Piekło zamarzło. Auta spalinowe w Polsce kupuje się rzadziej niż zelektryfikowane

Auta spalinowe w Polsce miały sprzedawać się w Polsce najlepiej jeszcze przez długie lata. Jednak najnowsze dane o rejestracjach nowych samochodów pokazują, że nastąpił koniec ich dominacji. Okazuje się, że kupując auto z salonu, Polacy wolą zelektryfikowane niż w pełni spalinowe.

Toyota Corolla / auta spalinowe mniej popularne niż hybrydy
Podaj dalej

Jak sprzedawały się auta spalinowe, a jak hybrydowe?

O tym jak zmienił się trend przekonują najnowsze dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM). Wynika z nich, że samochody w pełni spalinowe, czyli zasilane tylko na diesel lub benzynę wcale nie stanowią najczęściej kupowanych aut osobowych w Polsce. Dane za styczeń i luty 2024 r. jasno pokazują, że przerzuciliśmy się na pojazdy zelektryfikowane, czyli głównie hybrydy (HEV) lub miękkie hybrydy (MHEV).

Toyota Corolla Hatchback
Sukces hybryd nad spalinówkami w dużej mierze zależał od popularności Toyoty w Polsce. // fot. Toyota

Konstrukcje spalinowo-elektryczne w ciągu dwóch pierwszych miesięcy sprzedały się w liczbie 42 027 szt. Tymczasem auta zasilane tylko benzyną lub dieslem uzyskały łącznie 39 206 rejestracji. Jest to wartość zbliżona do zeszłorocznego wyniku w analogicznym okresie. Jednak hybrydy zaliczyły prawdziwy boom, bo HEV-y zyskały 37,4 proc., a wersje MHEV 57,3 proc. Do wyprzedzenia spalinówek nie trzeba było nawet dodawać 2 370 szt. hybryd plug-in (PHEV), które zanotowały wzrost o 31,2 proc.

Które modele HEV i MHEV są najpopularniejsze w Polsce?

Dominacja hybryd w Polsce to głównie zasługa Toyoty, czyli lidera polskiego rynku ogólnie wśród samochodów osobowych. Najpopularniejszy model Toyota Corolla sprzedał się w styczniu i lutym w liczbie 5 603 egzemplarzy, z których 5 311 szt. to były HEV-y. Wśród samych hybryd japońska marka zdominowała nie tylko o podium, ale i pierwsze 4 miejsca. Za Corollą sklasyfikowano najpopularniejszego SUV-a, czyli Toyotę Yaris Cross (2 990 szt.), a za nią większe modele C-HR (2 342) oraz RAV4 (1 820).

Hyundai Tucson 2021
Jeśli nie Toyotę, Polacy w tym roku najczęściej z hybryd wybierają Hyundaia Tucsona. // fot. Hyundai

Jeśli nie Toyota, to na początku tego roku Polacy zwracają się ku południowokoreańskich gigantów. Piąte miejsce wśród najlepiej sprzedających się hybryd zajął bowiem Hyundai Tucson (1 615 szt.). W czołowej szóstce znalazła się też Kia Sportage (1 421), która wyprzedziła Toyotę Corollę Cross (1 274), i Toyotę Yaris (1 210). Top10 zelektryfikowanych modeli uzupełniają Skoda Octavia (1 128) oraz Nissan Qashqai (1 016).

Przeczytaj również