Marcello Gandini urodził się 26 sierpnia 1938 r. w Turynie. Był synem dyrygenta orkiestry. Choć nie związał swojego życia z muzyką (ojciec chciał wykształcić go na pianistę), to można powiedzieć, że został artystą. Od dzieciństwa pasjonowały go samochody, zarówno od strony projektowania, jak i mechaniki. W wieku 25 lat próbował zatrudnić się w pracowni Bertone, ale ówczesny główny projektant Giorgetto Giugiaro (również legenda designu) sprzeciwił się temu.

Niejedna legenda motoryzacji to dzieło Gandiniego
Jednak Giugiaro po kilku latach opuścił Bertone i w końcu Gandini dostał swoją szansę. Na jego desce kreślarskiej w latach 60′ powstało m.in. słynne Lamborghini Miura, a w kolejnej dekadzie Lamborghini Countach. W latach 70′ Marcello Gandini zaprojektował też model, który stały się ikoną rajdów samochodowych, czyli Lancię Stratos i poprzedzającego go Stratosa Zero. Powierzono mu też Ferrari Dino 308 GT4, a na odchodne z Bertone naszkicował m.in. Citroena BX.

Później rozpoczął pracę na własny rachunek. Do jego najsłynniejszych tworów zalicza się Renault 5 Turbo, BMW Serii 5 (pierwsza generacji E12) czy Lamborghini Diablo. To Włoch był autorem uchylanych pionowo drzwi, dziś znanych jako „Lambo doors”. Łącznie dla bolońskiej marki stworzył aż 8 modeli. Był także autorem niezwykłych prototypów jak Bugatti EB110 czy BMW Garmisch. Na przełomie lat 80′ i 90′ przeprojektował też słynne Maserati Biturbo. Zresztą dla tej marki narysował sporo szkiców z czwartą generacją Quattroporte na czele.

Pracował do ostatnich dni
Marcello Gandini nigdy nie przeszedł w pełni na emeryturę. Pracował nawet w wieku 85 lat, ostatnio nad platformą szkoleniową dla muzeum samochodów w Dosze (Katar). 12 stycznia tego roku Politechnika Turyńska nadała mu tytuł doktora honoris causa w dziedzinie inżynierii mechanicznej. Jego pogrzeb odbędzie się w piątek lub najpóźniej w sobotę rano w kościele parafialnym Santo Stefano w miejscowości Rivera pod Turynem.