Zwycięzca bierze wszystko
Udany debiut nowego systemu punktacji WRC to po części zasługa zaciętej rywalizacji w Rajdzie Monte Carlo. Zwycięzcy, czyli Thierry Neuville i Martijn Wydaeghe nie tylko zdobyli najwięcej punktów. Zdobyli ich wręcz maksymalną liczbę, czyli 30. Być może to właśnie nowy system punktacji stanowił jedną z przyczyn, przez którą załogi nie miały czasu na coś takiego jak zarządzanie tempem.
Rywalizacja była wyjątkowo zacięta, zwłaszcza między Thierrym Neuvillem z Hyundaia a Sebastienem Ogierem z Toyoty. Dopiero na ostatnim sobotnim odcinku (OS14) rozstrzygnęła się sprawa pierwszego podziału punktów. Oesowy sukces Neuville’a sprawił, że Belg odbił pierwsze miejsce Ogierowi o 3,3 sekundy. Dzięki temu zabukował sobie prawo do 18 pkt za prowadzenie po sobocie w przypadku ukończenia rajdu.
Ponieważ do końca rywalizacji w niedzielę pozostały 3 odcinki, Belg cisnął ile mógł. W efekcie wygrał 4. etap (+7 pkt) oraz końcowy Power Stage (+5 pkt). To dało mu maksymalną zdobycz punktową (30), choć sam na mecie przyznał, że nie zdawał sobie sprawy, ile w praktyce uzyskał. W praktyce zdobył o 6 punktów więcej niż Ogier, choć on nie zaliczy pełnego sezonu, więc tylko w teorii nie jest traktowany jako pretendent to mistrzostwa.
Jak wygląda klasyfikacja kierowców WRC po Rajdzie Monte Carlo?
poz. kierowca sb nd ps PKT 1 🇧🇪 Thierry Neuville 18 7 5 30 2 🇫🇷 Sebastien Ogier 15 5 4 24 3 🇬🇧 Elfyn Evans 13 6 2 21 4 🇪🇪 Ott Tanak 10 4 1 15 5 🇫🇷 Adrien Fourmaux 8 3 0 11 6 🇯🇵 Takamoto Katsuta 4 2 3 9 7 🇳🇴 Andreas Mikkelsen 6 0 0 6 8 🇷🇺 Nikołaj Griazin 3 0 0 3 9 🇪🇸 Pepe Lopez 2 0 0 2 10 🇱🇺 Gregoire Munster 0 1 0 1 = 🇫🇷 Yohan Rossel 1 0 0 1
Kierowca Hyundaia może być wyjątkowo zadowolony, bo wypracował 9-punktową przewagę nad jednym z głównych konkurentów do tytułu, czyli Elfynem Evansem (Toyota). Walijczyk prowadził przez połowę rajdu, ale w wyniku błędów oraz awarii hybrydy stracił prowadzenie. Ostatecznie zajął trzecie miejsce, ale dzięki nowemu systemowi punktacji podreperował swoją zdobycz za 2. miejsce na niedzielnym etapie. W zeszłorocznych mistrzostwach P3 oraz 4. czas na Power Stage dałyby 17 pkt. Jednak w świetle nowych przepisów uzyskał ich 21.
W walce o upragniony tytuł Neuville może być też zadowolony z pojedynku z kolegą z zespołu Hyundaia. Ott Tanak, który powrócił do ekipy z Alzenau po roku przerwy uzyskał 2 razy mniej punktów (15). Estończyk zarówno po sobocie, jak i w niedzielę było poza podium (4). Natomiast na końcowym Power Stage’u (na kultowym oesie przez Col de Turini) uzyskał tylko 1 pkt za piąty czas. W praktyce najbliżej w punktacji względem Tanaka znaduje się piąty Adrien Fourmaux. Francuz zaliczył w miarę czysty weekend za kierownicą Forda Pumy Rally1 kończąc rywalizację na 5. lokacie (bez bonusu za Power Stage).
Na nowym systemie skorzystał też Takamoto Katsuta z Toyoty. Japończyk choć zajął 7. miejsce w Rajdzie Monte Carlo, to zdobył o 3 pkt więcej niż szósty Andreas Mikkelsen. Wszystko za sprawą szóstego miejsca na niedzielnym etapie i czwartego czasu na Power Stage. Punkt pocieszenia za niedzielny etap zdobył też Gregoire Munster z M-Sport Forda. Po wypadku na OS12 kierowca z Luksemburga spadł w klasyfikacji i ostatecznie ukończył Rajd Monte Carlo na 20. miejscu. W starym systemie weekend zakończyłby bez punktów.
Toyota o krok przed Hyundaiem w punktacji producentów WRC
W Rajdzie Monte Carlo zacięty pojedynek był nie tylko między załogami Hyundaia i Toyoty, ale i zespołami. Po pierwszej rundzie na czoło klasyfikacji wysunęła się Toyota z dorobkiem 46 pkt. Hyundai zdobył o jedno oczko mniej. Biorąc pod uwagę wyniki po sobocie oraz za niedzielę między oboma zespołami fabrycznymi był idealny remis. Wszystko zdecydowało się na Power Stage’u, który choć Neuville wygrał, to Tanak uzyskał dopiero piąty czas. Do punktacji sezonu z Power Stage’a przypisuje się punkty tylko dwóch najlepszych kierowców. Jednak w odróżnieniu od zbierania punktów za etapy, nie usuwa się trzeciego kierowcy z wirtualnej tabeli, tylko przypisuje się faktycznie uzyskane punkty na Power Stage. Tym samym obrońcy tytułu rozpoczęli sezon od objęcia prowadzenia w punktacji.
poz. zespół sb nd ps PKT 1 🇯🇵 Toyota Gazoo Racing WRT 28 11 7 46 2 🇰🇷 Hyundai Shell Mobis WRT 28 11 6 45 3 🇬🇧 M-Sport Ford WRT 14 5 0 19
Jak obliczono punkty do klasyfikacji producentów?
Toyota – na 46 pkt złożyło się:
2. miejsce Ogiera po sobocie (18 pkt)
3. miejsce Evansa po sobocie (13 pkt)
2. miejsce Evansa w niedzielę (6 pkt)
3. miejsce Ogiera w niedzielę (5 pkt)
2. miejsce Ogiera na Power Stage (4 pkt)
3. miejsce Katsuty na Power Stage (3 pkt)Hyundai – na 45 pkt złożyło się:
1. miejsce Neuville’a po sobocie (18 pkt)
4. miejsce Tanaka po sobocie (10 pkt)
1. miejsce Neuville’a w niedzielę (7 pkt)
4. miejsce Tanaka w niedzielę (4 pkt)
1. miejsce Neuville’a na Power Stage (5 pkt)
5. miejsce Tanaka na Power Stage (1 pkt)M-Sport Ford – na 19 pkt złożyło się:
5. miejsce Fourmaux po sobocie (8 pkt)
6. miejsce* Munstera po sobocie (6 pkt)
5. miejsce Fourmaux w niedzielę (3 pkt)
6. miejsce* Munstera w niedzielę (2 pkt)* – wirtualnie, czyli uwzględniając w wynikach tylko kierowców nominowanych do zdobywania punktów z aut Rally1 oraz tylko dwóch najlepszych z każdego zespołu