Najmocniejszym Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid rozpędzimy się aż do 295 km/h

Topowy wariant SUV-a o mocy 680 KM i do 40 kilometrów zasięgu w trybie czysto elektrycznym

Najmocniejszym Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid rozpędzimy się aż do 295 km/h
Podaj dalej

Porsche nadal konsekwentnie koncentruje się na elektromobilności – po linii modelowej Panamera teraz również gama Cayenne wzbogaca się o flagowy wariant w postaci hybrydy plug-in. Cayenne Turbo S E-Hybrid oraz Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé czerpią swoją moc systemową o wartości 500 kW (680 KM) z inteligentnej interakcji 4-litrowego silnika V8 (404 kW/550 KM) oraz jednostki elektrycznej (100 kW/136 KM) połączonej z 8-biegową przekładnią Tiptronic S.

Porsche Experience – od amatora do profesora, czyli szeroki zakres programów szkoleniowych na Silesia Ringu

Systemowy maksymalny moment obrotowy wynoszący 900 Nm jest dostępny tuż powyżej obrotów biegu jałowego. Obie odmiany przyspieszają od zera do 100 km/h w 3,8 s i osiągają maksymalną prędkość 295 km/h. Wyjątkowe osiągi idą tu w parze z wysokim poziomem efektywności: Cayenne Turbo S E-Hybrid oraz Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé mogą przejechać do 40 km przy zerowej lokalnej emisji spalin. Średnie zużycie paliwa w cyklu NEDC wynosi 3,7-3,9 l/100 km, a energii elektrycznej – 18,7-19,6 kWh/100 km.

Poza dwoma topowymi wariantami w gamie hybryd Porsche debiutuje nowe Cayenne E-Hybrid Coupé o mocy systemowej 340 kW (462 KM), momencie obrotowym 700 Nm i do 43 km zasięgu w trybie elektrycznym. Ponownie można zamawiać także Cayenne E-Hybrid, teraz wyposażone w filtr cząstek stałych.

Prędkość do 135 km/h wyłącznie „na prądzie”

Podobnie jak wszystkie hybrydy plug-in Porsche, nowy topowy wariant w rodzinie Cayenne również jest jednym z najbardziej sportowych pojazdów w segmencie premium – i to z powodu, a nie pomimo zastosowania hybrydowego napędu. Silnik elektryczny w Cayenne Turbo S E-Hybrid znajduje się pomiędzy jednostką V8 a 8 biegową przekładnią Tiptronic S. Oba motory są ze sobą połączone za pośrednictwem sprzęgła rozdzielającego, umieszczonego wewnątrz modułu hybrydowego (ECA – Electric Clutch Actuator, z ang. elektryczny siłownik sprzęgła).

W trybie jazdy E-Power silnik elektryczny jest zdolny samodzielnie rozpędzić pojazd do maksymalnej prędkości 135 km/h. Można używać go również w innych trybach, w celu dodatkowego zwiększenia mocy. Do ich wyboru służy pokrętło standardowego pakietu Sport Chrono (Hybrid Auto, Sport i Sport Plus). Porsche zapożyczyło tę strategię „doładowania” z supersportowego modelu 918 Spyder.

Jak wiedza zdobyta w trakcie szkoleń Porsche Experience pomoże Ci w codziennej jeździe?

Akumulator litowo-jonowy o pojemności 14,1 kWh zamontowano pod podłogą bagażnika. Za pomocą standardowej pokładowej ładowarki AC (prądu przemiennego) o mocy 7,2 kW, przy użyciu 400-woltowego połączenia z bezpiecznikiem 16 A, można go „zatankować do pełna” w ciągu 2,4 godziny. Ładowanie z konwencjonalnego domowego gniazdka (230 V, 10 A) trwa 6 godzin. Co więcej, proces ładowania można zaplanować za pośrednictwem Porsche Communication Management (PCM) lub korzystając z aplikacji Porsche Connect (na smartfony i zegarek Apple® Watch).

