Epidemia koronawirusa mocno wywróciła kalendarz imprez sportowych, ale organizatorzy są przygotowani na różne scenariusze. – Kiedy kolarstwo będzie mogło wrócić, przejedziemy przez setki miejscowości dając dobrą energię i pokazując, że świat wraca do normalności – mówi Czesław Lang, Dyrektor Generalny Lang Team.
Na ten moment wyścigi kolarskie organizowane „w realu” nie wchodzą jeszcze w grę, więc PKN Orlen przygotował dla wszystkich amatorów ciekawą alternatywę. ORLEN e-Tour de Pologne to cykl czterech etapów, w których udział biorą także sportowcy znani z innych dyscyplin.
Jak wygląda profesjonalny trening kolarski?
Kolarz torowy Mateusz Rudyk robi na balkonie mini studio treningowe i podtrzymuje formę na rowerze stacjonarnym. Michał Kwiatkowski, szosowy mistrz świata z 2014 roku, rozkręca ogrzewanie w łazience, zakłada zimową kurtkę i trenuje przez 35 minut w wilgotności i temperaturze mającej imitować warunki, jakie będą podczas przełożonych na 2021 igrzysk w Tokio. Wielu kolarzy startuje w wirtualnych zawodach, z całkowicie realnym wysiłkiem. Wykorzystują do tego trenażery, czyli specjalne stojaki rowerowe połączone technologią bluetooth np. z telefonem, co pozwala śledzić wiele parametrów, określać prędkość na trasie i odwzorować prawdziwy wyścig.
Tak dziś radzą sobie zamknięci w domach zawodnicy. W normalnych warunkach mieliby właśnie za sobą Wyścig Dookoła Flandrii, jeden najsłynniejszych jednodniowych klasyków, zaliczanych do ubiegłorocznych mistrzostw UCI Nations Cup U23.
Częścią tego prestiżowego cyklu, w którym startują najzdolniejsi młodzi zawodnicy z całego świata jest także ORLEN Wyścig Narodów, planowany na 29-30 sierpnia w Rzeszowie. Tegoroczna edycja ma się składać z jazdy indywidualnej na czas na dystansie 27 km, oraz finałowego etapu o długości 135 km.
e-Tour de Pologne
Plan zakłada rozegranie czterech etapów w tygodniowych odstępach. Każdy z nich będzie transmitowany przez Eurosport, rywalizację śledzić będzie można również w mediach społecznościowych.
W wyścigach wykorzystane zostaną profesjonalne, wirtualne trasy zatwierdzone przez Międzynarodową Unię Kolarską, w tym trasa mistrzostw świata. W przyszłości organizatorom marzy się odwzorowanie także najbardziej znanych polskich etapów. Zawodowcy będą mogli wirtualnie przejechać Tour de Pologne lub ORLEN Wyścig Narodów. Technologia daje dyscyplinie nowe możliwości rozwoju, priorytetem pozostają jednak tradycyjne wyścigi.