Najtańsza Tesla kontra niewielki SUV Volvo
To nie żaden jeden dobry miesiąc czy chwilowe skumulowanie dostaw. Volvo EX30 od początku 2024 r. ma setki chętnych w Polsce. Pierwszy, miejski SUV Volvo to już trzeci najpopularniejszy model szwedzkiej marki na świecie. Według nowych danych zebranych przez IBRM Samar, od stycznia do maja EX30-tka kosztująca od 176 990 zł zebrała 617 rejestracji. To daje średnią ponad 120 egzemplarzy miesięcznie. Takie statystyki w Polsce ma jedynie lider rynku Tesla.
O ile w Polsce najlepiej sprzedaje się SUV firmy Elona Muska, czyli Tesla Model Y (1 148 szt.), to Tesla Model 3 prowadzi batalię o pozycję wicelidera z Volvo EX30. Model 3 jeszcze w 2022 r. był najpopularniejszym elektrykiem w Polsce. W zeszłym miesiącu najtańszy model Tesli (od 194 990 zł) przegrywał z najmniejszym Volvo w ofercie. W maju udało się go przegonić jednak 712 rejestracji po 5 miesiącach daje tylko 95 szt. przewagi.
Reszta daleko w tyle
Rzut okiem poza podium rankingu modeli pokazuje jak dwa modele Tesli i niewielki SUV Volvo odjechały konkurencji. Czwarte miejsce zajmuje obecnie Audi Q4 e-tron, które do maja włącznie zebrało 281 rejestracji. Próg 200 szt. przekroczyła jeszcze tylko Kia Niro EV (234), a tylko odrobinę zabrakło do tego Kii EV6 (197). W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze Mercedes EQA (168), Fiat 500 (159), BMW i4 (155) oraz najtańsza w towarzystwie (76 900 zł) Dacia Spring.
Patrząc na zbiorcze wyniki marek wciąż wyraźnie na rynku elektryków w Polsce dominuje Tesla. Z 1880 rejestracji aż 1860 wyrobiły Model Y i Model 3. Pozostałe 20 szt. to zasługa tych dużo droższych, czyli Model S i Model X. Volvo EX30 wywindowało szwedzką markę na pozycję wicelidera, odpowiadając za 83 proc. z 743 rejestracji. Pozostałą część tortu kompletują Volvo EC40 i Volvo EX40, które jeszcze niedawno funkcjonowały pod innymi nazwami. Można też już zamawiać 7-miejscowe Volvo EX90.
Rywalizację o najniższy stopień podium wygrywa na razie Mercedes z 559 rejestracjami po 5 miesiącach. Najbliżej top3 jest obecnie BMW (514 szt.), Kia (474) oraz Audi (446). Do tego peletonu nieco traci Volkswagen (315), ale ma też wypracowaną przewagę nad Fiatem (198), Nissanem (169) i zamykającym czołową dziesiątkę Hyundaiem (150).
Rynek elektryków w Polsce rośnie
Udany debiut Volvo EX30 i jego rywalizacja z Teslą Model 3 napędziły rynek samochodów elektrycznych w Polsce. Jak pokazują dane IBRM Samar, w ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2024 r. zarejestrowano 6 745 elektryków. Co prawda, to tylko o 1 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, ale ciągły wzrost jest utrzymany. Co ciekawe, Polacy chętniej kupują bateryjne elektryki (BEV) niż spalinowo-elektryczne wtyczkowozy, czyli hybrydy plug-in (PHEV). Tych drugi w 2024 r. przybyło 6 114 szt. i jest wzrost o 14 proc.