Oto najbardziej popularne awarie zawieszenia. Podpowiadamy jak je rozpoznać

Awaria zawieszenia może przydarzyć się niemal każdemu kierowcy. Typowe problemy z zawieszeniem pojawiają się już w samochodach kilkuletnich. Dlatego właśnie każdy kierowca powinien wiedzieć, jakie są typowe awarie układu zawieszenia i jakie są ich objawy. Wszystko po to, aby móc szybko zareagować. Bo jazda samochodem z uszkodzonym zawieszeniem jest po prostu niebezpieczna.

popularne awarie zawieszenia
Podaj dalej

Zawieszenie pojazdu to skomplikowana konstrukcja. Odpowiada za prawidłowe prowadzenie kół, stabilność i komfort jazdy. Na układ zawieszenia składa się wiele elementów, które muszą ze sobą doskonale współpracować. Wystarczy, że jedna część ulegnie awarii na skutek zużycia lub uszkodzenia mechanicznego, przestanie działać prawidłowo i zaczynają się problemy. Ponieważ zawieszenie jest czymś na kształt układu zamkniętego połączonych naczyń, awaria jednego elementu przyspiesza również zużycie pozostałych. Warto mieć na uwadze, że uszkodzenie zawieszenia może następować stopniowo, ale może też pojawić się nagle. Wystarczy wjechać z większą prędkością w dużą dziurę w drodze.

Typowe awarie zawieszenia – jak je rozpoznać?

Awarie zawieszenia pojazdu powinien zauważyć sam kierowca. Samochód z uszkodzonym zawieszeniem zaczyna inaczej zachowywać się podczas jazdy. Bardzo często również zaczynają pojawiać się różne niepokojące dźwięki dochodzące spod samochodu. Przyjrzyjmy się zatem bliżej podstawowym problemom z zawieszeniem.

  1. Łączniki stabilizatora są najtańszymi i jednocześnie najczęściej psującymi się elementami układu zawieszenia. Dzieje się tak dlatego, że jest to element delikatny i podatny na uszkodzenia w określonych sytuacjach. Zastosowanie stabilizatora sprawia, że koło po zewnętrznej stronie zakrętu nie traci kontaktu z nawierzchnią drogi. Dzięki temu znacząco zwiększa się bezpieczeństwo, albowiem samochód zachowuje właściwą kierowalność, a koła lepszą przyczepność. Kiedy łącznik stabilizatora ulega awarii, w trakcie jazdy po nierównej nawierzchni pojawiają się wyraźne stuki, dochodzące z zawieszenia. Z kolei podczas jazdy po równym asfalcie stuki znikają. Jednocześnie samochód wyraźnie gorzej się prowadzi podczas jazdy po łukach drogi.
  2.  Wahacze to jedna z najważniejszych części zawieszenia współczesnych samochodów. Odpowiadają za prawidłowe prowadzenie poszczególnych kół. Awaria wahacza – szczególnie sworznia – to jeden z tych problemów z samochodem, które pozornie wydają się być niewielkie. Jednak w praktyce jest całkowicie inaczej.” Sworzeń wahacza należy do najważniejszych elementów układu zawieszenia. Wpływa bowiem na prawidłowość jazdy – właściwą pozycję podczas procesu skrętu przednich kół. Jeśli wahacz jest uszkodzony, a wybity sworzeń wykazuje typowe dla tego rodzaju usterki objawy, należy możliwie najszybciej przekazać samochód w ręce specjalisty.” – podkreślają specjaliści dealer.pl.
    Awaria sworznia wahacza nie należy wcale do rzadkości, a jej pierwszymi objawami są zauważalne, a często również doskonale słyszalne (przy poruszeniu kołem) luzy na tym właśnie elemencie zawieszania. Na pewno podczas jazdy usłyszymy też charakterystyczne stuki i hałasy dobiegające z okolic wahacza. Odczujemy też wyczuwalne pogorszenie jakości prowadzenia samochodu (koła reagują na ruchy kierownicy z opóźnieniem, opornie lub przy małych skrętach nawet wcale).
  3. Belki skrętne to bardzo popularne rozwiązanie, stosowane w zawieszeniu tylnej osi samochodów miejskich, kompaktowych i SUV. Elementem najczęściej ulegającym uszkodzeniu w belkach skrętnych są tuleje metalowo-gumowe, za pomocą których belka jest mocowana do nadwozia samochodu. Najpopularniejszym objawem nieprawidłowego działania tulei jest hałas i stukanie podczas jazdy po nierównej nawierzchni. Podobnie jak w pozostałych przypadkach, również w przypadku uszkodzenia belki skrętnej samochód będzie odczuwalnie gorzej się prowadził.

Wszystkie usterki zawieszenia należy naprawić tak szybko, jak to możliwe. Jazda z uszkodzonym zawieszeniem jest jak chodzenie ze złamaną nogą w gipsie – jest to możliwe, ale jednocześnie nieprzyjemne i może prowadzić do dalszych problemów. Dlatego właśnie co najmniej raz do roku dobrze jest sprawdzić kondycję układu zawieszenia w naszym samochodzie. Wtedy nie tylko będziemy czuć się bezpieczniej, ale również zminimalizujemy ryzyko poważnych uszkodzeń, co pozwoli zaoszczędzić sporo pieniędzy.

 

Przeczytaj również