Olać biedę. Volkswagen przeznacza ponad 250 miliardów złotych na samochody przyszłości

Olać biedę. Volkswagen przeznacza ponad 250 miliardów złotych na samochody przyszłości

Podaj dalej

Na ostatnim zebraniu rady nadzorczej grupy Volkswagen zatwierdzono nowy budżet, który zakłada zwiększenie o 36 proc. wydatków na rozwój nowych technologii dla przyszłych samochodów koncernu. Oznacza to, że w latach 2020-2025 wydatki na sferę związaną ogólnie z elektryfikacją wyniosą 60 miliardów euro (ok. 250 mld zł).

Główni udziałowcy zgodzili się, że należy nie oszczędzać nad badaniami i rozwojem komponentów dla samochodów elektrycznych, hybrydowych oraz digitalizacją podzespołów. Roczny budżet na tę sferę działań wzrósł z 8,8 mld do 12 mld euro rocznie (ok. 50 mld zł). Inwestycje stricte na samochody elektryczne wzrosną o około 10 proc. Dzięki temu na ten cel zabezpieczono 33 mld euro (ok. 140 mld zł).

Podwyższenie poprzeczki to efekt przyjęcia zmodyfikowanego planu długoterminowego (do 2029 r.), w którym założono wprowadzenie do sprzedaży nawet 75 modeli elektrycznych i około 60 hybrydowych. Szacunki koncernu zakładają w tym okresie sprzedaż aż 26 milionów elektryków. Większość, bo 20 mln sprzedanych egzemplarzy ma zapewnić platforma MEB, którą wykorzystają VW, Audi, Skoda oraz SEAT. Kalkulacje płyty PPE dla modeli Audi i Porsche o wysokich osiągach zakładają 6 mln sprzedanych aut, podobnie jak w przypadku pojazdów hybrydowych.

Zarząd Grupy VW nie podjął jeszcze decyzji, co do budowy fabryki w Turcji, która stanęła pod dużym znakiem zapytania z powodu ofensywy tamtego kraju na sąsiednią Syrię. Inwestycja o wartości ok. 5,5 mld złotych ma zostać zatwierdzona do końca tego roku. Jedną z alternatyw dla Turcji jest Słowacja. Atrakcyjnymi warunkami niemiecki koncern chcą skusić także m.in. Bułgaria, Rumunia, Serbia oraz Grecja. VW potrzebuje wybudować nową fabrykę, aby wycofać z Niemiec produkcję aut spalinowych.

Dołącz do dyskusji

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News