Jak często wymieniać zawieszenie w samochodzie?

Chociaż samochód składa się z wielu części oraz niezależnych układów, niewiele z nich ma taki wpływ na jakość jazdy jak zawieszenie. Jeśli nawet przy najmniejszej nierówności na drodze czujemy się tak, jakbyśmy wjechali w ogromną dziurę, być może nadszedł czas na wymianę amortyzatorów lub kolumn zawieszenia. W tym poradniku przyjrzymy się bliżej zawieszeniu pojazdu oraz postaramy się odpowiedzieć na podstawowe pytanie, które zadają sobie kierowcy – jak często wymieniać zawieszenie w samochodzie.

zawieszenie
Podaj dalej

Nadmierne zużycie elementów zawieszenia samochodu nie zawsze łatwo jest rozpoznać na pierwszy rzut oka. Dzieje się tak, ponieważ kierowcy bardzo często lekceważą delikatne stuki dochodzące z okolic kół. Zazwyczaj tłumaczymy je nierównościami drogi, lubi innymi czynnikami zewnętrznymi – a to duży błąd. Pamiętajmy, że aby w porę naprawić zawieszenie, warto jest zwrócić uwagę na pierwsze objawy jego zużycia.

Znaczenie zawieszenia samochodu

Niezależnie od tego, czy jedziesz przez miasto, czy po autostradach lub drogach szybkiego ruchu, opony naszego auta cały czas spotykają się z różnymi nierównościami na nawierzchni drogi. Dzięki odpowiedniemu tłumieniu wbicia i wybicia rozkłada on ciężar masy resorowanej samochodu na wszystkie koła, najbardziej równomiernie jak to tylko możliwe.

Dzięki temu energia spowodowana przez każdą nierówność jest pochłaniana, co zapobiega podskakiwaniu samochodu w górę i w dół. To z kolei przekłada się na komfort podróży i przede wszystkim – bezpieczeństwo. Amortyzatory  zapewniają stały kontakt kół z nawierzchnią drogi, co powoduje, że kierowca może liczyć na krótką drogę hamowania. Warto pamiętać, że stały kontakt kół i wspomniana krótka droga hamowania mają kluczowy wpływ na właściwe działanie aktywnych układów bezpieczeństwa – m.in. ABS, ASR i ESP.  Dlatego właśnie awarie amortyzatorów są bardzo niebezpieczne.

Jak kierowca może rozpoznać, że w jego samochodzie doszło do awarii amortyzatorów:

  • Samochód kołysze się na nierównościach.
  • Auto jest podatne na boczne porywy wiatru.
  • Z zawieszenia dochodzą głuche stuki.
  • Widoczne są wycieki oleju hydraulicznego na amortyzatorach.
  • Samochód z trudem utrzymuje prosty tor jazdy.
  • Samochód nie zachowuje się we właściwy sposób podczas pokonywania zakrętów.
  • Przy niemal każdym hamowaniu włącza się ABS.

Jak długo wytrzymuje zawieszenie samochodu?

Na to pytanie nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Stan polskich dróg każdego roku poprawia się, jednak dalej w tym aspekcie wypadamy „blado” w porównaniu z państwami zachodnimi. Amortyzatory to elementy eksploatacyjne. Zużywają się w trakcie codziennej jazdy. Szybkość ich zużycia zależy od wielu czynników, jak na przykład rodzaj nawierzchni, po jakiej porusza się najczęściej auto.

Najczęściej zmieniać należy amortyzatory w autach, które często jeżdżą po nierównościach, czyli na przykład w terenówkach lub po prostu gdy mieszkamy w takim miejscu, do którego prowadzą polne drogi. W przeciętnych polskich warunkach amortyzatory powinny pozwolić na bezproblemowe przejechanie od 50 do 70 tysięcy kilometrów. Jeśli jednak nasz samochód najczęściej używany jest do jazdy w niemal idealnych warunkach (np. na autostradach pozbawionych nierówności), amortyzatory powinny wytrzymać nawet i 100 lub 200 tysięcy kilometrów bez konieczności wymiany.

Przy wymianie bardzo ważne jest by pamiętać o tym, że niezależnie od tego czy awarii uległ jeden czy dwa amortyzatory w jednej osi zawsze trzeba wymienić komplet amortyzatorów. Nie ma co na tym oszczędzać, gdyż różnice w działaniu amortyzatorów mogą skończyć się znacznie niższą przyczepnością i gorszymi właściwościami zatrzymywania samochodu. – czytamy na stronie samochody.pl

Przeczytaj również