Volvo otworzyło kurtynę swojego nowego rozdziału w rozwoju firmy, prezentując zupełnie nowego flagowca. To pierwszy model zbudowany na nowej platformie SPA2, czyli w pełni elektryczne Volvo EX90. Ten 7-osobowy SUV klasy premium będzie pierwszym w historii tak skoncentrowanym na bezpieczeństwie samochodem w Polsce. Wszak już od dawna Volvo jest synonimem bezpieczeństwa, ale teraz dokłada coś jeszcze. Proponuje wyjątkowo praktyczną i wszechstronną konstrukcję, która sprawdzi się zarówno w mieście, jak i w trasie.
Zanikający ślad węglowy
Zanim sceptycy elektromobilności zaczną pluć jadem o tym, że elektryki wcale nie są ekologiczne, warto poznać kilka faktów. Branża motoryzacyjna ma świadomość, że transformacja do neutralności klimatycznej musi potrwać, ale Volvo zamierza być w tej kwestii przykładem. Otóż fabryki, w których będzie produkowane Volvo EX90 (najpierw w USA, potem w Chinach) będą neutralne pod względem emisji CO2.
Co więcej, Volvo EX90 zawiera około 15 procent stali pochodzącej z recyklingu, 25 procent aluminium pochodzącego z recyklingu. Jest tam także 48 kilogramów tworzyw sztucznych i materiałów biopochodnych pochodzących z recyklingu, co odpowiada około 15 procentom wszystkich tworzyw sztucznych użytych w samochodzie. Jest to najwyższy poziom wśród wszystkich dotychczasowych samochodów Volvo. Kalkulatory śladu węglowego elektryków trzeba będzie napisać zupełnie od nowa.
Duży zasięg, dużo mocy i nowe źródło zasilania
Inżynierowie Volvo zadbali też o to, aby przy ładowrce pojawiać się rzadko i krótko. Na pokładzie znajdzie się bateria o olbrzymiej, jak na dzisiejsze standardy, pojemności 111 kWh. To według deklaracji producenta pozwoli na zasięg aż 600 kilometrów. Dzięki adaptacji pod szybkie ładowarki prądu stałego o mocy 250 kW, uzupełnienie energii od 10 do 80 proc. zajmie 30 minut. Standardowe wersja zaoferuje dwa silniki z magnesami trwałymi oraz moc 414 KM i 770 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wersja stawiająca na wydajność podniesie te wartości do 517 KM i 910 Nm, dzięki czemu sprint od 0 do 100 km/h wyniesie 4,9 sekundy.
Volvo EX90 jest też pierwszym samochodem wyposażonym we wszystkie niezbędne urządzenia umożliwiające ładowanie dwukierunkowe. Jest to technologia, dzięki której można wykorzystać akumulator samochodowy jako dodatkowe źródło energii. Na przykład do zasilania domu, innych urządzeń elektrycznych lub innego elektrycznego modelu Volvo. W przyszłości firma planuje udostępnić ładowanie dwukierunkowe, zaczynając od wybranych rynków.
Zapewnienie bezpieczeństwa Tobie i Twoim bliskim
Standardowe bezpieczeństwo w Volvo EX90 jest wyższe niż w jakimkolwiek wcześniejszym modelu Volvo. Volvo EX90 zaprojektowano w taki sposób, aby rozumieć kierowcę i otoczenie. Wszystko po to, żeby zapewnić bezpieczeństwo każdemu w aucie, ale i innym uczestnikom ruchu drogowego. Z czasem EX90 będzie również stawać się coraz inteligentniejsze i bezpieczniejsze, ponieważ uczy się na podstawie nowych danych i otrzymuje aktualizacje.
Volvo EX90 wyposażono w niewidzialną tarczę bezpieczeństwa, którą zapewnia najnowsza technologia czujników, zarówno wewnątrz pojazdu, jak i na zewnątrz. Najnowocześniejsze czujniki, takie jak kamery, radary i lidary, połączone są z wysokowydajnymi komputerami głównymi samochodu, na których platforma NVIDIA DRIVE uruchamia wewnętrzne oprogramowanie Volvo Cars, tworząc w czasie rzeczywistym 360-stopniowy obraz świata.
Co ważne dla bezpieczeństwa, czujniki nie czują zmęczenia i nie rozpraszają się. Zaprojektowano je w taki sposób, aby reagować, jeśli spóźnisz się nawet o ułamek sekundy. Lidar potrafi rozpoznać drogę niezależnie od tego, czy prowadzisz w dzień czy w nocy, a nawet we mgle. Dostrzega małe obiekty setki metrów przed sobą, co daje więcej czasu na informowanie, działanie i unikanie. Czujniki przyczyniają się również do poprawy niezawodności i ogólnej wydajności funkcji jazdy wspomaganej Pilot Assist z nowym wspomaganiem kierowania podczas zmiany pasa ruchu.
