Niewielki SUV za 176 tys. zł dokonuje w Polsce cudów. Sprzedaje się tak dobrze, że lider rynku w końcu ma rywala

Dla wielu Polaków niewielki SUV to coraz częściej nie pierwszy, a nawet drugi czy trzeci samochód w rodzinie. Zaskakującą odpowiedzią na te potrzeby okazują się samochody elektryczne, którym nie trzeba sprawdzać poziomu oleju czy schładzać turbiny. Pokazuje to przykład Volvo EX30, które stało się już takim hitem, że to jedyny model, który rzuca rękawicę dominatorowi rynku EV, czyli Tesli.

Volvo EX30 / niewielki SUV
Podaj dalej

Najtańsza Tesla kontra niewielki SUV Volvo

To nie żaden jeden dobry miesiąc czy chwilowe skumulowanie dostaw. Volvo EX30 od początku 2024 r. ma setki chętnych w Polsce. Pierwszy, miejski SUV Volvo to już trzeci najpopularniejszy model szwedzkiej marki na świecie. Według nowych danych zebranych przez IBRM Samar, od stycznia do maja EX30-tka kosztująca od 176 990 zł zebrała 617 rejestracji. To daje średnią ponad 120 egzemplarzy miesięcznie. Takie statystyki w Polsce ma jedynie lider rynku Tesla.

O ile w Polsce najlepiej sprzedaje się SUV firmy Elona Muska, czyli Tesla Model Y (1 148 szt.), to Tesla Model 3 prowadzi batalię o pozycję wicelidera z Volvo EX30. Model 3 jeszcze w 2022 r. był najpopularniejszym elektrykiem w Polsce. W zeszłym miesiącu najtańszy model Tesli (od 194 990 zł) przegrywał z najmniejszym Volvo w ofercie. W maju udało się go przegonić jednak 712 rejestracji po 5 miesiącach daje tylko 95 szt. przewagi.

Reszta daleko w tyle

Rzut okiem poza podium rankingu modeli pokazuje jak dwa modele Tesli i niewielki SUV Volvo odjechały konkurencji. Czwarte miejsce zajmuje obecnie Audi Q4 e-tron, które do maja włącznie zebrało 281 rejestracji. Próg 200 szt. przekroczyła jeszcze tylko Kia Niro EV (234), a tylko odrobinę zabrakło do tego Kii EV6 (197). W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze Mercedes EQA (168), Fiat 500 (159), BMW i4 (155) oraz najtańsza w towarzystwie (76 900 zł) Dacia Spring.

Tesla Model 3 po faceliftingu
W Polsce Tesla Model 3 zacięcie pojedynkuje się o klientów z Volvo EX30. // fot. Tesla

Patrząc na zbiorcze wyniki marek wciąż wyraźnie na rynku elektryków w Polsce dominuje Tesla. Z 1880 rejestracji aż 1860 wyrobiły Model Y i Model 3. Pozostałe 20 szt. to zasługa tych dużo droższych, czyli Model S i Model X. Volvo EX30 wywindowało szwedzką markę na pozycję wicelidera, odpowiadając za 83 proc. z 743 rejestracji. Pozostałą część tortu kompletują Volvo EC40 i Volvo EX40, które jeszcze niedawno funkcjonowały pod innymi nazwami. Można też już zamawiać 7-miejscowe Volvo EX90.

Rywalizację o najniższy stopień podium wygrywa na razie Mercedes z 559 rejestracjami po 5 miesiącach. Najbliżej top3 jest obecnie BMW (514 szt.), Kia (474) oraz Audi (446). Do tego peletonu nieco traci Volkswagen (315), ale ma też wypracowaną przewagę nad Fiatem (198), Nissanem (169) i zamykającym czołową dziesiątkę Hyundaiem (150).

Volvo EX30 / Cloud Blue / tył
Volvo EX30 to sensacyjny debiut na rynku aut elektrycznych w Polsce. // fot. Volvo Cars

Rynek elektryków w Polsce rośnie

Udany debiut Volvo EX30 i jego rywalizacja z Teslą Model 3 napędziły rynek samochodów elektrycznych w Polsce. Jak pokazują dane IBRM Samar, w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. zarejestrowano 6 745 elektryków. Co prawda, to tylko o 1 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, ale ciągły wzrost jest utrzymany. Co ciekawe, Polacy chętniej kupują bateryjne elektryki (BEV) niż spalinowo-elektryczne wtyczkowozy, czyli hybrydy plug-in (PHEV). Tych drugi w 2024 r. przybyło 6 114 szt. i jest wzrost o 14 proc.

Przeczytaj również