WRC: Jak to możliwe, że w samochodzie za milion euro nie da się odparować szyby? Oto dlaczego hybrydowe Rally1 poległy na takiej błahostce

Rozgrywany obecnie Rajd Japonii obfitował w wiele kuriozalnych sytuacji podczas pierwszego etapu. Finałowa runda Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC) ujawniła słabość hybrydowych rajdówek topowej kategorii Rally1. Okazuje się, że w ekstremalnych, deszczowych warunkach najnowocześniejsze rajdówki nie były w stanie odparować szyby.

Adrien Fourmaux / Ford Puma Rally1 / WRC / Rajd Japonii 2023
Podaj dalej

Jazda 500-konnymi rajdówkami na oślep

Gdy w Polsce mieliśmy już noc, w Japonii zaczął się deszczowy poranek. To delikatne określenie, bo w prefekturze Aichi lało jak z cebra, co w połączeniu z późnojesienną aurą (mnóstwo liści i błota na asfalcie) spowodowało bardzo śliskie warunki na drogach.

Takamoto Katsuta (Toyota GR Yaris Rally 1) / WRC / Rajd Japonii 2023
Takamoto Katsuta (Toyota GR Yaris Rally1) wyjeżdża z „nawiedzonego tunelu // fot. Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Na odcinkach specjalnych co chwilę powstawały nie tylko kałuże, ale i rzeki. Nawet wyczynowe opony oraz nowoczesne zawieszenia topowych aut Rally1 nie były zawsze w stanie temu przeciwdziałać. Widać to było już na pierwszym piątkowym oesie z nawiedzonym (według lokalnej legendy) tunelem Isegami.

Dodatkowym problemem były kompletnie zaparowane szyby w samochodach topowej kategorii o mocy 500 KM (przy doładowaniu hybrydowym). Nawiewy nie mogły zbyt wiele pomóc w specyficznych warunkach, co doprowadziło do zaskakujących wydarzeń.

Adrien Fourmaux i Dani Sordo mieli wypadek w tym samym miejscu / WRC / Rajd Japonii 2023
Adrien Fourmaux (Ford Puma Rally1) i Dani Sordo (Hyundai i20 N Rally1) mieli wypadek w tym samym miejscu // fot. Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Z przygodami OS2 zakończył Takamoto Katsuta (Toyota GR Yaris Rally1) Z trasy najpierw wypadł Dani Sordo (Hyundai i20 N Rally1), który potem próbował hamować inne załogi przed pechowym zakrętem. Jednak Adrien Fourmaux przez zaparowaną szybę Forda Pumy Rally1 w ogóle go nie zauważył i wylądował na kamieniach w strumyku tuż obok rajdówki rywala. Co ciekawe, problemu z widocznością nie miały załogi aut niższej kategorii Rally2. Dzięki temu czołowi kierowcy WRC2 są zaskakująco wysoko w klasyfikacji, wyprzedzając wielu fabrycznych załóg Rally1.

Dlaczego rajdówka za milion euro nie może odparować szyby?

„Samochody Rally1 są lepsze, ale Skoda ma przewagę w jednym – możemy widzieć drogę” – żartował na mecie OS3 mistrz WRC2, Andreas Mikkelsen po sensacyjnym zdobyciu oesowego podium. 8-krotny mistrz świata, Sebastien Ogier nie ukrywał zażenowania tą sytuacją między pętlami. „Może warto byłoby sięgnąć po nieco tańsze i prostsze auta. Wygląda to dość absurdalnie, gdy w samochodzie za milion euro nie można odparować szyby” – kpił Francuz.

