Polacy zwariowali na punkcie tego taniego hatchbacka. W wakacje wjedzie mocniejsza wersja, która spala tylko 4,2 l/100 km

To jeden z najważniejszych modeli marki i najlepiej sprzedający się hatchback w Polsce. W 2023 roku globalna sprzedaż wszystkich generacji przekroczyła 10 mln egzemplarzy. Toyota Yaris, bo o nim mowa, zyskał renomę nie tylko dzięki swojej innowacyjności, niezawodności, prestiżowym nagrodom. Wpływ na to miał także najwyższy poziom bezpieczeństwa, który stanowi punkt odniesienia w segmencie B. Wraz z obecną, czwartą generacją rodzina Yarisa powiększyła się o miejskiego crossovera Yaris Cross oraz hot hatcha GR Yaris, który powstał na bazie doświadczeń rajdowego zespołu Toyota Gazoo Racing.

Toyota Yaris Hybrid 130
Podaj dalej

Toyota Yaris z mocną hybrydą oraz ulepszonymi multimediami i systemami bezpieczeństwa

Yaris był pierwszym modelem w klasie miejskich aut z napędem hybrydowym. Teraz Toyota rozszerza gamę Yarisa Hybrid o nową hybrydę o większej mocy i lepszej dynamice, która łączy elementy napędu piątej generacji z obecnym układem. Auto zyska też ulepszone systemy wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania Toyota T-Mate, w tym najnowszą generację Toyota Safety Sense. W Yarisie Hybrid debiutują też nowe cyfrowe zegary. System multimedialny Toyota Smart Connect zyskał nowe, większe ekrany, a samochód może być obsługiwany przy pomocy cyfrowego kluczyka.

Toyota Yaris Hybrid 130

Nowy napęd hybrydowy o większej mocy

Yaris Hybrid zyskuje nowy napęd hybrydowy, który będzie miał większą moc oraz dawał jeszcze lepsze wrażenia z jazdy. Klienci będą mogli od teraz wybrać wersję, która bardziej im pasuje, ale zachowując cały czas niskie zużycie paliwa oraz niskie emisje CO2.

W chwili debiutu napęd hybrydowy z trzycylindrowym silnikiem 1.5 był doceniony za oszczędność oraz niskoemisyjność, a także za możliwość pokonywania dużych dystansów w trybie wyłącznie elektrycznym. Dzięki zastosowaniu przekładni hybrydowej piątej generacji, napęd Toyoty zyskał większą moc, ma wyższy moment obrotowy i daje jeszcze lepsze wrażenia z jazdy.

Nowa przekładnia oraz większy i mocniejszy silnik elektryczny, a także ulepszenia oprogramowania układu sterowania mocą (PCU) przyczyniły się do wzrostu mocy o 12% z 116 KM/85 kW do 130 KM/96 kW. Wzrost momentu obrotowego też jest znaczący, bo aż o 30% z 141 Nm do 185 Nm.

Toyota Yaris Hybrid 130

Te zmiany przekładają się nie tylko na szybsze przyspieszanie od 0 do 100 km/h, ale też na lepszą elastyczność auta. Jest to ważne szczególnie w trakcie wyprzedzania. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h o pół sekundy szybciej (9,2 s). Krótszy jest też czas przyspieszenia od 80 do 120 km/h (7,5 s). Zmiany te nie wpłynęły znacząco na emisje CO2. Yaris wciąż jest liderem segmentu z wynikiem 96-116 g/km.

Zwiększenie mocy poprawiło też wrażenia z jazdy. Auto szybciej reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia, jest bardziej żwawe i prowadzi się dynamicznie, co będzie miało znaczenie zarówno w ruchu miejskim, jak i podczas podróży po drogach szybkiego ruchu.

Wersje GR SPORT oraz Premiere Edition będą miały nowy hybrydowy napęd o nazwie Hybrid 130 w standardzie. Dotychczasowy układ o mocy 116 KM będzie oferowany w nowym Yarisie równolegle.

Większe bezpieczeństwo dzięki Toyota T-Mate

Obecna generacja Toyoty Yaris stanowi punkt odniesienia pod względem bezpieczeństwa dla aut ze swojego segmentu. Dzieje się tak ze względu na liczne rozwiązania z zakresu ochronny czynnej i biernej kierowcy i pasażerów. Misją Toyoty jest wyeliminowanie wypadków w ruchu drogowym. Sposobem na to jest pełen zestaw systemów bezpieczeństwa, wsparcia kierowcy podczas jazdy i parkowania Toyota T-Mate. W nowym Yarisie pakiet Toyota T-Mate jest w standardzie, jego funkcje zostały rozbudowane i ulepszone m.in. o najnowszą generację Toyota Safety Sense.

