Program dopłat ma jeden cel
Jak czytamy na stronie Narodowego Funduszu, celem programu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza. Poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia paliw emisyjnych w transporcie. Ma to się odbywać poprzez wsparcie zakupu/leasingu/wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1. Polscy kierowcy będą mogli więc liczyć od przyszłego roku na spore dofinansowanie.
Zgodnie z decyzją wykonawczą Rady Unii Europejskiej, ogłoszenie programu ma nastąpić jeszcze do końca 2024 roku. Z kolei do drugiego kwartału 2025 roku ma nastąpić wypłata 25% środków puli wsparcia z KPO na rzecz beneficjentów. Kolejne 75% ma być wypłacone do drugiego kwartału 2026 roku.
Co więcej, polscy kierowcy będą mogli liczyć na dodatkowy bonus za zezłomowanie starego pojazdu spalinowego. A także na dodatkowy bonus w przypadku niskich dochodów. Oznacza to, że korzystając ze wszystkich ulg i dodatków, będziemy mogli kupić samochód elektryczny do 40 000 złotych taniej od jego katalogowej ceny. Należy jednak przy tym pamiętać, że dofinansowaniem objęte będą tylko auta mieszczące się w kwocie do 225 000 złotych.
📢 Rozpoczynamy konsultacje projektu programu dopłat do zakupu, leasingu, wynajmu długoterminowego aut elektrycznych 🚘
👉 Konsultacje trwają do 29 listopada 2024 r.
📝 Proponowane wsparcie wyniesie do 40 tys. zł na zeroemisyjny pojazd.
📣 Środki z #KPO na dofinansowanie… pic.twitter.com/cWfrzofte6— NFOŚiGW (@NFOSiGW) November 18, 2024
Polscy kierowcy mogą liczyć na spory zastrzyk finansowy
Program ma być ogłoszony do końca bieżącego roku. A na jego ostateczny kształt będą miały wpływ konsultacje społeczne, które potrwają od 18 do 29 listopada 2024 roku. Jeśli chcecie wziąć w nich udział, możecie przesłać swoje uwagi na adres mailowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Znajdziecie go pod tym linkiem.
W informacji prasowej na stronie NFOŚiGW czytamy: – Dofinansowanie w ramach KPO opiera się więc na innych bonusach oraz jest istotnie wyższe od obecnie oferowanego w programie „Mój elektryk”, które na poziomie podstawowym wynosi 18,75 tys. zł i podwyższonym w wys. 27 tys. zł w przypadku posiadania Karty Dużej Rodziny lub deklaracji zwiększonego przebiegu.
Łączna liczba środków przeznaczonych na dofinansowanie samochodów elektrycznych z KPO to 1,6 mld zł. Oznacza to, że z programu będzie mogło skorzystać co najmniej 40 000 osób. Oczywiście, zakładając że wszyscy dostaną maksymalne dofinansowanie na poziomie 40 000 złotych.