Rośnie rynek i mocny lider
Innowacje przenoszą dziś motoryzację na zupełnie nowy poziom, który kusi coraz więcej Polaków. Najnowsze osiągnięcia w dziedzinie bezpieczeństwa, multimediów czy układów napędowych są szczególnie widoczne w segmencie premium. Rynek tych samochodów w Polsce nieustannie rośnie, co pokazują najnowsze dane IBRM Samar. Pierwszy kwartał 2023 r. był dla tego segmentu o 16,2 proc. lepszy niż ten ubiegłoroczny. Tylko w tym roku w Polsce zarejestrowano 25 902 szt. nowych samochodów premium i są w tym gronie sensacje.
Zdecydowanym liderem segmentu premium w Polsce pod względem modeli jest Volvo XC60. Tego słynącego z wysokiego bezpieczeństwa i komfortu SUV-a dostarczono w 2023 r. już 1 782 razy. Prawdziwą sensacją są jego osiągi w wersji plug-in hybrid. Nie chodzi tu o moc 455 KM przekazywaną na wszystkie cztery koła, a bardziej o zużycie paliwa. Połączenie silnika benzynowego i elektrycznego pozwala w mieście zejść ze spalaniem do poziomu 1 (czyt. jednego!) litra na 100 km. W zasadzie to może być zero, bo zasięg ok. 77 km na baterii w zupełności wystarczy na miasto.
Polacy jadą z prądem
Zresztą elektryfikacja coraz częściej jest witana z otwartymi ramionami w tym segmencie. Widać to zwłaszcza w danych za marzec, w którym zdecydowanie wygrało Volvo XC60 (723 szt.), ale na drugim miejscu sensacyjnie pojawiła się elektryczna Tesla Model 3 (418 szt.). Choć Elon Musk znany jest z tego, że lubi kumulować dostawy na koniec kwartału, to nigdy w Polsce jego firma nie miała tak dobrego wyniku. Marcowe podium skompletowało Audi Q3 z wynikiem 386 nowych rejestracji.
Po pierwszym kwartale Volvo XC60 (1 782 szt.) ma bezpieczną przewagę nad konkurencją, bowiem drugi Lexus NX ma 1 129 rejestracji. Zresztą tak dobry wynik modelu koncernu Toyoty to zasługa świetnego początku roku. Z każdym miesiącem sprzedaż NX-a nie idzie już tak dobrze. Szansę na przejęcie drugiego miejsca ma Audi Q5, najpopularniejszy SUV niemieckiej marki ma już 1 026 rejestracji. Najbliżej progu 1 tys. egzemplarzy są dziś jeszcze BMW X3 (968 szt.) i Audi Q3 (964 szt.). Najpopularniejszy z Mercedesów, GLC odnotował 839 rejestracji. Tymczasem Tesla Model 3 zakończyła kwartał z wynikiem 585 rejestracji.
Tesla na 6. miejscu w Polsce
Mimo bestsellera w ofercie, Volvo jako marka nie jest nawet na podium segmentu premium w Polsce. Biorąc pod uwagę sprzedaż wszystkich modeli, polski rynek nadal opanowuje niemieckie trio. W tym roku przewodzi Audi (6 046 szt.) przed BMW (5 552 szt.) i Mercedesem (4 100 szt.). Za czwartym Volvo (3 410 szt.) plasuje się aktualnie Lexus (2 621 szt.). Tesla po pierwszym kwartale jest szóstą marką premium w Polsce za sprawą aż 1 046 rejestracjom. Firma Elona Muska pokonała w naszym kraju m.in. Porsche (1 038 szt.) czy Mini (842 szt.) oraz zdeklasowała Alfę Romeo (409) czy Land Rovera (408).