Mały SUV Volvo robi furorę nie tylko w Polsce. Na jego punkcie szaleje też cała Europa

Od tego roku Volvo oferuje pierwszy w swojej historii samochód z segmentu B-SUV. Okazuje się, że był to jak dotąd strzał w dziesiątkę, bo Volvo EX30 w swoim debiutanckim roku jest jednym z najchętniej wybieranych aut elektrycznych. Dotyczy to nie tylko Polski, ale i całej Europy.

Volvo EX30 / wnętrze
Podaj dalej

Analitycy Jato Dynamics podsumowali liczbę rejestracji na 28 głównych rynkach europejskich. W sierpniu 2024 r. na Starym Kontynencie zarejestrowano 125 070 bateryjnych aut na prąd. Dane obejmują zatem 27 państw Unii Europejskiej oraz Wielkiej Brytanii. Choć sprzedaż elektryków w Europie spada (-36 proc. rok do roku), to entuzjazm wokół EX30-tki zdaje się opierać ogólnemu trendowi.

tesla-model-y
W Europie z elektryków tylko Tesla Model Y sprzedaje się lepiej od Volvo EX30. // fot. Tesla

Duży wynik małego Volvo

Na czele sierpniowego rankingu w Europie nadal jest produkowana pod Berlinem Tesla Model Y. Elektryczny SUV w ubiegłym miesiącu zebrał 13 410 rejestracji, czyli o 38 proc. mniej niż rok temu o tej porze. Drugie miejsce sensacyjnie zajmuje wspomniane wcześniej Volvo EX30. Na elektrycznego B-SUV-a tylko w sierpniu zdecydowało się 6 698 klientów w Europie.

Volvo EX30 / ładowanie
EX30 był strzałem w dziesiątkę szwedzkiego producenta. // fot. Volvo Cars

Podium uzupełniła importowana z Chin Tesla Model 3 (5 557 szt.), której sprzedaż spadła o ponad połowę (-53 proc.). Mimo 18-procentowego spadku na podium prawie nie wskoczyła Skoda Enyaq (5 445 szt.). W sierpniu to najlepiej sprzedający się elektryk koncernu Volkswagena. SUV Skody wyprzedził nawet model głównej marki, czyli VW ID.4 (4 075 szt.), którego sprzedaż załamała się aż o 55 proc.

skoda-enyaq-coupe-2
W sierpniu Skoda Enyaq jest najczęściej kupowanym elektrykiem koncernu VW w Europie. // fot. Skoda

Drugą połowę pierwszej dziesiątki otwierają modele BMW – iX1 (3 697 szt.) oraz i4 (3 487). Za nimi drugi elektryk Volkswagena, ID.3 (3 441 szt.), który podobnie jak starszy brat miał spadek sprzedaży o połowę. Top 10 uzupełniają elektryczne bestsellery innych niemieckich marek premium. Chodzi o Audi Q4 e-tron (3 244 szt.) oraz Mercedesa EQA (3 213 szt.).

Volkswagen ID.4
W sierpniu sprzedaż BEV-ów Volkswagena w Europie spadła o co najmniej połowę. // fot. VW

Elektryki wysoko także pośród spalinówek

Okazuje się, że elektryki widoczne są znakomicie także w zestawieniu z autami spalinowymi i hybrydowymi. W Europie lepiej od Tesli Model Y w sierpniu sprzedawała się tylko Dacia Sandero (15 653 szt.). SUV Tesli na podium wyprzedza Toyotę Yaris Cross (13 201 szt.). Natomiast Volvo EX30 szturmem awansowało do czołowego Top 25. B-SUV szwedzkiej marki zajmuje 24 lokatę, wyprzedzając, np. Opla (na wyspach brytyjskich jak Vauxhall) Astrę (6 357 szt.).

Przeczytaj również