające kierowców podczas jazdy, jest to tzw. asystent jazdy. Wspomaga on kierowcę w utrzymaniu auta na pasie ruchu, koryguje tor jazdy, poprawia promień skrętu, informuje o niebezpieczeństwie podczas zmiany pasa ruchu oraz ułatwia parkowanie i omijanie przeszkód. A podczas jazdy po mieście ostrzega kierowcę przy wysiadaniu z pojazdu, a także o możliwej kolizji.
Telematyka w ubezpieczeniach obniży składki OC
Coraz więcej firm ubezpieczeniowych decyduje się na wprowadzanie rozwiązań telematycznych do ofert ubezpieczeń OC. Są to systemy ustalające składkę ubezpieczenia na podstawie stylu jazdy kierowcy. Ubezpieczyciel miałby m.in. wgląd w dane dotyczące płynności jazdy kierowcy: z jaką średnią prędkością zazwyczaj jeździ oraz czy często gwałtownie hamuje lub przyspiesza. Na podstawie tych informacji firmy ubezpieczeniowe mogą dokładniej oszacować prawdopodobieństwo spowodowania wypadku przez danego kierowcę i odpowiednio wycenić koszt ubezpieczenia OC. Największą zaletą z zastosowania rozwiązań telematycznych dla konsumentów, będą niższe ceny za roczną polisę OC.