Nie tak dawno opisywaliśmy pożegnalne wersje specjalne ustępującej generacji popularnego pick-upa. W końcu oficjalnie ujawniono jaki będzie next-genowy Ford Ranger Raptor, reprezentujący jeszcze wyższy poziom możliwości. Najnowszego Rangera Raptora stworzono dla prawdziwych entuzjastów, by pomóc im zwyciężać na pustyni, zdobywać górskie szlaki i królować na wszystkich pozostałych drogach.
Cywilna dakarówka
Opracowana przez Ford Performance kolejna generacja Rangera Raptora jest wzmocnionym rozwinięciem nowego Rangera. Dzięki inteligentnej elektronice sterującej wytrzymalszymi układami mechanicznymi nowej generacji, Raptor łączy surową moc z techniczną precyzją. Wynikiem tego połączenia jest najbardziej zaawansowany Ranger w historii modelu.
„Tworząc Rangera Raptora nowej generacji skupiliśmy się na zbudowaniu prawdziwie wyczynowego pickupa” – powiedział Dave Burn, główny inżynier programu Raptor w Ford Performance. „Jest znacznie szybszy, ma niesamowity wygląd, jest naszpikowany nowymi funkcjami i jest najwytrzymalszym Rangerem, jakiego kiedykolwiek udało nam się stworzyć.”
Europejscy entuzjaści modelu mają szczególny powód do świętowania. Ranger Raptor jest pierwszym modelem nowej generacji linii Rangera, który zostanie wprowadzony na rynek europejski. Dostawy do klientów rozpoczną się w ostatnim kwartale 2022 roku.
Wprowadzenie Raptora do Europy zostało uświetnione świetnym filmem akcji, przedstawiającym scenę, w której pojazd wyskakuje z samolotu transportowego, by zdążyć na swój europejski debiut (zobacz poniżej).
Niewyobrażalnie dużo więcej mocy!
Najwięcej radości zagorzałym zwolennikom wyjątkowych osiągów przyniesie wprowadzenie zupełnie nowego 3-litrowego silnika benzynowego V6 EcoBoost. Z tej jednostki specjaliści z Ford Performance wykrzesali aż 288 KM i 491 Nm momentu obrotowego. Warto zauważyć, że to i tak nie jest limit możliwości, bo w Australii ten sam silnik jest wystrojony na 397 KM i 583 Nm! Obecny, 2-litrowy silnik wysokoprężny bi-turbo (213 KM) nadal będzie dostępny.
Blok benzynowego silnika EcoBoost V6 twin-turbo, o pojemności skokowej 3 litrów wykonano z żeliwa wermikularnego. Jest ono o około 75 proc. wytrzymalsze i do 75 proc. sztywniejsze, niż żeliwo stosowane w tradycyjnych odlewach. Ford Performance zadbał o to, by silnik natychmiast reagował na zmiany położenia przepustnicy. W tym celu z technologii motorsportowych zapożyczono system przyspieszający reakcje turbosprężarek. Podobne rozwiązanie zastosowano w samochodach Ford GT i Focus ST. Umożliwia to pozbycie się efektu „turbo-dziury” i uzyskanie natychmiastowego przyrostu mocy.
System ten, dostępny w trybie Baja, utrzymuje przepustnicę otwartą do trzech sekund po tym, jak kierowca zwolni nacisk na pedał przyspieszenia. To umożliwia szybszy powrót mocy po ponownym jego wciśnięciu na wyjściu z zakrętu lub po zmianie biegu. Ponadto, dla każdego z biegów zaawansowanej, 10‑stopniowej automatycznej przekładni, silnik ma zaprogramowany indywidualny profil doładowania, co również wpływa na podniesienie osiągów.
„Trzylitrowy silnik nadaje Rangerowi Raptorowi nieznany wcześniej zakres dynamiki, która zadowoli nawet najbardziej wybrednego entuzjastę osiągów” – powiedział Burn. „Przyspieszenie i rewelacyjne osiągi nowej jednostki napędowej sprawią, że uśmiechniesz się od ucha do ucha”.
