Po 22 latach Carlos Sainz znowu w Fordzie. El Matador wygra Dakar z 5 producentem?

61-letni Carlos Sainz poinformował, że jest na ostatniej prostej przed podpisaniem kontraktu z Fordem. Celem współpracy ma być wygranie Rajdu Dakar, co doświadczony Hiszpan zapewnił już czterem różnym producentom. Drogi kierowcy z Madrytu i marki spod znaku błękitnego owalu przetną się po 22 latach od czasu ich współpracy w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC).

Carlos Sainz / Ford Focus WRC / Rajd Monte Carlo 2002
Podaj dalej

Carlos Sainz dogrywa deal z Fordem

W styczniu tego roku Carlos Sainz pilotowany przez Lucasa Cruza wygrali elektrycznym Audi RS Q e-tron (silnik Diesla zapewniał tylko ładowanie baterii). Jednak po spełnieniu targetu niemiecki producent w kontrowersyjnych okolicznościach zdecydował o likwidacji rajdowego projektu. Hiszpan został wolnym agentem i może wiązać się z dowolną marką samochodową. Na ten weekend skorzystał z propozycji Svena Quandta i wsiadł do Mini JCW Rally T1+ na rundę Terenowych Mistrzostw Świata (W2RC) w Portugalii. Jak ustalił serwis DirtFish, nie oznacza to jednak długoterminowej współpracy z zespołem X-Raid, szykującego fabryczne Mini.

Ford Ranger Raptor T1+ / Rajd Dakar 2024
Ford z M-Sportem mają duże ambicje na sukces w Rajdzie Dakar. // fot. M-Sport Ford

„Była szansa zaliczyć Portugalię, więc uznałem, że czemu nie”powiedział DirtFishowi Carlos Sainz. „Da mi to świeży ogląd na temat samochodu T1+ i ostatecznie, jeśli dołączę do Forda da mi to dobrą wiedzę o innym aucie, zanim wskoczę do konstrukcji Forda. Myślę, że zbliżamy się do siebie, obecne rozmowy zaszły daleko. Myślę, mam taką nadzieję, że możemy wkrótce dojść do porozumienia”dodał.

carlos sainz lukas cruze dakar rally 2024
Carlos Sainz wygrał Rajd Dakar z Volkswagenem, Peugeotem, Mini i Audi. // fot. Audi

Powrót na stare śmieci

Carlos Sainz nie skupia się na walce o tegoroczny tytuł mistrza świata w W2RC. Opuści bowiem przedostatnią rundę cyklu w Argentynie. Pierwszy ewentualny występ za kierownicą nowego Forda Rangera Raptora T1+ mógłby odbyć się podczas finału sezonu w Maroku (5-11 października). Kontrakt powinien zostać podpisany do końca maja. Potem mają rozpocząć się testy pod okiem ekipy M-Sport. Zespół Malcolma Wilsona przed laty prowadziła fabryczny program Forda w WRC. W ostatnich latach M-Sport dalej uczestniczy w tym cyklu, ale bez pełnego wsparcia Forda.

Carlos Sainz / Luis Moya / Ford Escort WRC / Rajd Katalonii 1997
Carlos Sainz i Ford mają długą, wspólną historię w WRC. // fot. Ford

M-Sport i Ford jest dobrze znany samemu Carlosowi Sainzowi. Dwukrotny mistrz WRC spędził w fabrycznym teamie amerykańskiego producenta łącznie 5 sezonów. 4 z nich, czyli 1996, 1997, 2000 i 2002 kończył na podium punktacji sezonu WRC. W sezonach 1996-1997 jeździł A-grupowym Fordem Escortem RS Cosworth (1 zwycięstwo) i Escortem WRC (2 wygrane). Po dwuletniej przerwie na starty z Toyotą, Malcolm Wilson zakontraktował Sainza na latach 2000-2002. Za kierownicą różnych ewolucji Forda Focusa WRC słynny El Matador odniósł dwa triumfy. Ze swoich 97 podiów w karierze aż 30 zdobył właśnie w barwach Forda.

Przeczytaj również