Okazja na zakup Lambo-BMW, którym jeździł twórca Boney M. Design podoba ci się nieprzypadkowo, bo to kreska ojca chrzestnego Poloneza

Klasyczny samochód z wyjątkową historią to ciekawy sposób inwestycji pieniędzy lub spełnienia własnego marzenia. Jedną z propozycji na to może być zakup unikatowego BMW M1 z 1980 r. Wyjątkowy jest nie tylko jego design przypominający Lamborghini, ale i pierwszy właściciel, którym był sam twórca zespołu muzycznego Boney M.

BMW M1 1980
Podaj dalej

Patrząc na BMW M1 trudno mieć wrażenie, że to niemiecki samochód. Konstrukcja bardziej przypomina coś pod czym podpisałoby się raczej Lamborghini. Nie jest to przypadek, bo to właśnie włoski producent miał pomóc bawarskiej marce w stworzeniu dwudrzwiowego coupe na potrzeby homologacji FIA samochodu wyścigowego Grupy 5. Celem była rywalizacja z Porsche m.in. w mistrzostwach Niemiec (DRM) i różnorakich odsłon długodystansowych mistrzostw świata.

BMW M1 1980
fot. Broad Arrow Auctions

Bankructwo Lamborghini nie pogrzebało projektu BMW M1

Jednak BMW nie było w stanie na czas zrobić samodzielnie seryjnej produkcji takiego auta. Na potrzeby homologacji konieczne było wypuszczenie 400 drogowych egzemplarzy. Początkowo dogadano się z Lamborghini, a za projekt podwozia i prototypów odpowiedzialny był legendarny Gianpaolo Dallara, który miał już na koncie m.in. przeprojektowanie bolidu F1 Williamsa. Jednak Lamborghini podupadło finansowo, więc BMW musiało przejąć projekt.

BMW M1 1980
fot. Broad Arrow Auctions

Ostateczny kształt nadwozia z włókna szklanego to dzieło Giorgetto Giugiaro. Włoski mistrz designu był autorem m.in. Lotusa Esprit S1 czy DMC DeLorean. Jednak prototyp spod jego kreski był też podstawą ostatecznego kształtu naszego FSO Poloneza czy Daewoo Lanosa. Projekt pod względem mechanicznym dokończyli w praktyce inżynierowie Lamborghini, którzy wskutek podupadnięcia firmy zostali zwolnieni z Lambo. Zmiany w regulaminach wyścigowych ostatecznie sprawiły, że początkowo zdecydowano się na homologację BMW M1 w wyścigowej Grupie 4.

BMW M1 1980 kabina
fot. Broad Arrow Auctions

Za kierownicą BMW M1 siedziało wiele gwiazd

Ostatecznie wyprodukowano 453 szt. BMW M1, z czego 54 egzemplarze były przeznaczone na potrzeby sportów motorowych. Ścigali się nimi m.in. Niki Lauda i Nelson Piquet, którzy zostali mistrzami monomarkowej serii Procar BMW M1 Championship, która towarzyszyła weekendom królowej sportów motorowych. Dzięki temu za kółkiem M1 przewinęła się cała plejada gwiazd. Co ciekawe, BMW M1 Pro homologowano także w rajdowej Grupie B. Jego możliwości najlepiej zaprezentował Bernard Beguin, który tym autem omal nie wygrał rundy mistrzostw Europy w Rallye d’Antibes 1984.

BMW M1 1980 skrzynia biegów
fot. Broad Arrow Auctions

Z cywilnych egzemplarzy tylko 71 szt. wyprodukowano w kolorze czerwonym. Jeden z nich trafił najpierw w ręce Franza Reuthera, bardziej znanego jako Frank Fariana, założyciela zespołu muzycznego Boney M. Po otrzymaniu zamówienia wokalista i producent natychmiast odesłał ten samochód do BMW Motorsport, prosząc o fabryczny tuning. Auto miało wyglądać jak wyczynowy Procar, dzięki czemu auto zyskało przede wszystkim duże, tylne skrzydło i przedni splitter. Do tego doszły kultowe, poszerzane BBS-y RS w rozmiarze 16 cali, obicie foteli skórą. Jak na muzyka przystało, car audio zrobiono na zamówienie w Becker Mexico i equalizerem Clarion 150EQB z dodatkowymi głośnikami.

BMW M1 1980 car audio z equalizerem na zamówienie przez twórcę Boney M.
fot. Broad Arrow Auctions

Za ile pójdzie tym razem?

Twórca Boney M. pożegnał się z samochodem w 1990 r., choć pozostawał blisko niego, gdyż sprzedał go swojemu pracownikowi. Później auto kilkukrotnie zmieniało właściciela, na szczęście każdy z nich konserwował dalej auto. Ostatnio widziano go na szwedzkiej wystawie The Aurora Scandinavian Concours w 2024 r. Samochód z 3,5-litrowym silnikiem o mocy 277 KM ma najechane 91 tys. km. W nienagannym stanie jest teraz wystawiony na sprzedaż. W maju pójdzie pod młotek podczas aukcji Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Szacowana wartość samochodu to 2 mln zł (450-550 tys. euro). Ogłoszenie (w tym więcej pięknych zdjęć) można sprawdzić na tej stronie. Na tej samej aukcji licytowany będzie m.in. fabryczny Citroen ZX Rallye-Raid, czyli legenda Rajdu Dakar, o której wspominaliśmy tutaj.

BMW M1 1980 silnik 3.5 l 277 KM
fot. Broad Arrow Auctions

Przeczytaj również