Imponujące wsparcie elektroniki
Nowy układ napędowy Rangera Raptora zapewnia doskonałe przyśpieszenia na szutrze, drogach gruntowych, w błocie i na piasku. Aby te porywające osiągi komponowały się z brzmieniem, elektronicznie sterowany aktywny układ wydechowy wzmacnia odgłos w czterech trybach. Te można wybierać, zmieniając tym samym akustyczny charakter Rangera Raptora.
Kierowca może wybrać pożądane brzmienie silnika, naciskając przycisk na kierownicy lub wybierając tryb jazdy, który wykorzystuje jedno z następujących ustawień:
- Cichy – przedkłada ciszę nad osiągi i brzmienie, pozwalając zachować dobre relacje z sąsiadami, jeśli właściciel Raptora korzysta z samochodu we wczesnych godzinach porannych
- Normalny – profil dźwiękowy przeznaczony do codziennego użytku, oferuje wyraziste brzmienie wydechu, które jednak nie jest zbyt głośne do codziennego poruszania się po ulicach. Profil ten domyślnie stosuje się w trybach jazdy Normal, Slippery, Mud/Ruts oraz Rock Crawl
- Sport – oferuje głośniejszą i bardziej dynamiczną nutę wydechu
- Baja – to najbardziej wyrazisty soundtrack układu wydechowego, zarówno pod względem głośności jak i brzmienia. W trybie Baja wydech zachowuje się jak bezkompromisowo zbudowany układ przelotowy. Tryb ten przeznaczony jest wyłącznie do użytku w terenie.
Twardziel nie do zajechania
Podwozie Rangera Raptora nowej generacji różni się od rozwiązań zastosowanych w najnowszym Rangerze. Szereg specyficznych dla Raptora mocowań i wzmocnień takich elementów jak słupek C, skrzynia ładunkowa i koło zapasowe, a także unikalne obudowy odbojników, wieżyczki amortyzatorów i wsporniki tylnych amortyzatorów – wszystko to sprawia, że Ranger Raptor nowej generacji doskonale radzi sobie w trudnych warunkach terenowych.
Samochód terenowy o tak wysokich osiągach, jak Ranger Raptor, wymaga odpowiedniego układu jezdnego, więc inżynierowie Forda całkowicie przeprojektowali zawieszenie kół. Nowe, wytrzymałe, a jednocześnie lekkie aluminiowe górne i dolne wahacze, przednie i tylne zawieszenie o dużym skoku oraz udoskonalone drążki Watta zaprojektowano tak, aby zapewnić lepsze panowanie nad pojazdem w trudnym terenie przy dużej prędkości.
„Przekonstruowane zawieszenie Rangera Raptora w pełni wykorzystuje możliwości nowych amortyzatorów FOX® Live Valve. Zawieszenie dostosowuje się w czasie rzeczywistym, gwarantując wyjątkową kontrolę nad pojazdem na drodze. Jednocześnie z łatwością pochłania pofałdowania i większe koleiny w terenie. Dzięki temu kierowca zachowuje maksymalną kontrolę i ma do dyspozycji wysokie osiągi” – powiedział Burn.
Zawieszenie naszpikowane nowinkami
Następna generacja 2,5-calowych amortyzatorów FOX® z wewnętrznym obejściem Live Valve jest wyposażona w najnowocześniejszy system sterowania, który dysponuje funkcją tłumienia zależnego od pozycji amortyzatora (Position-Sensitive Damping). Amortyzatory o średnicy 2,5 cala są najbardziej zaawansowanym rozwiązaniem tego typu, jakie kiedykolwiek montowano w Rangerze Raptorze. Wypełnione są olejem wzbogaconym Teflonem™, który zmniejsza tarcie o około 50 procent w porównaniu z amortyzatorami stosowanymi w modelu poprzedniej generacji. Chociaż są to podzespoły FOX®, prace tuningowe i rozwojowe zostały przeprowadzone przez Ford Performance. Wykorzystano do tego komputerowo wspomaganą inżynierię i testy w warunkach rzeczywistych. Wszystko – od regulacji sprężyn, poprzez ustawienie wysokości zawieszenia, dostrojenie zaworów i honowanie gładzi stref skoku cylindrów – wykonano z myślą o osiągnięciu idealnej równowagi pomiędzy komfortem, kontrolą, stabilnością i doskonałą przyczepnością na asfalcie oraz w terenie.
