70-letnia historia sukcesu
13 listopada minęło równo 70 lat, odkąd pierwszy pojazd marki SEAT wyjechał z taśmy produkcyjnej w jednej z barcelońskich fabryk. Piękną motoryzacyjną historię zapoczątkował model 1400, który miał znaczący wpływ na rozwój samochodowy na całym świecie.
Od swojego powstania SEAT zawsze kierował się zrozumieniem potrzeb klientów oraz adaptacją do ich dynamicznie ewoluujących oczekiwań. Model 1400, debiutujący na rynku w 1953 roku, zdobył uznanie klientów, dzięki stylowemu designowi, który pierwotnie był inspirowany amerykańskimi autami. Ważnym czynnikiem sukcesu pierwszego modelu marki była też elegancja, wyjątkowo ceniona w ówczesnych czasach. Obecnie hiszpański producent kontynuuje tę tradycję, czego doskonałym przykładem jest model SEAT Leon.
Ewolucja samochodów SEATA – jak to wyglądało?
Marka od samego początku była przygotowana na wprowadzanie modyfikacji wraz ze zmieniającymi się potrzebami klientów. W latach 50. dominował styl z użyciem chromu, dużych okrągłych reflektorów i subtelnych tylnych świateł. W dzisiejszych czasach inżynierowie i projektanci hiszpańskiego producenta współpracują, aby zoptymalizować aerodynamikę i komfort pasażerów. Do tego wszystkie dochodzi również troska o bezpieczeństwo w tym: zwiększenie widoczności. Ostatecznie doszło do tego, że Leon oferuje czystszą i ostrzejszą estetykę, z mocnym oświetleniem LED, wraz z białym odcieniem świateł, aby nie męczyć wzroku kierujących.
W modelu 1400 bagażnik był sporych rozmiarów, jednak koło zapasowe zajmowało znaczną jego część. W przypadku obecnego SEATA Leona mamy do czynienia z głębszą podłogą i specjalnymi wnękami na koło zapasowe i nie tylko.
Historia firmy w skrócie
Pierwszy pojazd wyprodukowany przez SEATA wzbudzał zachwyt estetyką, jak już zresztą wspominaliśmy. Charakterystyczny zaokrąglony i elegancki tył, z tylnymi światłami zwężającymi się, wyróżniał go na tle konkurencji. Był to także jeden z pionierskich projektów, w których zastosowano zakrzywione, jednoczęściowe przednie szyby oraz system ogrzewania. Zasilany 48-litrowym zbiornikiem paliwa, SEAT 1400 oferował znaczny zasięg, przy jednoczesnym zużyciu paliwa na poziomie 10,5 litra na 100 km.
Do końca pierwszej serii produkcji SEAT-a 1400 w 1954 roku wyprodukowano łącznie 1345 egzemplarzy tego modelu. W ramach wspomnianej linii 1400 wprowadzono kolejne modele takie jak:
- 1400 A w 1954 roku
- 1400 B w 1956 roku
- 1400 C w 1960 roku
Każda kolejna wersja modelu 1400 przynosiła nowe ulepszenia zarówno w zakresie osiągów, jak i samej konstrukcji.
Model 1400 odniósł ogromny sukces, przyczyniając się do ugruntowania pozycji SEATA na rynku. Początkowo niewielka produkcja sięgnęła 959 sztuk do końca 1954 roku. Z biegiem czasu całość zyskiwała na dynamice. W 1956 roku roczna produkcja wzrosła już do 7000 pojazdów, a rok później osiągnęła 10 000. Łącznie do zakończenia okresu komercjalizacji sprzedano łącznie 98 978 egzemplarzy. Cała ta historia umocniła SEATA – zmieniając go w istotnego gracza na rynku, a także zapisując go w historii hiszpańskiej motoryzacji.
Obecnie sytuacja SEATA ma się lepiej niż kiedykolwiek wcześniej. Marka osiągnęła rekordowe wyniki finansowe z zyskiem operacyjnym w wysokości 501 mln euro. Co więcej, w okresie od stycznia do września bieżącego roku CUPRA dostarczyła ponad 221 tys. pojazdów. I to właśnie ta firma w głównej mierze przyczyniła się do sukcesu hiszpańskiego producenta.