Polska spełniała kryteria
Powrót Rajdu Polski do WRC elektryzuje nie tylko fanów motorsportu, ale i kierowców rajdowych. Niezwykle szybkie trasy na mazurskich szutrach dostarczają masę frajdy zarówno załogom, jak i obserwującym to kibicom. W wielu innych rajdach na luźnej nawierzchni ciężko jest uzyskać prędkości rzędu powyżej 170-180 km/h. Choć są to tylko momenty, to dla takiej adrenaliny ludzie kochają rajdy. Sprawdzenie się w takich warunkach jest też niezwykle ważne w kontekście rozwoju rzemiosła kierowcy wyczynowego.
Po tym jak z przyszłorocznego kalendarza WRC wypadł Rajd Estonii, istniała szansa dla Rajdu Polski na pojawienie się w terminarzu ważnych mistrzostw towarzyszących WRC. Chodzi o cykl Junior WRC, czyli dla kierowców, którzy rocznikowo mają nie więcej niż 29 lat (w przyszłym roku będą to urodzeni 1 stycznia 1995 r. lub później). Juniorom zapewnia się kalendarz złożony ze zróżnicowanych rajdów. Zazwyczaj jest to rywalizacja na śniegu, asfalcie oraz szutrach, wśród których jest impreza o charakterze technicznym, szybkim i przeprawowym.
Jak wygląda kalendarz JWRC 2024?
Rajd Estonii stanowił w tym roku te szybkie szutry, ale na 2024 r. trzeba było wyselekcjonować inną imprezę. W wąskim gronie kandydatów znalazły się imprezy znane z wysokich średnich prędkości, które w przyszłym roku zostaną rozegrane jedna po drugiej w odstępie nieco ponad miesiąca. Chodzi o Rajd Polski (27-30.06.2024), Rajd Łotwy (18-21.07.2024) i Rajd Finlandii (01-04.08.2024). Promotor WRC z porozumienie z promotorem cyklu, czyli M-Sport Poland wyznaczyli bodaj najtrudniejszy z nich. Chodzi o legendarny Rajd Finlandii, w którym sukces osiągają naprawdę szybcy zawodnicy. W terminarzu Junior WRC utrzymano tegoroczne rundy w Szwecji (śnieg), Chorwacji (asfalt), Włoszech oraz Grecji (obie na szutrze).
Terminarz Junior WRC 2024
15-18.02.2024 🇸🇪 Rajd Szwecji 18-21.04.2024 🇭🇷 Rajd Chorwacji 30.05-02.06.2024 🇮🇹 Rajd Sardynii 01-04.08.2024 🇫🇮 Rajd Finlandii 05-08.09.2024 🇬🇷 Rajd Akropolu
Co to jest Junior WRC?
Istnieje wiele dróg, aby dojść na szczyt w Rajdowych Mistrzostwach Świata. Jednym z nich jest cykl juniorski, który przez lata był rozgrywany pod wieloma nazwami. W 2001 r. mistrzostwa towarzyszące WRC dla młodych talentów nazwano Puchar FIA dla kierowców S1600. W cuglach wygrał je niejaki Sebastien Loeb z pilotem Danielem Eleną, którzy Citroenem Saxo S1600 wygrali 5 z 6 rund. Tej jednej, włoskiego Rajdu San Remo nie mógł wygrać, bo został zgłoszony przez fabryczny zespół Citroena w Xsarze WRC. 27-letni Alzatczyk sprawił wówczas sensację zajmując 2. miejsce w klasyfikacji generalnej. Reszta jest historią, na którą składa się rekordowe 9 tytułów mistrza świata z rzędu.
Jednak absolwentami (uogólniając nazewnictwo) Junior WRC są też inni wybitni kierowcy rajdowi. Do tego grona zaliczają się chociażby Sebastien Ogier (8-krotny mistrz świata), Dani Sordo, Elfyn Evans czy Pierre-Louis Loubet. Wszyscy są dziś kierowcami fabrycznymi i startują w topowej kategorii Rally1. Mistrz z 2021 r., Sami Pajari już pokazuje czołowe tempo w WRC2 i jeździ w najlepszej ekipie (Toksport), wspieranej przez Skoda Motorsport. Kolejni mistrzowie Robert Virves (2022) i William Creighton (2023) dopiero budują swoją historię.
Do 2021 r. mistrzów wyłaniano w samochodach z napędem na przednią oś. Od 2022 r. używa się czteronapędowych aut klasy Rally3, które dostarcza M-Sport Poland. Zlokalizowany w podkrakowskich Balicach zakład produkuje Fordy Fiesta Rally3 Evo dla klientów z całego świata. Kolejnym polskim akcentem jest fakt, że M-Sport Poland kieruje nasz rodak, czyli Maciej Woda. Jest on odpowiedzialny także za organizację cyklu Junior WRC. Nagrodą w tym monomarkowym cyklu jest darmowy start w 4 rundach WRC2 kolejnego sezonu. Zwycięski kierowca otrzymuje najnowszą ewolucję Forda Fiesty Rally2, 200 szt. wyczynowych opon Pirelli, darmowe wpisowe do WRC2 i testy przed każdą z rund.
Ford Fiesta Rally3 Evo – specyfikacja techniczna
- Silnik: 1497 cm3, 3-cylindrowy, 12-zaworowy, turbodoładowany, zwężka na turbinie 31 mm
- Maksymalna moc: 235 KM przy 5000 obr./min
- Maksymalny moment obrotowy: 415 nm przy 3500 obr./min
- Układ napędowy: 5-stopniowa, sekwencyjna skrzynia biegów Sadev z mechanizmami różnocowymi o ograniczonym poślizgu (szpery) na przedniej i tylnej osi; hamulec ręczny rozłaczający hydraulicznie dwutarczowe sprzęgło AP Racing
- Zawieszenie: Kolumny McPhersona z wyczynowymi amortyzatorami Reigera
- Hamulce: 4-tłoczkowe zaciski Alcon, wentylowane tarcze AP Racing na szuter (280 mm) i „pływające” tarcze na asfalt (330 mm z przodu)
- Układ kierowniczy: Krótkie przełożenie z hydraulicznym wspomaganiem
- Obręcze: Alufelgi OZ Raing 6×15″ (szuter) lub 7×17″ (asfalt)
- Elektronika: Jednostka sterująca ECU Life Racing F88, cyfrowa deska rozdzielcza, moduł dystrybucji zasilania M-Sport, system anti-lag
- Wymiar/masa: Długość 4065 mm; Szerokość 1735 mm; Rozstaw osi 2490 mm; Waga minimalna 1210 kg