System stabilizacji przechyłów, zawieszenie pneumatyczne i ceramiczne hamulce w standardzie

Cayenne Turbo S E-Hybrid oraz Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé mają bogate wyposażenie standardowe, obejmujące m.in.: system stabilizacji przechyłów Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), blokadę mechanizmu różnicowego tylnej osi Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), wysokowydajny układ hamulcowy Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), 21-calowe obręcze z lekkich stopów o wzorze Aero wraz z nakładkami nadkoli w kolorze nadwozia, wspomaganie układu kierowniczego Plus i pakiet Sport Chrono. Adaptacyjne trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne w połączeniu z Porsche Active Suspension Management (PASM) zapewnia szerokie spektrum typowej dla Porsche dynamiki jazdy oraz komfortu. Na życzenie dostępne są również m.in. felgi z lekkich stopów o średnicy do 22 cali czy skrętna tylna oś.

Pełna łączność i klimatyzacja pomocnicza w standardzie

Wszystkie odmiany Cayenne są standardowo wyposażone w pełny pakiet funkcji z zakresu łączności, w tym nawigację online z informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym, inteligentną obsługę głosową online i rozbudowane usługi Porsche Connect z wyszukiwarką publicznych stacji ładowania. Dodatkowe opcje dla wszystkich wersji Cayenne od początku nowego r. modelowego obejmują bezprzewodowy interfejs Apple CarPlay®, nowe porty USB-C oraz kieszeń na smartfon z funkcją ładowania indukcyjnego. Wszystkie hybrydy Porsche seryjnie oferują klimatyzację pomocniczą, którą można sterować zdalnie bezpośrednio poprzez PCM oraz za pomocą aplikacji Porsche Connect; pozwala ona ogrzewać lub schładzać kabinę pojazdu nawet wtedy, gdy zapłon nie jest włączony.

Wszystkie modele Cayenne są wyposażone w LED-owe reflektory, tempomat z funkcją ogranicznika prędkości, oparty na kamerze układ ochrony pieszych oraz asystenta parkowania z przodu i z tyłu (w Cayenne Coupé – z kamerą cofania). Lista opcjonalnych dodatków obejmuje matrycowe reflektory LED, ekran head-up, asystenta jazdy nocnej z kamerą termowizyjną oraz cyfrowego pilota Porsche InnoDrive, łączącego funkcje adaptacyjnego tempomatu, asystenta utrzymania pasa, rozpoznawania znaków drogowych, aktywnego prowadzenia pasem ruchu, asystenta skrzyżowań i hamowania awaryjnego.

Ile można nauczyć się na Porsche Experience? Odpowiada instruktor Janusz Dudek.

Podwójny debiut: Cayenne Coupé jako hybryda z silnikiem V6 oraz V8

Wraz z Cayenne Coupé firma Porsche uzupełniła swoją cenioną gamę SUV-ów o jeszcze bardziej sportowy wariant. Najważniejsze cechy coupé to bardziej wyraziste linie z unikalną linią dachu i stylizacją tylnej partii nadwozia, adaptacyjny tylny spojler, tylna kanapa wyprofilowana na kształt dwóch pojedynczych siedzeń oraz dwie różne konstrukcje dachu: oferowany w standardzie panoramiczny, stały dach ze szkła lub opcjonalny dach z włókna węglowego.

Podobnie jak SUV, tak i SUV coupé jest teraz dostępny w dwóch różnych wersjach hybrydowych: w połączeniu z 4-litrowym silnikiem V8 biturbo, a także z 3-litrową jednostką V6 turbo – jako nowe Cayenne E-Hybrid Coupé. Wariant ten rozwija moc systemową 340 kW (462 KM) i systemowy moment obrotowy 700 Nm. W zestawieniu ze standardowym pakietem Sport Chrono przyspiesza od 0 na do 100 km/h w 5,1 s (5,0 s w przypadku sportowych pakietów obniżających masę własną) i osiąga prędkość maksymalną 253 km/h. Średnie zużycie paliwa w cyklu NEDC wynosi 3,1-3,2 l/100 km, a zużycie prądu – 17,7-18,7 kWh/100 km. Zasięg w trybie wyłącznie elektrycznym wynosi do 43 km.

Ceny

Wszystkie cztery hybrydowe wersje Cayenne można już zamawiać. Ich ceny rozpoczynają się od 440 tys. zł za Cayenne E-Hybrid i 469 tys. zł za Cayenne E-Hybrid Coupé. Cayenne Turbo S E-Hybrid kosztuje od 843 tys. zł, a Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé – od 864 tys. zł.

Przeczytaj również