Największe rekordy Pętli Północnej Nurburgringu. Nadchodzi kolejny

Największe rekordy Pętli Północnej Nurburgringu. Nadchodzi kolejny

Największe rekordy Pętli Północnej Nurburgringu. Nadchodzi kolejny

Podaj dalej

Najdłuższa nitka kultowego toru Nurburgring od lat rozpala wyobraźnię świata motoryzacyjnego. Posiadanie rekordu na 20,83-kilometrowym odcinku stanowi często silny mechanizm marketingowy nawet na kilkadziesiąt lat.

Oczywiście nie wszyscy biorą udział w tej nieformalnej rywalizacji. Jednym z najczęstszych bywalców Nordschleife jest na pewno Porsche. To do producenta z Zuffenshausen należy rekord wszech czasów.

Pierwszy w historii czas poniżej 6 minut, dokładnie 5:19,546 został ustanowiony 29 czerwca 2018 r. przez Timo Bernharda. Maszyną było Porsche 919 Hybrid w wersji Evo, czyli prototyp LMP1 bez kilku kagańców regulaminu Długodystansowych Mistrzostw Świata. Próba została podjęta z okazji zdobycia trzeciego z rzędu tytułu w Długodystansowych Mistrzostwach Świata (WEC).

Ten kosmiczny rezultat wydaje się być nie do pobicia w najbliższym czasie. Niektórzy upatrują jednak jakąś szanse w zupełnie elektrycznym Volkswagenie ID. R (powyżej). Choć oficjalnym celem VW jest rekord samochodów elektrycznych (6:45,90 Petera Dumbrecka w NIO EP9), to wszyscy wiemy, co wydarzyło się podczas debiutu auta na Pikes Peak.

Wydaje się to jednak absurdalne z racji samej mocy obu pojazdów. ID. R może jednak spróbować pobić inne wyczynowe Porsche, które do ubiegłego roku dzierżyło rekord wszech czasów przez 35 lat. Mowa o Porsche 956 gr. C, którym Stefan Bellof w 1983 r. wykręcił 6:11,13 w trakcie kwalifikacji do rundy Mistrzostw Świata Samochodów Sportowych (World Sportscar Championship, protoplasty Długodystansowych Mistrzostw Świata).

Powyższe rekordy zostały ustanowione na kompletnej nitce o długości 20,832 km – taka dostępna jest tylko podczas całkowicie zamkniętych sesji i podczas zawodów. Samochody drogowe oraz ich zmodyfikowane wersje używają nieco krótszej części o długości 20,600 km. Kończenie 200 metrów wcześniej jest podyktowane bezpieczeństwem kierowców w cywilnych konstrukcjach.

Od 26 lipca 2018 r. rekord takiej konfiguracji dla „street-legali” posiada Lamborghini Aventador LP770-4 SVJ, którym Marco Mapelli wykonał okrążenie w 6:44,97. Stało się tak niecały rok po 6:47,25 Larsa Kerna w 700-konnym Porsche 911 GT2 RS. W październiku ubiegłego roku Porsche poprawiło czas Lambo (6:40,33), ale dokonano tego w nie do końca seryjnej specyfikacji.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News