Andreas Mikkelsen / Skoda Fabia RS Rally2 / WRC / Rajd Japonii 2023
Samochody Rally2 nie miały problemów z zaparowanymi szybami // fot. Toksport WRT

Jeszcze 39-latek (40-tka dopiero 17 grudnia – przyp.) miał na myśli to, że samochody Rally1 to bardziej prototypy. W odróżnieniu od Rally2 nie są budowane w oparciu o przebudowę cywilnego nadwozia. „W tych samochodach jest naprawdę mokro, trudno zapewnić im wodoszczelność” – przyznał Ogier. Jest to szczególny problem, gdy drogi są zalane. To powoduje, że do środka dostaje się woda, a co za tym idzie dużo wilgoci.

Sytuacja być może nie byłaby tak tragiczna, gdyby nie aktualny system hybrydowy. Jest on zamontowany w podłodze za fotelami załogi. Środkiem przebiega jedynie wał napędowy, ale z powodu konieczności chronienia baterii przed przegrzaniem układ wydechowy jest poprowadzony w alternatywny sposób. Spaliny odprowadza się rurą, która przebiega prawym bokiem auta i jest częściowo w kabinie tuż obok fotela pilota. Ma ona izolację, ale nie zmienia to faktu, że dostarcza do środka sporo ciepła.

Auta Rally1 i wydech wewnątrz kabiny
Auta Rally1 mają wydech częściowo wewnątrz kabiny // fot. Toyota Gazoo Racing WRT / graf. Marcin Zabolski

Gdy na z zewnątrz auta docierało zimno wraz z wodą, a w środku było bardzo ciepło, powstawała ogromna wilgoć. To w połączeniu z brakiem klimatyzacji sprawiło, że na szybie pojawiła się mgła, której nie dało się odparować nawiewem. W autach Rally2, gdzie wydech mamy pod podłogą ten problem nie występował. W momencie, w którym warunki poprawiły się, czyli na popołudniowej pętli, to samochody Rally1 znacząco przyspieszyły.

Kajetanowicz jedzie po mistrzostwo

Po piątkowym etapie na zdecydowanym prowadzeniu są Elfyn Evans i Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1). Walijczyk ma szansę po raz trzeci w ciągu ostatnich czterech lat zająć drugie miejsce w punktacji kierowców na koniec sezonu WRC. Zwłaszcza że wypadek na OS6 mieli Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1). Całe podium zajmują załogi Toyoty. Blisko dwuminutową stratę do liderów mają Sebastien Ogier i Vincent Landais (w tym minuta kary za zbyt późny wyjazd z serwisu po przedłużającej się naprawie – przyp. red). Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen, którzy już zapewnili sobie obronę mistrzostwa świata tracą do drugiej lokaty 16,7 sekundy.

Kajetan Kajetanowicz / Maciej Szczepaniak / Skoda Fabia RS Rally2 / WRC / Rajd Japonii 2023
Jeśli Kajto utrzyma P3 w WRC2 Challenger to zdobędzie mistrzostwo kategorii // fot. kajto.pl

W WRC2 prowadzą Andreas Mikkelsen i Torstein Eriksen (Skoda Fabia RS Rally2), którzy zajmują imponujące 4. miejsce w generalce. Gregoire Munsterk Louis Louka (Ford Fiesta Rally2) tracą do nich tylko 4,8 sek. Trzecie miejsce w WRC2 i pierwsze w WRC2 Challenger zajmują Rosjanie, Nikołaj Griazin i Konstantin Aleksandrow (Fabia RS Rally2). Były kierowca F1, Heikki Kovalainen w starej Skodzie Fabii R5 utrzymuje się przed duetem ORLEN Rally Team, Kajetan Kajetanowicz/Maciej Szczepaniak. Jeśli Polacy utrzymają co najmniej trzecie miejsce w WRC2 Challenger to sięgną po mistrzostwo kategorii. Griazin może odebrać im tytuł, jeśli wygra, a Kajto spadnie na 4. miejsce w kategorii lub niżej.

Rajd Japonii 2023 – wyniki po OS8 (czołówka)

Rajd Japonii 2023 po OS8
Rajd Japonii 2023 – wyniki po OS8 // źródło: wrc.com

Przeczytaj również