Dostawczy Duster
W konfiguratorze Dacii Duster pojawiła się zupełnie nowa opcja, która zapewne szybko stanie się hitem. Popularny i niedrogi SUV jest już oferowany jako lekki samochód użytkowy (LCV). Oznacza to, że nie ma tylnej kanapy, ale za to ma większą przestrzeń ładunkową oraz kratkę ochronną. Dacia Duster Commercial, bo tak nazywa się tę wersję w Wielkiej Brytanii, z marszu stała się tam najtańszym dostawczakiem z napędem 4×4.
To nie pierwszy raz, gdy Dacia wypuszcza na rynek eksperymentalne wersje Dustera. W 2018 r. pojawiła się już podobna konwersja na dostawczaka, a 2 lata temu pokazano pickupa z pojedynczą kabiną. Nowy SUV-o-van wygląda nowocześnie, bo zbudowano go według najnowszej koncepcji stylistycznej budżetowej marki koncernu Renault. Oznacza to nowe logo DC z przodu oraz napis Dacia ze zaktualizowaną czcionką z tyłu. Z zewnątrz od pasażerskiego SUV-a odróżnia się nieprzezroczystymi szybami w tylnej części nadwozia.
Pokaż kotku, co masz w środku
Podstawowa wersja wyposażenia Essential jest standardowo wyposażona w światła do jazdy dziennej LED w kształcie litery Y. Dochodzą do tego czarne relingi dachowe, zderzaki w kolorze nadwozia oraz zestaw 16-calowych felg stalowych. Droższa opcja Expression dodaje 16-calowe alufelgi, klamki drzwi w kolorze nadwozia i światła przeciwmgielne. SUV jest dostępny w siedmiu odcieniach nadwozia, w tym Dusty Grey, który jest nowym charakterystycznym kolorem Dacii. Co ważne, prześwit wynosi 210 mm.
Wewnątrz kabiny nie ma tylnych siedzeń, które zastąpiono płaską drewnianą podłogą z wytrzymałą warstwą ochronną. Przegroda z siatką oddziela przestrzeń bagażową od kabiny. Bagażnik ma pojemność 1623 litrów, a ładowność do 503 kg. Według Dacii długość przestrzeni ładunkowej wynosi 1792 mm, szerokość 1247 mm, a wysokość 917 mm. Są również ciekawe dodatki, bo akcesoria do lepszego zabezpieczenia ładunku (maty, pokrywy) i opcjonalne koło zapasowe.
Deska rozdzielcza jest identyczna jak w wersji pasażerskiej, a na kierownicy znajduje się nowe logo. Jeśli chodzi o wyposażenie, Essential ma klimatyzację, elektryczne szyby przednie, tempomat, łączność Bluetooth i USB. Jeśli potrzebujesz więcej funkcji, musisz wybrać wersję Expression, który korzysta z 8-calowego dotykowego ekranu multimedialnego z Android Auto i Apple CarPlay. Do tego ma kamerę cofania, 2 porty USB, inną tapicerkę, czy skórzaną kierownicę. Dodatkowo pojawia się podłokietnik kierowcy, a jego fotel ma regulację wysokości i podparcie lędźwiowe.
Ile mocy? Jaka cena?
Duster Commercial jest dostępny z trzema różnymi silnikami. Turbodoładowany 1-litrowy silnik benzynowy TCe 90 wytwarza 90 KM i współpracuje wyłącznie z manualną skrzynią biegów przekazującą moc na przednią oś. Mocniejsza benzyna 1,3 TCe o mocy 150 KM jest jedyną opcją powiązaną z automatyczną skrzynią biegów EDC, ale jest również oferowana wyłącznie z napędem na przednie koła. Z kolei diesel 1.5 dCi ma moc 115 KM, ale wyjątkowo oferuje się go zarówno w wersji z napędem 4×2 jak i 4×4.
Dacia Duster Commercial jest już dostępna do zamówienia w Wielkiej Brytanii, a ceny zaczynają się od 13 995 funtów. To około 78,6 tys. złotych, co oznacza, że to najtańszy Duster na wyspach. W UK nie ma też obecnie tańszego lekkiego dostawczaka oferujące napęd 4×4. Na razie nie ma informacji o możliwym wprowadzeniu tej wersji na rynek polski. Warto pamiętać, że Dacia już pracuje nad zupełnie nowym Dusterem trzeciej generacji. Premierę zupełnie nowej odsłony zapowiedziano na 2024 r.