Jeśli zatem w ostatnim czasie odebraliśmy SMS w sprawie płatności za przejazd w e-TOLL należy go zignorować i pod żadnym pozorem nie klikać w umieszczony w nim link.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa nie są nadawcami wiadomości o treści:
Ministerstwo Finansów prosi o zachowanie czujności, takie wiadomości są próbą wyłudzenia danych i pieniędzy. W przypadku, gdy oszust uzyska dostęp do danych np. do logowania konta bankowości internetowej, zalecamy podjąć następujące kroki:
- jak najszybciej skontaktować się ze swoim bankiem,
- zmienić hasło do bankowości internetowej,
- jeżeli doszło do wyłudzenia środków finansowych lub danych, zgłosić ten fakt na najbliższym komisariacie Policji.
Czym jest system e-TOLL
System e-TOLL to nowoczesne rozwiązanie zbudowane, wdrażane, utrzymywane i nadzorowane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w celu realizacji poboru opłaty za przejazd po płatnych odcinkach dróg w Polsce, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.
Zgodnie z ustawą o drogach publicznych elektroniczny pobór opłat obowiązuje w Polsce na autostradach płatnych, drogach szybkiego ruchu oraz wybranych drogach krajowych. Wszystkie przychody z systemu e-TOLL trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego. Zostają one przeznaczone na dalsze inwestycje w rozbudowę sieci drogowej w Polsce oraz na modernizację istniejącej infrastruktury drogowej.
System oparty jest o technologię wyznaczania pozycji użytkownika przy zastosowaniu pozycjonowania satelitarnego z wykorzystaniem wirtualnych bramownic.
Każdy użytkownik pojazdu, zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t oraz autobusu może wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób przekazania danych lokalizacyjnych do systemu:
- za pomocą darmowej aplikacji mobilnej e-TOLL PL instalowanej na urządzeniu mobilnym, która umożliwia wniesienie opłaty elektronicznej oraz realizację obowiązków przewoźników towarów wrażliwych w systemie SENT-GEO,
- lokalizatorów fabrycznie zamontowanych w pojazdach (ZSL),
- urządzeń pokładowych (OBU).
Dostęp do urządzeń przekazujących dane lokalizacyjne oparty jest o otwarty model dystrybucji i sprzedaży urządzeń pokładowych (OBU) oraz Zewnętrznych Systemów Lokalizacyjnych (ZSL). Urządzenia OBU i ZSL można nabyć na zasadach wolnorynkowych.
Jakie samochody podlegają opłacie
System e-TOLL jest obowiązkowy dla wszystkich pojazdów samochodowych oraz zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także dla autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej:
Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej > 3,5 t oraz < 12 t
- Samochód osobowy z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu i przyczepy powyżej 3,5 tony
- Mikrobus z liczbą miejsc siedzących poniżej 9 z przyczepą o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu i przyczepy powyżej 3,5 tony
- Ciągnik siodłowy z naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony
- Ciągnik siodłowy bez naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony
- Samochód dostawczy powyżej 3,5 tony
Pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej ≥ 12 t
- Samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 ton
- Samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej co najmniej 12 ton z przyczepą z dyszlem
- Ciągnik siodłowy z naczepą o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 12 ton
Autobusy
Autokar / autobus z liczbą miejsc siedzących powyżej 9 (łącznie z kierowcą) niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej
Autokar / autobus z liczbą miejsc siedzących powyżej 9 (łącznie z kierowcą) z przyczepą niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej
źródło.: e-toll, Ministerstwo Finansów