Toyota Yaris Hybrid 130

Dzięki nowemu systemowi multimediów oraz modułowi transmisji danych (DCM) Toyota może aktualizować wybrane funkcje pakietu Toyota Safety Sense oraz multimediów over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie. Pliki zostaną pobrane w trakcie jazdy, a kierowca wybierze moment, w którym dokonać instalacji nowego oprogramowania.

Dzięki nowej kamerze oraz nowym radarom o lepszych parametrach znacząco zwiększyła się liczba wykrywanych niebezpiecznych sytuacji. Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) może teraz wykryć potencjalne zderzenie czołowe. Wykrywa także większą liczbę obiektów, które mogą znaleźć się na drodze auta jak piesi, rowerzyści czy od teraz też motocykliści. Ulepszono też układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach, który debiutował w Yarisie. Teraz jest w stanie w trakcie wykrywać nadjeżdżające pojazdy na dwóch sąsiadujących ze sobą pasach, a także przejeżdżających rowerzystów oraz samochody włączające się do ruchu.

Co jeszcze nowego?

Nową funkcją Toyota Safety Sense jest tłumienie przyspieszenia, które włączy się w sytuacji zagrożenia zderzeniem z poprzedzającym autem. Układ Proactive Driving Assist (PDA) pomaga uniknąć kolizji przy niskich prędkościach. Wspomaganie hamowania zapewnia łagodne zwalnianie, gdy kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia. Chodzi o sytuacje, gdy robimy tak w związku z wolniej jadącym poprzedzającym autem lub zbliżając się do zakrętu. Drugim elementem jest wspomaganie kierowania, które rozpoznaje zakręty i pomaga wykonać płynny manewr.

Toyota Yaris Hybrid 130

Nowy układ Emergency Driving Stop System (EDSS) pomoże, gdy kierowca zasłabnie, o ile aktywowany jest układ LTA. Jeśli system wykryje, że przez określony czas kierowca nie wykonał żadnego ruchu kierownicą, nie dotykał hamulca i pedału przyspieszenia, włączy ostrzeżenie dźwiękowe. Jeśli nadal nie będzie reakcji, auto bezpiecznie się zatrzyma, włączy światła awaryjne, a drzwi zostaną odblokowane.

Opcjonalne zwiększenie bezpieczeństwa

W skład pakietu Toyota T-Mate wchodzi także opcjonalny układ Safe Exit Assist (SEA). Ostrzega on przed otwarciem drzwi w razie ryzyka kolizji z nadjeżdżającym z tyłu autem lub rowerzystą. Z kolei układ RSRS (Rear Seat Reminder System) przypomni o sprawdzeniu tylnych foteli przed wyjściem z pojazdu.

W nowym Yarsie zastosowano ulepszony aktywny tempomat adaptacyjny (ACC), którego działanie jest szybsze i bardziej naturalne. Np. gdy przed Yarisa wjedzie inny samochód, wytracanie prędkości będzie łagodniejsze. Kierowca może też ustawić większy dystans od poprzedzającego auta. Natomiast układ redukcji prędkości w zakręcie aktywuje się wcześniej, by pracować płynniej. Tempomat wyposażono także w funkcję niebezpiecznego manewru wyprzedzania z niewłaściwej strony. Ponadto układ Preliminary Deceleration/Turn Signal Linked Control pomaga kierowcy wrócić na pas ruchu z odpowiednią prędkością i zachowując odpowiedni dystans od innych pojazdów.

Toyota Yaris Hybrid 130

System ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) teraz jest w stanie wykryć, czy kierowca próbuje ominąć jakąś przeszkodę czy inny pojazd i wyłącza ostrzeżenie. Asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) został ulepszony, a układ rozpoznawania znaków (RSA) potrafi po jednym kliknięciu dostosować prędkość auta do tej na znakach.

Yaris jeszcze bardziej multimedialny

Nowa Toyota Yaris zyska nowe wyświetlacze przed kierowcą oraz systemu multimedialnego wraz z nowymi funkcjami. Cyfrowe zegary w zależności od wersji mają rozmiar 7 cali lub 12,3 cala. Ekran systemu multimediów ma przekątną 9 lub 10,5 cala – w obu przypadkach to największe wyświetlacze w tym segmencie.

Cyfrowe zegary prezentują najważniejsze informacje oraz wyświetlają grafiki w dobrej jakości i są łatwe do odczytania w każdych warunkach oświetleniowych. Ich układ oraz wygląd można dostosować, wybierając jeden z czterech trybów: Smart, Casual, Sporty oraz Tough. 7-calowy wyświetlacz jest standardem w wersji Comfort, a 12,3-calowy w wersjach Executive, GR SPORT i Premiere Edition.

