Początek 2024 r. nie zwiastował żadnych sensacji, bo w wynikach sprzedaży nowych aut dominowały modele obserwowane w czołówce od dawna. Jednak marzec wniósł nieco ożywienia. Nie chodzi tu wcale o to, że sprzedało się więcej samochodów osobowych niż rok temu. Zresztą różnica była niewielka, bo jak czytamy w raporcie IBRM Samar, wzrost względem poprzedniego marca wyniósł tylko 0,9 proc. Patrząc jednak na okres styczeń – marzec to 138 691 rejestracji to już zauważalny wzrost o 12,7 proc.
Niespodziewany SUV na marcowym podium
Z racji tego, że polski rynek nowych aut napędzają głównie firmy, zestawienie największej liczby rejestracji w marcu 2024 r. otwierają oczywiście flotowe hity. Na pierwszym miejscu tradycyjnie polski bestseller, czyli Toyota Corolla (2 447 szt.). Za nią notująca sporą poprawę względem ubiegłego roku Skoda Octavia (2 364 szt.). Sensacja pojawia się jednak na trzecim miejscu. To przypadło bowiem Nissanowi Qashqai, który zyskał 1 588 rejestracji tylko w marcu.
Japoński SUV dotychczas był najchętniej sprowadzanym crossoverem w improcie aut używanych. W marcu okazało się, że także współczesna generacja mocno przyciąga polskich klientów. W rywalizacji SUV-ów Nissan Qashqai w ubiegłym miesiącu zostawił w tyle nawet hity Toyoty, czyli Yarisa Cross (1 339 szt.) i C-HR (1 332). Marzec z wynikiem ponad tysiąca rejestracji zamknęły jeszcze tylko Hyundai Tucson (1 059) i Kia Sportage (1 014). Dziesiątkę skompletowały Toyota Yaris (994), Dacia Duster (975) i Toyota RAV4 (925).
Nissan Qashqai wyprzedza już Dacię Duster
Po trzech miesiącach liderem polskiego rynku jest Toyota Corolla, który przekroczyła próg 8 tys. rejestracji (8 045). Na drugie miejsce awansowała Skoda Octavia (5 655), zostawiając za sobą Toyotę Yaris Cross (5 056), czyli wciąż najpopularniejszego B-SUV-a. Wśród SUV-ów średniej wielkości po marcu przewodzi Toyota C-HR (3 686), która ze zwykłym Yarisem (3 433) wyprzedzają koreański duet Kia Sportage (3 415) – Hyundai Tucson (3 356). Za Toyotą RAV4 (3 013) sklasyfikowano marcowy hit, czyli Nissana Qashqai (2 618), który ma już więcej rejestracji niż Dacia Duster (2 260).
Patrząc na ranking modeli nie trudno zgadnąć, że na polskim rynku dominuje Toyota. Japoński producent odnotował w tym roku już 28 301 rejestracji. Druga Skoda ma ich niemal dwa razy mniej, bo 14 736. Bardziej zacięta jest teraz walka o podium, którą po marcu wygrywa Kia z 8 358 rejestracjami. Peleton pościgowy otwierają Volkswagen (7 792) i Hyundai (7 554). Za nimi są już 4 marki premium. Kolejno: BMW (7 165), Audi (6 699), Mercedes (6 431) i Volvo (5 011). Czołową dziesiątkę kompletuje Renault z liczbą 4 631 rejestracji.