Najbezpieczniejsze auto na rynku?
Niewidzialna tarcza bezpieczeństwa dba o kierowcę i pasażerów również wewnątrz pojazdu. Specjalne czujniki i kamery, wspomagane przez algorytmy Volvo, przeprowadzają pomiary koncentracji wzroku. Dzięki tej technologii Volvo EX90 „wyczuwa”, kiedy kierowca jest rozkojarzony, senny lub nieuważny. Coś takiego nie było możliwe w dotychczasowych pojazdach Volvo.
Samochód ostrzeże kierowcę najpierw poprzez delikatne, a następnie bardziej intensywne drgania. Załóżmy, że dochodzi do naprawdę trudnej sytuacji, np. kierowca zaśnie lub pojawi się problem zdrowotny. Volvo EX90 zaprojektowano tak, żeby bezpieczne się zatrzymać i wezwać pomoc.
Ponadto, dzięki zastosowaniu najnowocześniejszego zestawu czujników, w tym lidaru, Volvo EX90 jest pierwszym modelem, który jest sprzętowo przygotowany do prowadzenia samochodu bez nadzoru w przyszłości. Tak, na pewnym etapie Volvo będzie samochodem autonomicznym co najmniej na poziomie 3.
Technologia, która ma cel
Główny system – obsługiwany przez platformy NVIDIA DRIVE AI o nazwie Xavier i Orin, posiadający procesor Qualcomm Technologies Cockpit Platforms i oprogramowanie opracowane wewnętrznie przez inżynierów Volvo – wspomaga większość podstawowych funkcji w samochodzie, od bezpieczeństwa i systemów informacyjno-rozrywkowych po zarządzanie akumulatorem. Efektem końcowym jest bardziej responsywne i przyjemniejsze doświadczenie we wnętrzu samochodu.
Innymi słowy, Volvo EX90 nie będzie tylko nowym samochodem – będzie to bardzo zaawansowany komputer na czterech kołach. Co więcej, podobnie jak smartfon czy laptop, Volvo EX90 zaprojektowano tak, aby z czasem stawało się coraz doskonalsze, dzięki regularnym aktualizacjom oprogramowania.
W wyniku połączenia najnowocześniejszej platformy obliczeniowej Qualcomm Technologies’ Snapdragon® Cockpit Platforms z możliwościami wizualizacji Unreal Engine, narzędzia 3D opracowanego przez Epic Games i wykorzystywanego do zasilania największych gier na świecie, na ekranach samochodowych i wyświetlaczu head-up Volvo EX90 korzysta z niesamowitej mocy obliczeniowej i wysokiej jakości grafiki.
Google Maps i Google Play w standardzie
14,5-calowy ekran centralny daje możliwość korzystania z jednego z najlepszych systemów informacyjno-rozrywkowych w ofercie, z wbudowanym systemem Google. System oferuje wbudowane aplikacje i usługi Google, w tym niewymagającego użycia rąk asystenta Google Assistant. Mamy też popularną nawigację Google Maps i więcej ulubionych aplikacji z Google Play. Wyświetlacze w Volvo EX90 pomogą skupić się na drodze, proponując odpowiednie informacje we właściwym czasie. Volvo EX90 będzie również kompatybilne z bezprzewodowym systemem Apple CarPlay.
Dzięki standardowemu połączeniu 5G tam, gdzie jest ono dostępne, potrzebne aplikacje na ekranie głównym instaluje się niezwykle łatwo. Ulubiona muzyka będzie przesyłana strumieniowo za pośrednictwem nowego, najwyższej jakości systemu audio Bowers & Wilkins wyposażonego w Dolby Atmos, co jest nowością w Volvo. Doznania pogłębią głośniki zintegrowane z zagłówkami, które zapewniają najwyższej jakości dźwięk.
Każdy będzie mieć swój profil
Volvo EX90 będzie również standardowo wyposażone w technologię kluczyka w telefonie. Prywatny smartfon posłuży jako kluczyk do samochodu, który automatycznie odblokowuje auto. Dodatkowo uruchomi osobistą sekwencję powitalną, gdy podejdziesz do samochodu. Po wejściu do Volvo EX90 automatycznie załaduje się osobisty profil.
Opisana technologia jest dostępna w jednym z najprzyjemniejszych i najbardziej eleganckich wnętrz samochodów na rynku. To jest pełne naturalnych i odpowiedzialnie pozyskiwanych materiałów. Kompozycja wnętrza odzwierciedla również ambitne cele Volvo w zakresie zrównoważonego rozwoju. Wśród nich jest właśnie wprowadzenie gospodarki w pełni obiegowej i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 r.
Źródło: Volvo