Które elektryki sprzedawały się najlepiej w Europie?
Listopad na rynku bateryjnych samochodów elektrycznych (BEV) w Europie stał pod znakiem dominacji Tesli Model Y, która w przyszłym roku zyska odświeżenie. Elektryczny SUV produkowany pod Berlinem zyskał 17 654 rejestracje. To niemal dwukrotnie więcej niż wicelider rankingu zeszłego miesiąca Skoda Enyaq (9 045 szt.). Podium uzupełniła Tesla Model 3 (7 891 szt.), która zaliczyła gorszy listopad od zeszłorocznego aż o -55 proc.
Mimo dwóch marek na podium, Tesla w ubiegłym miesiącu nie miała tak dobrej sprzedaży jak cały koncern Volkswagena. W czołówce czwartą lokatę zajął Volkswagen ID.4 (6 479 szt.), a szóstą Volkswagen ID.7 (5 208 szt.). Przedzieliło je rejestrowane dopiero od tego roku Volvo EX30 (5 827 szt.). B-SUV szwedzkiej marki to jedyny nowy model, który w tym roku był co miesiąc w czubie zestawienia każdego miesiąca. Volvo wpłynęło także na 33-procentowy wzrost sprzedaży chińskiego koncernu Geely na europejskim rynku BEV (za listopad).
Najlepiej sprzedającym się elektrykiem Mercedesa był siódmy w rankingu model EQA (4 778 szt.). BMW iX1 (4 438 szt.) było bestsellerem bawarskiej marki, która w zestawieniu koncernów znalazła się na podium za VW i Teslą. Czołową dziesiątkę uzupełniły Volksawgen ID.3 (4 226 szt.) i Mercedes EQB (4 167 szt.).
Jednym rośnie, innym spada
Wszystkie dane pochodzą z badania Jato Dynamics, które przeanalizowało 28 najważniejszych rynków europejskich. Łącznie w listopadzie na Starym Kontynencie zarejestrowano 183 259 elektryków. To o niecały 1 proc. więcej niż w listopadzie 2023 r. Największe wzrosty rok do roku odnotowano w Wielkiej Brytanii (+58 proc.) i Holandii (+44 proc.). Popyt rósł także w Norwegii (+30 proc.) i Belgii (+17 proc.). Jednak dla równowagi wyraźne spadki odnotowano na ogromnych rynkach Francji (-25 proc.) i Niemiec (-22 proc.).
O tym jak wygląda sprzedaż elektryków w Polsce pisaliśmy ostatnio tutaj.