Najbardziej popularne awarie klimatyzacji samochodowej. W tych trzech przypadkach niezbędna będzie pomoc mechanika

Awarie klimatyzacji samochodowej zdarzają się relatywnie rzadko. Nie chcemy jednak pozostać bez chłodzenia kabiny zbyt długo – zwłaszcza w okresie letnim. Większość kierowców nie jest pewna, jak zdiagnozować problemy z klimatyzacją w swoim samochodzie. Istnieje kilka powodów, dla których klimatyzator w aucie może przestać działać. Oto trzy najczęstsze problemy i sposoby ich rozwiązania.

klimatyzacja
Podaj dalej

Klimatyzacja śmierdzi pleśnią

Kiedy po włączeniu klimatyzacji w samochodzie czujemy nieprzyjemny zapach, może być to spowodowane rozwojem pleśni w układzie A/C. Dzieje się tak najczęściej w pojazdach, które rzadko korzystają z klimatyzacji, są starsze lub często korzystają z ustawienia maksymalnego (ze względu na dodatkową wilgoć w urządzeniu). Za deską rozdzielczą parownika mogą rozwijać się bakterie, pleśń, grzyby i inne mikroorganizmy. To właśnie powoduje przykry zapach wydobywający się z otworów wentylacyjnych.

Rozwiązanie: Filtry powietrza mogą gromadzić brud, wodę, kurz i inne zanieczyszczenia, a po pewnym czasie wytwarzać nieprzyjemny zapach. Wymiana filtra powietrza pomoże rozwiązać ten problem. Jeśli wymiana filtra nie usunie niepożądanego zapachu, mechanik będzie musiał dodać roztwór antybakteryjny do obszaru parownika, aby usunąć pleśń i inne zanieczyszczenia z systemu.

Brak zimnego powietrza z klimatyzacji

W gorące dni każdy kierowca marzy o zimnym powietrzu, które pozwoliłoby odetchnąć za kółkiem. Może się jednak zdarzyć, że klimatyzacja nie dmucha zimnym powietrzem. Nie jest to optymistyczny scenariusz, a szczególnie wtedy, gdy skwar leje się z nieba. Najczęściej przyczyną tego problemu jest wyciek czynnika chłodniczego. Bez jego wystarczającej ilości, również inne elementy klimatyzacji nie będą mogły działać. Wyciek może wystąpić w dowolnym momencie, ale najczęściej jest spowodowany dziurą w złączu, wężach, sprężarce, skraplaczu lub pękniętym parowniku. Niestety, w przeciwieństwie do wycieku oleju, wycieki czynnika chłodniczego są trudne do zidentyfikowania. Dzieje się tak dlatego, że czynnik chłodniczy ma za zadanie odparować po wystawieniu na działanie środowiska.

Rozwiązanie: Doświadczony mechanik samochodowy będzie musiał dodać do układu fluorescencyjny barwnik do wykrywania nieszczelności. Po jego dodaniu, uruchomi klimatyzację i przy użyciu światła ultrafioletowego będzie w stanie zidentyfikować miejsce wycieku. Dzięki temu będzie możliwe rozpoczęcie naprawy (uszczelnienie systemu), a następnie jego ponowne napełnienie czynnikiem chłodzącym.

Klimatyzacja samochodowa hałasuje po włączeniu

Za każdym razem, gdy nasz samochód zaczyna wydawać dziwne dźwięki, może to być oznaką kłopotów. Systemy klimatyzacji są stosunkowo ciche podczas użytkowania. Kiedy jednak włączymy A/C, i usłyszymy dochodzące z otworów wentylacyjnych niepokojące odgłosy, może to oznaczać mechaniczną awarię któregoś z komponentów klimatyzacji. Mogą to być np. zalegające w układzie liście lub inny gruz drogowy blokujący urządzenie. Niestety, może to również wskazywać na awarię głównego mechanizmu. Jeśli łożysko jest zużyte, klimatyzacja będzie wytwarzać zgrzytający lub piszczący dźwięk. Charakterystyczne grzechotanie może wskazywać natomiast na awarię sprzęgła sprężarki.

Rozwiązanie: Dalsze używanie klimatyzacji może tylko pogorszyć sytuację. Zabierz swój pojazd do zaufanego technika w celu jej sprawdzenia. Dokładna inspekcja pozwoli określić, czy główny element uległ awarii i czy należy go wymienić.

Przeczytaj również