Są już na polskim rynku SUV-y zużywające 0,4 l/100 km. Te 4 marki sprzedają ich u nas najwięcej

Duże SUV-y nie zawsze dużo spalają. W Polsce coraz więcej osób przekonuje się do hybryd plug-in (PHEV), które na dystansie 100 kilometrów mogą spalić nawet 0,4 litra benzyny lub diesla. Ta technologia niestety nie należy do najtańszych, choć w teorii to najrozsądniejsza forma elektryfikacji. Obecnie w Polsce w tym segmencie liczy się głównie czterech producentów.

Nowe Volvo XC90 / SUV-y
Podaj dalej

Z najnowszych danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego wynika, że od stycznia do sierpnia 2024 r. zarejestrowano u nas 9 257 osobowych hybryd plug-in (wlicza się to także elektryki EREV, czyli z silnikiem spalinowym pracującym w roli prądnicy). To o 6,4 proc. więcej niż przed rokiem, co wskazuje na rosnącą popularność. Jednak co ciekawe, Polacy chętniej niż PHEV-y, kupują pełne elektryki (BEV). Tych w 8 miesięcy zarejestrowano bowiem już prawie 11 tys. (10 991). Oba są na podobnym poziomie cenowym, ale mimo silnika spalinowego, PHEV-y nadal przegrywają z BEV-ami.

Mercedes-Benz GLC 2023 / SUV-y
fot. Mercedes-Benz

Te 4 marki mają prawie połowę rynku

Jednak rynek tych samochodów stale rośnie. Najnowszy raport pokazuje, że o walkę o klienta najbardziej wygrywają 4 marki, które razem mają 45,9 proc. udziału w rynku. Stawce po sierpniu przewodzi Mercedes-Benz z 1 374 rejestracjami. Pozostałe 3 marki są bardzo blisko siebie w rywalizacji o drugą lokatę. Są to kolejno: Toyota (974 szt.), BMW (961 szt.) i Volvo (946 szt.). Do ich tempa najbliżej jest Audi (764 szt.) i Lexusowi (712 szt.). Powyżej pół tysiąca PHEV-ów sprzedały jeszcze tylko Porsche i Kia. Kompletujące Top 10 Mazda i Peugeot tracą już dużo do reszty mając odpowiednio 269 i 243 rejestracje.

Toyota RAV4 Plug-In Hybrid
fot. Toyota

Ranking najpopularniejszych marek aut osobowych PHEV + EREV (styczeń – sierpień 2024):

1. Mercedes-Benz – 1 374 szt.
2. Toyota – 974 szt.
3. BMW – 961 szt.
4. Volvo – 946 szt.
5. Audi – 764 szt.
6. Lexus – 712 szt.
7. Porsche – 677 szt.
8. Kia – 626 szt.
9. Mazda – 269 szt.
10. Peugeot – 243 szt.

Źródło: PZPM

Porsche Cayenne S E-Hybrid 2023
fot. Porsche

Dominują głównie SUV-y

Spoglądając na najpopularniejsze modele PHEV w Polsce to ranking otwiera Mercedes-Benz Klasa GLC (635 szt.). Czołówkę najlepiej sprzedających się hybryd plug-in tworzą jeszcze Toyota RAV4 (607 szt.), Porsche Cayenne (562) i Volvo XC60 (444). W pierwszej piątce na polskim rynku PHEV jest jeszcze Lexus RX (375), za którym jest drugie Volvo w zestawieniu, flagowe XC90 (341). W dalszej kolejności widać Lexusa NX (337), a za nim nie tylko SUV-y, bo mamy tu też BMW Serii 5 (316) i Mercedesa Klasę E (281). Dziesiątkę zamyka Toyota C-HR (252).

Volvo XC60 Recharge T8 Silver Dawn
fot. Volvo Cars

Ranking najpopularniejszych modeli aut osobowych PHEV + EREV (styczeń – sierpień 2024):

1. Mercedes-Benz Klasa GLC – 635 szt.
2. Toyota RAV4 – 607 szt.
3. Porsche Cayenne – 562 szt.
4. Volvo XC60 – 444 szt.
5. Lexus RX – 375 szt.
6. Volvo XC90 – 341 szt.
7. Lexus NX – 337 szt.
8. BMW Serii 5 – 316 szt.
9. Mercedes-Benz Klasa E – 281 szt.
10. Toyota C-HR – 252 szt.

Źródło: PZPM

Przeczytaj również