WRC: Polacy zapłacą karę. Sędziowie nie dali taryfy ulgowej

Startująca dziś dziewiąta runda WRC, Rajd Finlandii zaczęła się niejako od… nałożenia kary dla ekipy M-Sport Poland. Podkrakowska filia brytyjskiego M-Sportu jest oficjalnym dostawcą samochodów dla uczestników rund Junior WRC. Grzywna, jaką otrzymali Polacy ma związek ze złamaniem przepisów bezpieczeństwa parku serwisowego.

M-Sport Poland / Junior WRC / Rajd Finlandii 2024 / Polacy zapłacą karę
Podaj dalej

Fordy Fiesta Rally3, budowane i serwisowane przez Polaków w Balicach, przyjechały ciężarówkami M-Sport Poland do Jyväskylä na czwarte tegoroczne starcie w ramach Junior WRC. 15 egzemplarzy 235-konnych rajdówek z napędem na 4 koła przygotowano m.in. dla polskiej załogi Hubert Laskowski / Michał Kuśnierz. Kierowca z Polski zaliczy debiut w mistrzostwach świata, będąc najmłodszym (18,5 roku) uczestnikiem fińskiej rundy Junior WRC.

Hubert Laskowski / Michał Kuśnierz / Ford Fiesta Rally3 / Rajd Finlandii 2024 / Junior WRC
M-Sport Poland przygotował na fińską rundę Junior WRC samochód dla nowej, polskiej załogi Hubert Laskowski / Michał Kuśnierz. // fot. M-Sport

Polacy nie przewidzieli jednej rzeczy

O ile zespół kierowany przez Macieja Wodę przygotował juniorskie rajdówki nienagannie, to organizacja parku serwisowego okazała się kłopotliwa. Fordy Fiesta Rally3 przetransportowano do Finlandii z pustymi bakami. Problem w tym, że organizatorzy nie przewidzieli we wczorajszym harmonogramie otwarcia strefy tankowania na terenie parku serwisowego. Uzupełnianie paliwa wyczynowego poza wydzieloną strefą jest surowo zabronione ze względu na ryzyko pożaru.

Ekipa M-Sport Poland musiała jednak zatankować pojazdy, aby samochody mogły wjechać na rampę na czas ceremonii startu w Jyväskylä. Ten fakt nie uszedł uwadze sędziów. Na przesłuchanie w tej sprawie musiał stawić się koordynator M-Sport Poland, Michał Moździerz i nadzorujący sprawy sportowe w Junior WRC, Michele Ferrera. Obaj wystosowali przeprosiny wobec sędziów, zapewniając jednocześnie, że podczas tankowania poza strefą dużo gaśnic.

M-Sport Poland / Junior WRC / Rajd Finlandii 2024
Ekipa M-Sport Poland obsługuje podczas Rajdu Finlandii 15 załóg z Junior WRC. // fot. M-Sport

Niestety nie było to żadną okolicznością łagodzącą dla sędziów. Dostawca samochodów dla cyklu juniorskiego otrzymał tym samym grzywnę 2500 euro. To ponad 10 tys. złotych, które musi być opłacone w ciągu 48 godzin. M-Sport Poland przysługuje odwołanie od tej decyzji, ale w tym przypadku prawdopodobnie nie uniknie się kary.

3 lata temu jeździł jeszcze wirtualnie, dziś zmierza po mistrzostwo prawdziwego Junior WRC

Rajd Finlandii może być rozstrzygający dla losów tegorocznego sezonu Junior WRC. Faworytem jest zdecydowanie prowadzący w punktacji Romet Jürgenson. Estończyk to europejski finalista programu poszukiwania talentów FIA Rally Star. Dostał się do niego, gdy we wrześniu 2021 r. wykręcił najlepszy czas w grze komputerowej WRC9. Późniejsze realistyczne konkurencje potwierdziły jego talent.

FIA Rally Star / Rajd Finlandii 2024 / Junior WRC
Finalista programu FIA Rally Star może w ten weekend zapewnić sobie mistrzostwo Junior WRC. // fot. M-Sport

Co ciekawe, tegoroczny sezon Junior WRC rozpoczął się z Polakami. W pierwszych dwóch rundach w Szwecji i Chorwacji wystartowali Jakub Matulka i Daniel Dymurski. Duet Lotto Rally Team zrezygnował z dalszych startów, skupiając się na występach w mistrzostwach Polski w samochodzie wyższej klasy Rally2. W Finlandii Junior WRC znów będzie mieć polskich przedstawicieli w postaci Huberta Laskowskiego z Michałem Kuśnierzem.

W Rajdzie Finlandii Fordem Fiesta Rally3 pojedzie też inna polska załoga – Grzegorz Bonder / Paweł Pochroń. Polacy nie będą klasyfikowani w Junior WRC (wszak panowie już po 40-tce), a w WRC3.

Przeczytaj również