Niemcy sprawdzili zasięg 20 elektryków na autostradzie. Nawet przy 130 km/h wygląda to nędznie [RANKING]

Niemcy słyną ze swoich nieograniczonych autostrad, ale jak bardzo przydadzą się na nich samochody elektryczne? Dziennikarze z portalu Auto Bild postanowili sprawdzić realny zasięg dwudziestu popularnych samochodów elektrycznych przy prędkościach autostradowych. Ale niestety, nawet przy 130 km/h wyniki w wielu przypadkach były bardzo mizerne. 

Dacia Spring foto producenta
Podaj dalej

Niemcy sprawdzili zasięg elektryków na autostradzie

Spring Dacia samochód elektryczny
Dacia Spring

Autostrady są ważną częścią życia każdego kierowcy, tym bardziej w okresie wakacyjnym. Jeśli nie dojeżdżasz daleko do pracy, autostradę odwiedzasz z pewnością dużo częściej udając się na wypoczynek. Czy jednak w tym przypadku samochód elektryczny będzie jakkolwiek przydatny? Niemcy z portalu Auto Bild postanowili to sprawdzić. 

Jak już wielokrotnie zaznaczaliśmy, nie jesteśmy przeciwnikami samochodów elektrycznych. Są one naprawdę ciekawe, wygodne, a jazda nimi jest cicha i przyjemna. Tyle tylko, że przy obecnej infrastrukturze i wielu innych ograniczeniach, są to idealne samochody tylko do jazdy po mieście. Jednakże, na autostradzie, nawet przy prędkościach maksymalnych 130 km/h, ich zasięg jest… mizerny. Tak przynajmniej wynika z testów, które przeprowadzili Niemcy. 

Testy odbywały się przy prędkości stałej 130 km/h – nic więcej, nic mniej. Ponadto, każdy z samochodów był sprawdzany w temperaturze powietrza od 16 do 28 stopni Celsjusza. Pojazdy elektryczne mają kłopoty z wydajnością chłodzenia. A ogrzewanie (czy też chłodzenie) kabiny w ekstremalnych temperaturach jest bardzo energochłonne. 

BMW-5-Series-Touring-21-1536x1152
fot. BMW

Testy były miarodajne, a wyniki dosyć… kiepskie

Aby móc spokojnie podróżować ze stałą prędkością 130 km/h Niemcy przeprowadzali swoje testy o godzinie 3 nad ranem. Dzięki temu wyniki są porównywalne i uczciwe. Mimo to, nie są zbyt korzystne dla samochodów elektrycznych. A mówimy tu przecież „tylko” o prędkości 130 km/h, gdzie w Polsce dozwolona jest jazda o 10 km/h szybciej, a w Niemczech na wielu fragmentach takiego ograniczenia nie ma w ogóle. 

Jednakże, jak twierdzą Niemcy z portalu Auto Bild, zużycie energii gwałtownie wzrastało już po przekroczeniu bariery 80 km/h. Ale podczas jazdy zasięg na pełnym naładowaniu znikał dosłownie w ich oczach. 

Pojazdy elektryczne nie są więc idealne jeśli chodzi o długie trasy autostradowe. Test przeprowadzony przez naszych zachodnich sąsiadów potwierdza tylko, że są to samochody idealne do jazdy miejskiej „wokół komina”. Choć oczywiście niektóre samochody, jak Audi, miało już całkiem dobry wynik. To jednak wciąż kropla w morzu potrzeb. Wystarczy spojrzeć na zwykłego Diesla, który bez problemu pokona 1000 kilometrów na jednym baku… 

Audi-Brussels-Plant-709-4-1536x1025
fot. Audi

Ranking zasięgu samochodów elektrycznych przy prędkości 130 km/h:

20. Dacia Spring – 141 km
19. Mercedes EQT 200 – 202
18. Fiat 500 (42 kWh) – 218 km
17. Ora 03 GT – 250 km
16. DS3 E-Tense – 259 km
15. Mercedes EQB 300 – 280 km
14. Aiways U6 – 286 km
13. Opel Astra Electric – 289 km
12. MG4 (64 kWh) – 300 km
11. Genesis GV70 – 303 km
10. BYD Dolphin (60 kWh) – 322 km
9. Smart #1 Brabus – 329 km
8. BMW i4 M5 – 329 km
7. Kia EV6 AWD – 331 km
6. Tesla Model 3 Performance 2024 (facelift) – 367 km
5. BMW i5 M60 – 368 km
4. BYD Seal AWD – 384 km
3. Mercedes EQE SUV 4Matic – 390 km
2. Nio ET5 – 393 km
1. Audi Q8 55 e-Tron Quattro – 433 km

Przeczytaj również