Japoński SUV spada z pierwszego na trzecie
O zmianie na prowadzeniu wśród kompaktowych SUV-ów w Europie donosi Automotive News. Z danych analityków Dataforce wynika, że obecnie w tym segmencie numerem jeden jest Volkswagen Tiguan. C-SUV kosztujący w Polsce od 153 390 zł przez pierwsze cztery miesiące przymierzał się do ataku na pozycję lidera z drugiej lokaty. Ta sztuka w końcu udała się w maju, a na podium doszło do poważnych przetasowań.
Nissan Qashqai oferowany na wyprzedaży nawet za 115 500 zł stracił prowadzenia w dość bolesny sposób. Japoński SUV nie jest już nawet wiceliderem, bo zajmuje już trzecie miejsca za Kią Sportage. Konkurent z Korei Południowej jest wręcz bliżej niemieckiego lidera (2 144 szt. różnicy) niż ustępującego numeru jeden (3 263 szt. przewagi). Kia Sportage dobrze radzi sobie także w Polsce, gdzie jest oferowana od 132 900 zł. W latach 2022-2023 był to C-SUV nr 1 w naszym kraju.
W Polsce poprzeczkę wyznacza Toyota
Porównując trend europejski z polskim, można zaobserwować, że nasz krajowy lider segmentu kompaktowych SUV-ów jest zupełnie inny. Według danych PZPM, po 5 miesiącach najczęściej rejestrowanym C-SUV-em jest Toyota RAV4 (6 187 szt.). Kia Sportage jest druga także w Polsce (5 452 szt.), odnotowując tylko odrobinę lepszy wynik od bratniego Hyundaia Tucsona (5 260 szt.). Należy jednak podkreślić, że model Kii to najpopularniejszy C-SUV wśród polskich klientów indywidualnych.
Najmniejszą stratę do podium ma Cupra Formentor (3 405 szt.), która wyprzedza Nissana Qashqaia (3 232). Zanim w polskim rankingu znajdziemy Volkswagena Tiguana (2 932), po drodze napotkamy jeszcze Volvo XC60 (3 011), czyli lidera klasy premium. Za europejskim bestsellerem segmentu w naszym kraju widnieje Mazda CX-5 (2 484), która w maju zajęła wysokie 4. miejsce wśród C-SUV-ow.