Rodzaje systemów bezpieczeństwa – o co chodzi?
Branża technologiczna należy do niezwykle dynamicznych. Każdego roku wprowadzane są nowinki, które zmieniają życie wielu grup. Wśród nich znajdują się również kierowcy i wielkie koncerny motoryzacyjne, oferujące im atrakcyjne systemy bezpieczeństwa w samochodach. Zwiększają zarówno bezpieczeństwo, jak i minimalizują ryzyko kolizji lub jej potencjalne skutki. Część z nich, a nawet większość oznaczona jest jednak skrótami, które nierzadko pozostają dla kierowców zagadką. W dzisiejszym artykule opowiemy pokrótce, czym one są i za co odpowiadają.
Zanim przejdziemy do sedna musicie wiedzieć, że wspomniane systemy mają wiele zastosowań. Ułatwiają prowadzenie samochodu, hamowanie, doświetlają w odpowiedni sposób drogi i pomagają w bezpiecznych zaparkowaniu auta na tłocznym parkingu. Oczywiście za takie technologie należy płacić, więc raczej nikogo nie dziwi fakt, że im droższy pojazd, tym więcej ma do zaoferowania.
Systemy zwiększające bezpieczeństwo ruchu – o których z nich powinniśmy coś wiedzieć?
Bezpieczeństwo w samochodzie opiera się nie tylko na skutecznym hamowaniu, ale także na różnych systemach monitorujących jazdę. Poznajcie kilka przykładów:
- ACC (Adaptive Cruise Control) – to system automatycznej regulacji prędkości, który utrzymuje bezpieczny odstęp od pojazdów poprzedzających. Zwalnia, gdy hamują, i przyspieszy, kiedy droga jest wolna.
- BLIS (Blind Spot Information System) – to system ostrzegający przed autami w martwym polu, ułatwiający kierowcom unikanie potencjalnych zagrożeń za sprawą zestawu kamer w lusterkach i czujnikach w zderzakach.
- TSR (Traffic Sign Recognition) – korzysta z kamery do odczytywania znaków drogowych. Informacje te są wyświetlane kierowcy, a następnie np. ostrzega dźwiękowo, w przypadku przekroczenia dozwolonej prędkości.
- AFL (Adaptive Forward Lighting) – to system, który umożliwia doświetlanie zakrętów na dwa sposoby. Może dodatkowo włączać światła skierowane bocznie lub regulować kierunek światła głównego reflektora zgodnie z ruchem kierownicy.
- Asystent utrzymywania pasa ruchu (Lane Assist) – w tym przypadku kamera i czujniki wykrywają przekroczenie białej linii przez auto. Skutkuje to ostrzeżeniem dla kierowcy w postaci drgania kierownicy.
- System Kontrolujący stan zmęczenie kierowcy – to jedna z nowszych technologii, którą znajdziemy w najnowszych modelach producentów. System współpracuje z wieloma czujnikami, które śledzą reakcję kierującego. W momencie wykrycia zmęczenia pojazd informuje właściciela auta, że czas na postój.
Systemy antypoślizgowe – poznajcie najważniejsze z nich
Teraz przyszedł czas, aby porozmawiać o systemach antypoślizgowych, które dbają o skuteczne hamowanie w trudnych warunkach, pomagając kierowcy utrzymać kontrolę nad pojazdem. Wśród nich znajdziemy:
- ABS (Anit-Lock Braking System) – to system, który zapobiega blokowaniu kół podczas intensywnego hamowania, zwłaszcza na śliskiej powierzchni.
- BAS (Brake Assist System) – to tzw. asystent hamowania, który współpracuje z ABS-em. Jego rola to wspomaganie hamowania poprzez zwiększenie ciśnienia w układzie hydraulicznym.
- EBD (Electronic Brakeforce Distribution) – ten system współpracuje z ABS-em oraz BAS-em i ma na celu efektywne rozkładanie hamowania między poszczególnymi kołami. W skrócie: skraca drogę hamowania pojazdu.
- ASR (Acceleration Slip Regulation) – przeciwdziała poślizgowi kół, na które przekazywany jest napęd. W przypadku wykryciu buksowania przez czujniki ABS, system może blokować koła lub ograniczać mod silnika, zapobiegając utracie przyczepności.
- ESP (Electronic Stability Program) – zapewnia utrzymanie toru jazdy. ESP interweniuje w momencie schodzenia z ustalonego toru, przyhamowując odpowiedni koło i obniżając moc silnika. Zapobiega on poślizgowi, pomagając kierowcy utrzymać kontrolę nad samochodem.
Te systemy są obowiązkowym wyposażeniem każdego nowego auta
Nowoczesne systemy bezpieczeństwa stały się nieodłącznym elementem samochodów i nie ma co do tego żadnych wątpliwości. Kiedyś były one opcją, dodatkiem, lecz czasy się zmieniły i wśród nich znajdują się także te obowiązkowe. Unia Europejska postanowiła, że od 2024 roku wszystkie nowe pojazdy sprzedawane w państwach członkowskich muszą być wyposażone w określone układy. Jakie dokładnie?
- system monitorujący skupienie kierowcy,
- system wykrywający rozproszenie uwagi,
- system wykrywający obiekty podczas cofania,
- asystent pasa ruchu,
- układ hamowania automatycznego wykrywający ryzyko zderzenia,
- automatyczny ogranicznik prędkości.
Szacuje się, że obowiązkowe systemy w nowych pojazdach zredukują liczbę ofiar śmiertelnych na drogach nawet o 25 000 do 2038 roku.