Citroen z fabrycznym programem w WRC! Dwóch kierowców z topu dostało kontrakt

Citroen Racing, czyli fabryczny zespół francuskiej marki znowu wystąpi w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC). Oficjalne Citroeny C3 Rally2 powalczą w mistrzostwach kategorii WRC2, a za sterami auta zasiądą Yohan Rossel i Nikołaj Griazin.

Yohan Rossel (Citroen C3 Rally2)
Podaj dalej

Citroen z DG Sport

Ostatni raz Citroen miał fabryczny, rajdowy zespół w 2019 r. Wówczas ekipa spod Wersalu miała program w głównej kategorii z Citroenem C3 WRC. Mimo Sebastiena Ogiera w składzie, sezon był bardzo rozczarowujący. Zarząd ówczesnego koncernu PSA (dziś wchodzi w skład Stellantis) zakończył funkcjonowanie oficjalnego teamu. Dział sportu Citroena skupił się od tamtego czasu na programie klienckim, czyli sprzedaży i rozwoju modelu C3 Rally2.

Citroen wraca do WRC
Citroen wraca do WRC i wystawi fabryczną ekipę w WRC2. // fot. Red Bull Content Pool

Potwierdziły się doniesienia, o których pisaliśmy wczoraj. Jak czytamy w informacji prasowej, program Citroena w WRC2 poprowadzi belgijski DG Sport. Oficjalnym kierowcą francuskiej marki zostali Yohan Rossel, a także Nikołaj Griazin. Rossel, mistrz WRC3 z 2021 r. (po zaciętej walce z Kajetanem Kajetanowiczem) oraz trzeci w punktacji WRC2 2023, podkreśla mocne ambicje zespołu. Celem jest mistrzostwo kategorii WRC2. Z kolei dla Rosjanina to druga szansa w roli oficjalnego kierowcy producenta samochodów po przygodzie z Hyundaiem w 2020 r. Griazin zakończył ostatni sezon WRC2 na 4. miejscu za Rosselem i przed Kajetanowiczem (za to Polak pokonał go w walce o mistrzostwo w WRC2 Challenger).

Co powiedzieli nowi kierowcy Citroena?

Yohan Rossel / Citroen
fot. Citroen

Yohan Rossel, fabryczny kierowca Citroena: „Po raz kolejny jestem dumny z zaufania, jakim obdarzyła mnie Grupa Stellantis. W przyszłym sezonie minie 10 lat, od kiedy jeżdżę ich samochodami! Ten szacunek działa w obie strony. Lojalność i konsekwencja są dla mnie niezwykle ważne, dlatego kontynuacja z Citroenem – marką, którą jeżdżę od 2019 roku – jest całkowicie logiczna. 2024 będzie kolejnym bardzo intensywnym sezonem, ale nasz zespół skorzysta z Nikołaja, który startuje w wielu imprezach. Będzie on w stanie pomóc w rozwoju samochodu na każdej nawierzchni, co było jednym z moich życzeń. Potrzebujemy kogoś takiego jak on, kto nabija kilometry. To także wspaniała osoba, więc jestem naprawdę szczęśliwy. Celem będzie dla nas wspólna praca i zwycięstwo. Wiem, że Citroën Racing bardzo ciężko pracuje. Znamy swoje mocne strony, a także obszary, które musimy poprawić. Za każdym razem jesteśmy blisko, ale mistrzostwa są tak konkurencyjne, że samo miejsce w pierwszej trójce jest wielkim osiągnięciem. Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby w 2024 roku spróbować zostać mistrzami, a cel jest jasny: walczyć o zwycięstwo w każdym rajdzie!”

Nikołaj Griazin / Citroen
fot. Citroen

Nikołaj Griazin, fabryczny kierowca Citroena: „Dołączenie do #C3Rally2Family to zupełnie nowy rozdział w mojej karierze. To, że otacza mnie wspaniała atmosfera i wspaniały zespół, jest naprawdę ważne. Jestem bardzo ciekaw, jak będzie wyglądał sezon. Testowałem już samochód i na asfalcie czułem się naprawdę dobrze. Auto jest dla mnie łatwe w prowadzeniu, jak na mój styl jazdy, tu nie mam wątpliwości. Na szutrze też jest dobrze. Wystarczy spędzić kilka dni na testach, żebym znalazł najlepsze ustawienia pod mój styl jazdy. Ogólnie rzecz biorąc, wrażenia są naprawdę dobre. Testy tego samochodu bardzo mi się podobały, więc nie mogę się doczekać nadchodzącego sezonu. Moim celem będzie oczywiście wygranie wszystkich rajdów. Na pewno miło jest mieć za sobą cały zespół Citroen Racing, tę całą jego wiedzę. Myślę, że w 2024 roku będziemy musieli wykazać się sprytem, strategicznością i wykonywać swoją pracę tak jak zwykle. No i na pewno mieć frajdę z jazdy, bo to jest najważniejsze!”

Wielki pojedynek w Rajdzie Monte Carlo, przedsmak w Alpach

Pierwszy start fabrycznych kierowców Citroena przewidziany jest już w inauguracyjnej rundzie sezonu. W Rajdzie Monte Carlo (25-28 stycznia) zapowiada się wyjątkowe starcie w ramach mistrzostw WRC2. W imprezie zadebiutuje Toyota GR Yaris Rally2, a według plotek powrót do cyklu zaliczy zespół Skody. Zaangażowanie Citroena może mieć związek z rozmowami producentów aut Rally2, z którymi rozmawiano podczas Rajdu Akropolu. Poruszano wtedy kwestię likwidacji aut Rally1 i uczynienia Rally2 topową kategorią. Producenci na to nie przystali, ale być może zobowiązali się w części do dołączenia do grona fabrycznych ekip w WRC2.

Tymczasem oczy kibiców rajdowych powinny skupić się w ten weekend na rundzie Pucharu Francji, Rallye National Hivernal du Devoluy. Rajd zimowy we francuskich Alpach będzie sprawdzianem dla nowych załóg Citroena. Będzie to także okazja do ciekawego porównania. W roli zerówki mamy zobaczyć Toyotę GR Yaris Rally2, która w tym miesiącu ma zakończyć proces homologacyjny. Za sterami japońskiej konstrukcji mogą usiąść Juho Hanninen lub Sami Pajari, łączony z programem WRC2 w Toyocie.

Przeczytaj również