Nieskomplikowana budowa tarczy hamulcowej i jej działanie
Jest to element wykonany z odlewanego metalu i w swojej istocie przypomina okrągły stalowy dysk. W środku tarczy znajduje się otwór, który umożliwia zamontowanie jej na piaście. Najbardziej wydajne tarcze mają pięć wywierconych otworów. Kiedyś standardem były tarcze z trzema wywierconymi otworami, dziś są rzadko stosowane – można je jedynie spotkać we francuskich samochodach.
Standardowo tarcze hamulcowe przymocowane są za pomocą czterech śrub do piasty koła „na stałe” i obracają się wraz z kołem. Jak tylko układ hamulcowy zacznie swoją pracę, to znaczy kierowca naciśnie pedał hamulca, płyn hamulcowy zaczyna krążyć w przewodach hamulcowych prosto do tłoczków hamulcowych. Jego wysokie ciśnienie sprawia, że tłoczki dociskają klocki osadzone w zaciskach do tarcz hamulcowych. Siła tarcia zamienia energię kinetyczną na energię cieplną i samochód może zwalniać lub zahamować. To też oznacza jednak, że tarcze pracują w ekstremalnie gorących warunkach i mimo zastosowania wysokiej jakości materiałów z czasem się zużywają.
Jazda z zużytymi tarczami jest niebezpieczna – w skrajnych przypadkach może nawet doprowadzić do wypadku. Dlatego też ważne jest wczesne rozpoznanie objaw zużytych tarcz.
Oznaki zużytych tarcz hamulcowych
Nawet początkujący kierowca może wyczuć, że hamulce nie są sprawne. Piski i inne odgłosy w trakcie hamowania, osłabiona siła i moment hamowania samochodu, wibracje tarcz hamulcowych, to jedne z typowych sygnałów, że tarcze nadają się do wymiany.
Zużyte tarcze hamulcowe powodują, że samochód ma problem z hamowaniem i podróż staje się niebezpieczna. Wymień je na nowe jak najszybciej.
Jak dobrze dobrać tarcze hamulcowe do swojego samochodu?
Nowe tarcze hamulcowe muszą być kompatybilne z samochodem. Przed zakupem zapoznaj się z wytycznymi pojazdu samochodu. Kupując tarcze hamulcowe online, warto mieć pod ręką numer VIN pojazdu.
Jedne z najważniejszych wytycznych, które podaje producent samochodu, to minimalna i maksymalna grubość tarczy – nowe części nie mogą być ani za cienkie, ani za grube. Za cienkie tarcze sprawiają, że droga hamowania jest wydłużona, a za grube tarcze negatywnie wpływają na cały układ hamulcowy.
Kolejnymi ważnymi specyfikacjami, które należy wziąć pod uwagę podczas zakupów to średnica tarczy i średnica otworu centrującego. Wielu kierowców stawia na tarcze o większej średnicy niż wskazana, aby osiągnąć lepszą efektywność hamulców. Jeśli chcesz postawić na tarcze o większej średnicy, pamiętaj, aby też dokupić pozostałe elementy układu hamulcowego w większym rozmiarze, m.in. zaciski.
Średnica otworu centrującego to ważny parametr, ponieważ jej prawidłowy rozmiar gwarantuje, że tarcza będzie idealnie pasować do piasty koła. Nie wolno też zapominać o ilości otworów montażowych – też gwarantują, że tarcze będzie kompatybilna z piastą koła.
Oprócz parametrów technicznych tarcz hamulcowych, podczas zakupów trzeba też uwzględnić styl jazdy kierowcy / warunki eksploatacyjne. Inne tarcze są przeznaczone do jazdy dynamicznej, a inne do jazdy w warunkach miejskich.
Jak samodzielnie wymienić tarcze hamulcowe krok po kroku?
Jeśli masz umiejętności i chęci, tarcze można w większości przypadków wymienić we własnym garażu. To zależy też od samochodu – w wielu samochodach najnowszych generacji potrzebny jest komputer, aby odsunąć zaciski od tarcz.
Przed rozpoczęciem prac upewnij się, że masz wszystkie potrzebne narzędzia pod ręką.
Razem z tarczami należy wymienić klocki hamulcowe i elementy układu hamulcowego, które są wadliwe.
- Podnieś samochód na podnośniku i użyj podpór/kobyłek, aby go zabezpieczyć. Zdejmij koła.
- Zdejmij zawleczki z zacisku, a następnie odkręć zacisk i wyciągnij go wraz z klockami hamulcowymi.
- Zdemontuj jarzmo zacisku i tarcze hamulcowe.
- Dokładnie oczyść jarzmo, zacisk i piastę z rdzy przed ponownym montażem.
- Czas na montaż nowych tarczy: nowe tarcze wyczyść z oleju zabezpieczającego, a następnie zamontuj je na piaście.
- Zamontuj jarzma i nowe klocki hamulcowe w zacisku po wcześniejszym cofnięciu tłoczka. Następnie zamontuj zacisk w jarzmie.
- Posmaruj powierzchnię styku tarczy z felgą koła smarem miedziowym lub ceramicznym. To pomoże w przyszłości sprawniej zdjąć koło.
- Zamontuj z powrotem koło.
Pamiętaj, że należy wymienić tarcze przy wszystkich kołach, parami, czyli na oś przednią lub tylną. Przy okazji wykonaj też inspekcję pozostałych elementów układu hamulcowego.
Informacje o tarczach hamulcowych pochodzą z autoczesciexpert.pl
Informacja o wymianie tarcz hamulcowych pochodzi z itvpiaseczno.pl