System wewnętrznego obejścia zaworów Live Valve, współdziałający z udoskonalonymi trybami jazd Rangera Raptora, dopracowano w celu uzyskania lepszego komfortu na drodze i wyższej skuteczności w terenie, zarówno przy dużych, jak i małych prędkościach jazdy. Oprócz współpracy z różnymi trybami jazdy, układ zawieszenia ma zdolność pracy w tle, aby przygotować pojazd do zmiany warunków jazdy. Podczas ściskania amortyzatora, różne strefy w systemie obejścia zaworów dają takie wsparcie, jakie jest potrzebne dla danego skoku. Działają też odwrotnie, gdy amortyzatory odbijają do pełnej wysokości.
Charakterystyka rajdowa
Aby zapewnić ochronę przed skutkami poważnego dobicia po lądowaniu pickupa, sprawdzony system FOX® Bottom-Out Control dba o maksymalną siłę tłumienia w ostatnich 25 procentach skoku amortyzatora. Podobnie system może usztywnić tylne amortyzatory, aby zapobiec kiwaniu się Rangera Raptora przy gwałtownym przyspieszaniu. To znacząco wpływa na utrzymanie wysokiej stabilności pojazdu. Dzięki amortyzatorom dbającym o odpowiednią siłę tłumienia w każdym położeniu, Ranger Raptor gwarantuje stabilność zarówno na drodze, jak i na torze.
Zdolność Rangera Raptora do radzenia sobie w trudnym terenie rośnie też dzięki solidnym osłonom podwozia. Przednia płyta osłonowa jest prawie dwa razy większa niż w standardowym Rangerze nowej generacji. Wykonano ją z wysokowytrzymałej stali o grubości 2,3 mm. Tę płytę w połączeniu z osłoną dolną silnika i osłoną skrzyni biegów, zaprojektowano w celu ochrony kluczowych elementów. To chociażby chłodnica, układ kierowniczy, przednia poprzecznica ramy, miska olejowa i przedni mechanizm różnicowy. Podwójne haki holownicze z przodu i z tyłu pomagają wybrać dogodną opcję wyciągnięcia pojazdu z opresji w terenie. Ich konstrukcja zapewnia dostęp do jednego z haków, jeśli dostęp do drugiego jest utrudniony. Jednocześnie umożliwia użycie pasów podczas odzyskiwania pojazdu w głębokim piasku lub gęstym błocie.
Pełna kontrola w terenie
Po raz pierwszy Ranger Raptor otrzymuje zaawansowany system stałego napędu na cztery koła. Co ważne, z zupełnie nową, elektronicznie sterowaną, dwubiegową skrzynią rozdzielczą. Połączono ją z blokowanymi mechanizmami różnicowymi z przodu i z tyłu, czyli elementem absolutnie niezbędnym dla entuzjastów off-roadu.
„Choć Ranger Raptor czerpał inspirację z rajdów pustynnych, jest on również niezwykle sprawnym samochodem do jazdy w każdych innych warunkach terenowych i drogowych. Stworzyliśmy pojazd terenowy, którego nie trzeba modyfikować, aby bezpiecznie dotrzeć tam, gdzie tego potrzebujemy i wrócić” – powiedział Burn.
Siedem trybów jazdy do wyboru, w tym tryb Baja, który konfiguruje układy elektroniczne pojazdu w taki sposób, aby zapewnić maksymalną wydajność podczas szybkiej jazdy terenowej, pomaga nowemu Rangerowi Raptorowi radzić sobie z każdym rodzajem nawierzchni, od gładkich dróg, po błoto i koleiny.
