Rajdy samochodowe to dość niewdzięczny sport, bo do sukcesu, oprócz talentu i umiejętności, niezbędne jest często zapewnienie dużych środków finansowych. Umiejętność ich pozyskiwania, czy to samemu czy przez menedżerów, nierzadko determinuje karierę. Okazuje się, że z tą może pożegnać się wyjątkowo szybki kierowca, Jari Huttunen. Fin, dla którego mistrzostwo Polski miało być tylko przystankiem do większych sukcesów, okazało się jedynym z ostatnich tytułów.
Rajdowy mistrz Polski miał papiery na WRC
Jari Huttunen miał być przyszłą gwiazdą Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC) po tym jak w 2017 r. został wybrany przez Hyundaia do programu rozwoju młodych kierowców. Jako 23-latek miał na stole kontrakt ze Skodą, ale liczył, że związek z koreańską marką doprowadzi go do kategorii WRC. Jednak Finowi nigdy nie zaoferowano szansy startu autem topowej kategorii w mistrzostwach świata. W jego rozwoju nie pomogła też pandemia, w której (w 2020 r.) zdobył wspomniany tytuł w RSMP (Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski), ale też w kategorii WRC3 (mistrzostwa towarzyszące WRC).
W końcu urwał związki z Hyundaiem i w sezonie 2022 przejechał cykl WRC2 Open z M-Sport Fordem. Bez większych sukcesów, ale umowa z ekipą z Cumbrii zawierała jeden start topowym Fordem Pumą Rally1 Hybrid w Rajdzie Finlandii (9. miejsce). W zeszłym roku zabrakło go w globalnym czempionacie, ponieważ wrócił do mistrzostw Finlandii (zajął 2. miejsce). Po sezonie rozeszły się jego drogi z menedżerem Marcusem Gronholmem, dwukrotnym mistrzem świata (2000, 2002). Od tego czasu nie zapewnił sobie programu w żadnych mistrzostwach.
Wygrał i przekazał przygnębiające wieści
Były rajdowy mistrz Polski przypomniał o sobie w miniony weekend. 30-latek pojawił się zabytkowym Fordem Escortem RS 1800 MkII w Lahti Historic Rally. Huttunen pilotowany przez Topiego Luhtinena został szczęśliwym zwycięzcą kultowego rajdu historycznego. Na badaniu kontrolnym po imprezie sędziowie dopatrzyli się niezgodności homologacyjnej w zwycięskim Escorcie Florenta Todeschiniego. Wykluczenie Francuza dało zwycięstwo Finowi, który jednak nie miał do przekazania fanom zbyt dobrych wieści. Obecnie nie jest pewne czy i kiedy zobaczymy go na odcinkach specjalnych.
„Nic nie jest zaplanowane” – mówił Jari Huttunen w trakcie Lahti Historic Rally. „Zaczynam czuć, że chciałbym [więcej] pojeździć, ale nie ma niczego w planach i nic się nie rysuje [na przyszłość]” – przyznawał. Po rozstaniu z firmą menedżerską Marcusa Gronholma, Huttunen zatracił siłę do walki o fundusze. „Moja motywacja do tego praktycznie się wyczerpała, kompletnie zniknęła” – cytuje Fina portal rallit.fi. „Nie istnieją żadne plany i nie myślałem o kontynuacji, ale jeśli pojawiłaby się rozsądna okazja, to czemu nie?” – dodał Huttunen.
Najważniejsze statystyki
Imię i nazwisko: Jari Huttunen
Data urodzenia: 28.02.1994
Narodowość: 🇫🇮 Finlandia
Tytuły mistrzowskie w klasyfikacji generalnej
- WRC3 (2020)
- RSMP (2020)
- ADAC Opel Rallye Cup (2016)
WRC
- występy: 34
- zwycięstwa: 0
- podia: 0
- najlepszy wynik w rajdzie: 5 (Rajd Sardynii 2021)
- wygrane OS: 1
WRC2
- występy: 26
- zwycięstwa: 4
- podia: 9
- wygrane OS: 60
WRC3
- występy: 5
- zwycięstwa: 2
- podia: 4
- wygrane OS: 13
RSMP
- występy: 3
- zwycięstwa: 2
- podia: 3
- wygrane OS: 12