Fordy Fiesta Rally3, budowane i serwisowane przez Polaków w Balicach, przyjechały ciężarówkami M-Sport Poland do Jyväskylä na czwarte tegoroczne starcie w ramach Junior WRC. 15 egzemplarzy 235-konnych rajdówek z napędem na 4 koła przygotowano m.in. dla polskiej załogi Hubert Laskowski / Michał Kuśnierz. Kierowca z Polski zaliczy debiut w mistrzostwach świata, będąc najmłodszym (18,5 roku) uczestnikiem fińskiej rundy Junior WRC.

Polacy nie przewidzieli jednej rzeczy
O ile zespół kierowany przez Macieja Wodę przygotował juniorskie rajdówki nienagannie, to organizacja parku serwisowego okazała się kłopotliwa. Fordy Fiesta Rally3 przetransportowano do Finlandii z pustymi bakami. Problem w tym, że organizatorzy nie przewidzieli we wczorajszym harmonogramie otwarcia strefy tankowania na terenie parku serwisowego. Uzupełnianie paliwa wyczynowego poza wydzieloną strefą jest surowo zabronione ze względu na ryzyko pożaru.
Ekipa M-Sport Poland musiała jednak zatankować pojazdy, aby samochody mogły wjechać na rampę na czas ceremonii startu w Jyväskylä. Ten fakt nie uszedł uwadze sędziów. Na przesłuchanie w tej sprawie musiał stawić się koordynator M-Sport Poland, Michał Moździerz i nadzorujący sprawy sportowe w Junior WRC, Michele Ferrera. Obaj wystosowali przeprosiny wobec sędziów, zapewniając jednocześnie, że podczas tankowania poza strefą dużo gaśnic.

Niestety nie było to żadną okolicznością łagodzącą dla sędziów. Dostawca samochodów dla cyklu juniorskiego otrzymał tym samym grzywnę 2500 euro. To ponad 10 tys. złotych, które musi być opłacone w ciągu 48 godzin. M-Sport Poland przysługuje odwołanie od tej decyzji, ale w tym przypadku prawdopodobnie nie uniknie się kary.
3 lata temu jeździł jeszcze wirtualnie, dziś zmierza po mistrzostwo prawdziwego Junior WRC
Rajd Finlandii może być rozstrzygający dla losów tegorocznego sezonu Junior WRC. Faworytem jest zdecydowanie prowadzący w punktacji Romet Jürgenson. Estończyk to europejski finalista programu poszukiwania talentów FIA Rally Star. Dostał się do niego, gdy we wrześniu 2021 r. wykręcił najlepszy czas w grze komputerowej WRC9. Późniejsze realistyczne konkurencje potwierdziły jego talent.

Co ciekawe, tegoroczny sezon Junior WRC rozpoczął się z Polakami. W pierwszych dwóch rundach w Szwecji i Chorwacji wystartowali Jakub Matulka i Daniel Dymurski. Duet Lotto Rally Team zrezygnował z dalszych startów, skupiając się na występach w mistrzostwach Polski w samochodzie wyższej klasy Rally2. W Finlandii Junior WRC znów będzie mieć polskich przedstawicieli w postaci Huberta Laskowskiego z Michałem Kuśnierzem.
W Rajdzie Finlandii Fordem Fiesta Rally3 pojedzie też inna polska załoga – Grzegorz Bonder / Paweł Pochroń. Polacy nie będą klasyfikowani w Junior WRC (wszak panowie już po 40-tce), a w WRC3.