Tanak już nie jest liderem
Po zakończeniu piątkowego etapu na dywanik sędziów trafił zespół Hyundaia. Sędziowie odnotowali, że układy hybrydowe w samochodach Otta Tanka oraz Thierry’ego Neuville’a podawały zbyt duże doładowanie na OS1. Limit dla superoesu w Auckland wynosił 240 kJ tymczasem u Tanaka, który wygrał tę próbę zarejestrowano nawet 242,04 kJ, a u Neuville’a 243,83 kJ. W obu przypadkach Hyundai przyznał, że to błąd inżyniera, który nie dostosował parametrów do nowych wartości opublikowanych w biuletynie nr 2 organizatora.

W konsekwencji zarówno Ott Tanak z Martinem Jarveoją, jak i Thierry Neuville z Martijnem Wydaeghem otrzymali po 5 sekund kary. Choć z pozoru nie jest to dużo, to ta decyzja pozbawia Estończyków prowadzenia w Rajdzie Nowej Zelandii. Fotel lidera przejęli Elfyn Evans i Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1), którzy na wiceliderami mistrzostw mają 4,8 sekundy zapasu. Jednocześnie ukarana załoga Hyundaia i20 N Rally1 posiada już tylko 1,9 sekundy przewagi nad Sebastienem Ogierem i Benjaminem Veillasem.
Mistrz i faworyt ze zbyt ciężką nogą
Skoro jesteśmy przy mistrzu świata, to on także nie uniknął przewinień. Francuz dwukrotnie został przyłapany na przekroczeniu dozwolonej prędkości na dojazdówkach. W pierwszej części dnia zmierzono mu 94 km/h na Waimai Valley Road w Te Akau, gdzie dozwolone było 80 km/h. Późnym popołudniem w tym samym miejscu jechał 92 km/h. Pierwsze przewinienie kosztowało Ogiera 350 euro, a recydywa 600 euro. Jeżeli ośmiokrotny mistrz świata jeszcze raz zostanie przyłapany na przekroczeniu prędkości, to oprócz kolejnej kary finansowej dostanie 5 minut kary.

Co ciekawe, na tej samej drodze przewinienie popełnił też faworyt do tytułu mistrza świata, czyli Kalle Rovanpera. Kierowca Toyoty jechał na „80-tce” 91 km/h. Decyzją dyrektora rajdu otrzymał karę 275 euro. Potem okazało się, że główny pretendent do tytułu także otrzyma karę 5 sekund za to samo przewinienie, co rywale z Hyundaia. W jego przypadku limit doładowania w hybrydzie przekroczono o zaledwie 0,16 kJ. Tym samym kary czasowe zgodnie wlepiono czołowej trójce tegorocznych mistrzostw świata.
Rajd Nowej Zelandii 2022 – wyniki 1. etapu po uwzględnieniu kar
| 1. | 🇬🇧Evans Elfyn – Martin Scott Toyota GR Yaris Rally1  | 
1:36:48.8 | 
| 2. | 🇪🇪Tänak Ott – Järveoja Martin Hyundai i20 N Rally1  | 
+4.8 +4.8  | 
| 3. | 🇫🇷Ogier Sébastien – Veillas Benjamin Toyota GR Yaris Rally1  | 
+6.5 +1.9  | 
| 4. | 🇫🇮Rovanperä Kalle – Halttunen Jonne Toyota GR Yaris Rally1  | 
+12.0 +5.5  | 
| 5. | 🇬🇧Greensmith Gus – Andersson Jonas Ford Puma Rally1  | 
+43.6 +31.6  | 
| 6. | 🇧🇪Neuville Thierry – Wydaeghe Martijn Hyundai i20 N Rally1  | 
+50.4 +6.8  | 
| 7. | 🇸🇪Solberg Oliver – Edmondson Elliott Hyundai i20 N Rally1  | 
+1:28.1 +37.7  | 
| 8. | 🇯🇵Katsuta Takamoto – Johnston Aaron Toyota GR Yaris Rally1  | 
+1:41.8 +13.7  | 
| 9. | 🇳🇿Paddon Hayden – Kennard John Hyundai i20 N Rally2  | 
+5:06.8 +3:25.0  | 
| 10. | 🇮🇹Bertelli Lorenzo – Granai Lorenzo Ford Puma Rally1  | 
+5:41.2 +34.4  | 
| 11. | 🇵🇱Kajetanowicz Kajetan – Szczepaniak M. Škoda Fabia Rally2 evo  | 
+6:08.3 +27.1  | 
| 12. | 🇳🇿van Gisbergen Shane – Weston Glen Škoda Fabia R5  | 
+6:43.8 +35.5  | 
| 13. | 🇳🇿Bates Harry – McCarthy John Škoda Fabia Rally2 evo  | 
+9:37.4 +2:53.6  | 
| 14. | 🇳🇿Summerfield Matt – Summerfield Nicole Mitsubishi Mirage AP4  | 
+10:53.2 +1:15.8  | 
| 15. | 🇩🇪Kremer Armin – Kremer Ella Citroën C3 Rally2  | 
+11:28.4 +35.2  |