Toyota Yaris Hybrid 130

System multimedialny Toyota Smart Connect ma szybki oraz intuicyjny interfejs. Standardem jest nawigacja w chmurze, która na bieżąco przekazuje informacje o ruchu drogowym. Częścią systemu jest inteligentny asystent głosowy, który reaguje na komendę „Hej Toyota” i rozumie naturalną mowę ludzką. Np. słowa „Hej Toyota, jest mi zimno” spowodują podniesienie temperatury w układzie klimatyzacji.

Yaris łączy się bezprzewodowo ze smartfonami przy pomocy Apple CarPlay® i Android Auto™. Podobnie jak w przypadku Toyota Safety Sense, aktualizacje oraz nowe funkcje systemu multiemediów mogą być dodawane over-the-air bez konieczności wizyty w serwisie.

Łatwy dostęp z cyfrowym kluczykiem

Nowy Yaris jest pierwszym modelem, w którym dostępnym będzie cyfrowy kluczyk. Połączony z aplikacją MyT da dostęp do auta aż pięciu użytkownikom przy pomocy ich smartfonów. Został zaprojektowany z myślą o wygodzie użytkowania. Może otworzyć lub zamknąć drzwi, a także uruchomić auto bez konieczności wyjmowania telefonu z kieszeni lub torebki.

Cyfrowy kluczyk zwiększa funkcjonalność aplikacji MyT, która umożliwiała zdalne otwieranie i zamykanie auta. Oprócz tego umożliwia obsługę układu klimatyzacji, a także włączenie świateł awaryjnych, by znaleźć auto na zatłoczonym parkingu. Cyfrowy kluczyk jest kompatybilny z telefonami z systemami Apple i Android.

Toyota Yaris Hybrid 130

Yaris Premiere Edition

Wraz z premierą nowego Yarisa do oferty trafi wersja specjalna Premiere Edition, która prezentuje pełnię możliwości nowych elementów. Samochód będzie oferowany w z zupełnie nowym lakierem Neptune Blue w połączeniu z czarnym dachem. Niebieski motyw będzie obecny także we wnętrzu na przeżyciach foteli oraz listwach dekoracyjnych deski rozdzielczej i boczków drzwi. Samochód w tej wersji otrzyma też nowe, 17-calowe felgi aluminiowe o maszynowym wykończeniu. Yaris Premiere Edition będzie dostępny także w dwóch innych dwukolorowych wariantach. Efektownych, bo z czarnym dachem i lakierami Platinum Pearl White oraz Silver Metallic.

Wersje Comfort oraz Style zyskają nowe, pięcioramienne felgi aluminiowe ze srebrnym lub maszynowym wykończeniem. We wnętrzu jest nowy wzór tapicerki, a we wszystkich wersjach będzie dostępny nowy lakier Juniper Blue.

Toyota Yaris Hybrid 130

Yaris zachował wszystkie cechy, które uczyniły z niego bestseller segmentu B. Jego sportowy charakter był możliwy dzięki platformie GA-B. Auto ma kompaktowe wymiary zewnętrzne, ale szeroki rozstaw kół i osi, dzięki czemu dobrze się prowadzi, a kabina jest obszerna. Krótkie zwisy pomagają w manewrowaniu w ciasnych miejscach. Z kolei promień zawracania wynosi zaledwie 5,2 m (w aucie z 16-calowymi kołami). To idealnie sprawdza się w mieście czy na parkingach.

Stylistyka kabiny ma minimalistyczny charakter, jest wysokiej jakości, a przestrzeń daje poczucia przebywania w aucie o klasę większym. We wnętrzu zadbano o przyjemne w dotyku detale. To m.in. miękkie wykończenie deski rozdzielczej i boczków drzwi. Konsola środkowa jest szeroka, zegary przed kierowcą umieszczono nisko, a kierownica jest mała i o sportowym charakterze.

Na polskim rynku nowe wersje Toyoty Yaris powinny zadebiutować na przełomie lipca i sierpnia. Poniższe parametry są na razie szacunkowe, ponieważ samochód oczekuje na uzyskanie homologacji. Wówczas Toyota przedstawi ostateczną wersję specyfikacji.

Toyota Yaris Hybrid 115 i Hybrid 130 – specyfikacja techniczna

Toyota Yaris Hybrid 130 - dane techniczne

Toyota Yaris Hybrid 130 - dane techniczne

Źródło: Toyota

Przeczytaj również