„Chcieliśmy, by tryb Baja stał się najbardziej ekstremalnym potwierdzeniem zdolności do szybkiej jazdy terenowej” – powiedział Burn. „To cecha stanowiąca kwintesencję Rangera Raptora – i tego właśnie oczekują nasi klienci”.
Każdy z wybieranych przez kierowcę trybów jazdy dostosowuje szereg elementów. Począwszy od silnika i skrzyni biegów, poprzez czułość i kalibrację systemu ABS, kontrolę trakcji i stabilności, uruchamianie zaworów w układzie wydechowym, aż po układ kierowniczy i reakcję przepustnicy. Ponadto wskaźniki, informacje o pojeździe oraz motywy kolorystyczne na zestawie wskaźników i centralnym ekranie dotykowym zmieniają się w zależności od wybranego trybu jazdy.
Drogowe tryby jazdy
- Normalny (Normal) – tryb jazdy skalibrowany z myślą o komforcie i niskim zużyciu paliwa
- Sportowy (Sport) – dostosowany do dynamicznej jazdy w terenie
- Śliskie nawierzchnie (Slippery) – służy pewniejszej jeździe na śliskich lub nierównych nawierzchniach
Terenowe tryby jazdy
- Do jazdy po skałach (Rock crawl) – pozwala na optymalną kontrolę podczas jazdy z bardzo niską prędkością po ekstremalnie skalistym i nierównym terenie
- Tryb jazdy po piasku (Sand) – dostosowanie zmiany biegów i dostarczanej mocy do potrzeb poruszania się w piasku lub w głębokim śniegu
- Na błoto/koleiny (Mud/Ruts) – zapewnienie maksymalnej przyczepności podczas ruszania i utrzymywanie odpowiedniego zapasu momentu obrotowego
- Tryb Baja – wszystkie systemy samochodu ustawione pod kątem maksymalnych osiągów, aby uzyskać szczytowe rezultaty w warunkach jazdy terenowej z dużą prędkością
Ranger Raptor nowej generacji posiada również funkcję Trail Control™, która jest odpowiednikiem tempomatu dla jazdy terenowej. Wystarczy, że kierowca wybierze zadaną prędkość poniżej 32 km/h, a pojazd sam zajmie się przyspieszaniem i hamowaniem. W tym czasie kierowca skoncentruje się na kierowaniu pojazdem, np. w wymagającym terenie.
Wytrzymały i wysportowany
Do zwiększonych możliwości Rangera Raptora pasuje nowy wygląd, który rozwija śmiały, silny styl Rangera nowej generacji. Poszerzone nadkola i reflektory w kształcie litery C podkreślają szerokość pickupa. Z kolei mocny napis F-O-R-D na wlocie powietrza i solidny zderzak dodają mu wizualnej muskulatury.
„Wszystko, co zostało zaprojektowane dla Rangera Raptora, ma swoje uzasadnienie” – powiedział Dave Dewitt, szef projektu nadwozia Rangera Raptora. „Już sam wygląd Raptora mówi wyraźnie, co ten samochód potrafi.”
Matrycowe reflektory LED z diodowymi światłami do jazdy dziennej windują skuteczność oświetlenia Rangera Raptora na nowy poziom. Zapewniają doświetlanie zakrętów, wyposażono je w nieoślepiające światła drogowe i automatyczne dynamiczne poziomowanie. Wszystko to gwarantuje lepszą widoczność kierowcom Rangera Raptora i innym uczestnikom ruchu drogowego.
Pod poszerzonymi błotnikami znajdują się 17-calowe felgi z dostępnymi wyłącznie w modelu Raptor wysokiej klasy oponami terenowymi. Funkcjonalne otwory wentylacyjne, elementy aerodynamiczne oraz solidne stopnie boczne, wykonane z aluminiowych odlewów, podkreślają styl i funkcjonalność pickupa. Diodowe oświetlenie tylne stanowi nawiązanie stylistyczne do przednich reflektorów. Natomiast tylny zderzak w kolorze Precision Grey wyposażono w zintegrowany stopień oraz hak holowniczy. Umieszczono go na tyle wysoko, by uniknąć pogorszenia kąta zejścia.
