Mowa tu o systemach bezpieczeństwa, takich jak wykrywanie obiektów przy cofaniu, system utrzymania w pasie ruchu, systemy monitorujące kondycję kierowcy, a także umożliwiające montaż alkomatów.
– Nowe przepisy mają nam ograniczyć liczbę śmiertelnych ofiar wypadków drogowych i poważnych obrażeń ponoszonych w ich wyniku. Zwiększą też konkurencyjność europejskich producentów samochodów na rynku światowym – mówi Timo Harakka, fiński minister zatrudnienia.
Nowe przepisy po raz pierwszy jest skierowane również w kierunku niechronionych użytkowników dróg, jakimi są piesi i rowerzyści.
Przyjrzyjmy się zatem dokładniej zmianom na liście wyposażenie standardowego. Poniższe zmiany obejmują samochody ciężarowe, autobusy, samochody dostawcze, oraz osobowe.
- inteligentne dostosowanie prędkości
- ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon
- systemy ostrzegania monitorujące senność i uwagę kierowcy
- zaawansowane systemy wykrywania rozproszenia uwagi kierowcy
- awaryjne sygnały stopu
- systemy wykrywania obiektów przy cofaniu
- rejestratory danych na temat zdarzeń
- systemy monitorowania ciśnienia w oponach.
Samochody osobowe i samochody dostawcze będą musiały mieć dodatkowe zaawansowane elementy bezpieczeństwa, takie jak:
- zaawansowane systemy hamowania awaryjnego
- systemy utrzymywania pojazdu na pasie ruchu w nagłych sytuacjach
- zwiększone strefy zabezpieczenia przed uderzeniem głową mogące złagodzić obrażenia podczas kolizji z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego np. pieszymi i rowerzystami.
W przypadku ciężarówek i autobusów, UE będzie wymagać od producentów projektowania pojazdów w taki sposób, żeby w maksymalnym stopniu zmniejszyć martwe pola wokół pojazdu.
Źródło: Rada Europejska