Jak sprzedawały się auta spalinowe, a jak hybrydowe?
O tym jak zmienił się trend przekonują najnowsze dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Wynika z nich, że samochody w pełni spalinowe, czyli zasilane tylko na diesel lub benzynę wcale nie stanowią najczęściej kupowanych aut osobowych w Polsce. Dane za styczeń i luty 2024 r. jasno pokazują, że przerzuciliśmy się na pojazdy zelektryfikowane, czyli głównie hybrydy (HEV) lub miękkie hybrydy (MHEV).
Konstrukcje spalinowo-elektryczne w ciągu dwóch pierwszych miesięcy sprzedały się w liczbie 42 027 szt. Tymczasem auta zasilane tylko benzyną lub dieslem uzyskały łącznie 39 206 rejestracji. Jest to wartość zbliżona do zeszłorocznego wyniku w analogicznym okresie. Jednak hybrydy zaliczyły prawdziwy boom, bo HEV-y zyskały 37,4 proc., a wersje MHEV 57,3 proc. Do wyprzedzenia spalinówek nie trzeba było nawet dodawać 2 370 szt. hybryd plug-in (PHEV), które zanotowały wzrost o 31,2 proc.
Które modele HEV i MHEV są najpopularniejsze w Polsce?
Dominacja hybryd w Polsce to głównie zasługa Toyoty, czyli lidera polskiego rynku ogólnie wśród samochodów osobowych. Najpopularniejszy model Toyota Corolla sprzedał się w styczniu i lutym w liczbie 5 603 egzemplarzy, z których 5 311 szt. to były HEV-y. Wśród samych hybryd japońska marka zdominowała nie tylko o podium, ale i pierwsze 4 miejsca. Za Corollą sklasyfikowano najpopularniejszego SUV-a, czyli Toyotę Yaris Cross (2 990 szt.), a za nią większe modele C-HR (2 342) oraz RAV4 (1 820).
Jeśli nie Toyota, to na początku tego roku Polacy zwracają się ku południowokoreańskich gigantów. Piąte miejsce wśród najlepiej sprzedających się hybryd zajął bowiem Hyundai Tucson (1 615 szt.). W czołowej szóstce znalazła się też Kia Sportage (1 421), która wyprzedziła Toyotę Corollę Cross (1 274), i Toyotę Yaris (1 210). Top10 zelektryfikowanych modeli uzupełniają Skoda Octavia (1 128) oraz Nissan Qashqai (1 016).