Co w kabinie?
We wnętrzu główne elementy stylistyczne podkreślają terenowe osiągi Rangera Raptora i jego wyjątkowo niespokojny charakter. Nowe, stylizowane na wyposażenie odrzutowych myśliwców, przednie i tylne fotele sportowe, zwiększają nie tylko komfort jazdy. Zapewniają też najlepsze podparcie podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością.
Akcenty w kolorze pomarańczowym (Code Orange) na desce rozdzielczej, elementach wykończenia i siedzeniach harmonizują z barwą oświetlenia wnętrza Rangera Raptora, wypełniającego kabinę bursztynową poświatą. Sportowa, podgrzewana, obszyta wysokiej jakości skórą kierownica z podparciem na kciuki, oznaczeniem położenia na wprost i łopatkami odlewanymi z magnezu stanowi dopełnienie sportowego charakteru wnętrza.
Pasażerowie mają również dostęp do zaawansowanych technologicznie systemów – do dyspozycji jest nie tylko nowy 12,4-calowy, cyfrowy zestaw wskaźników, ale również 12-calowy centralny ekran dotykowy, sterujący systemem łączności i rozrywki ⁴ SYNC 4A® nowej generacji, który oferuje bezprzewodową komunikację z Apple CarPlay i Android Auto™, dostępnymi w ramach wyposażenia seryjnego. ⁴ Dziesięciogłośnikowy system audio B&O® ⁶ dba o godną oprawę dźwiękową każdej wyprawy.
W rodzinie Ford Performance
Początki nazwy Raptor sięgają Ameryki Północnej, gdzie Ford stosuje ją w najdynamiczniejszych wersjach pickupów i pojazdów użytkowych. Tak jest już od dawna, bo od czasów pierwszej generacji F-150 SVT Raptor. Wyróżniał się on konstrukcją zaprojektowaną pod kątem szybkiej jazdy terenowej. Opracowany przez Ford Performance model Ranger Raptor sprawił, że w 2018 roku emblemat Raptor trafił na inne rynki globalne. W tym do nowej grupy odbiorców, czyli fanów ekstremalnych terenowych pickupów z Europy.
Niedawno Ford Performance zapowiedział wprowadzenie na rynek północnoamerykański wyczynowego SUV-a Bronco Raptor. Nadejdzie też limitowana edycja Bronco DR, czyli samochodu stworzonego do rajdów pustynnych. Ostatnio Ford głośno przypomniał też o wysokich kwalifikacjach w wygrywaniu rajdów samochodowych. Tym razem w erze pojazdów zelektryfikowanych, a konkretnie w Rajdowych Mistrzostw Świata FIA. Dziewięciokrotny mistrz globu Sébastien Loeb i jego partnerka Isabelle Galmiche zwyciężyli w legendarnym Rajdzie Monte Carlo. Francuska załoga dokonała tego w zupełnie nowym Fordzie Puma Hybrid Rally1, stworzonym przez M-Sport i Ford Performance.
Nowy Ranger Raptor kontynuuje tę tradycję dzięki specjalnej konstrukcji. Pogodzono w niej gotowość spełniania codziennych obowiązków pickupa, z osiągami niespotykanymi dotąd w pojazdach wielkości Rangera.
„Wiedzieliśmy, że klienci będą oczekiwać wyższych osiągów od nowej generacji Rangera Raptora, ale nie jestem pewien, czy naprawdę spodziewali się tak ogromnego skoku, jakiego dokonaliśmy. To naprawdę ciężarówka, którą doskonale się prowadzi i myślę, że jej osiągi powalą ich na kolana” – powiedział Burn.
Źródło: Ford