Lotus rezygnuje z całkowicie elektrycznej przyszłości i zaproponuje mocnego, hybrydowego Eletre
Nie jest tajemnicą, że wiele światowych marek rezygnuje z całkowicie elektrycznego portfolio na rzecz oferty uwzględniającej modele z mechaniką hybrydową. Taki wybór pozwala ze spokojem patrzeć w przyszłość. Hybrydy z wtyczką stanowią udany kompromis między silnikiem spalinowym a elektrycznym. Pozwalają jeździć oszczędnie na samym prądzie i eliminują strach przed utratą zasięgu. Na taką ofertę postawił Lotus, kultowa brytyjska marka samochodów sportowych i wyścigowych, która obecnie pozostaje pod skrzydłami chińskiego Geely.
Zapowiedź zmiany strategii stanowi gotowy Lotus Eletre PHEV zaprezentowany dziś w Chinach. Model korzysta z dobroci siostrzanej marki Zeekr w postaci akumulatora od modelu 9X o pojemności 70 kWh. W efekcie zasięg samochodu w trybie elektrycznym wynosi 420 km (CLTC). To zaś oznacza, że w bardziej rygorystycznym cyklu europejskim WLTC wyniesie od 315 do 357 km.
Model zbudowano na platformie superhybrydowej Luyao Golden Dual 900, pierwszej w branży wysokowydajnej platformie PHEV. Jest kompatybilna z napędem wyłącznie elektrycznym, hybrydowym, z wydłużonym zasięgiem oraz z napędem bezpośrednim silnika spalinowego. To zapewnia prawdziwie wszechstronną swobodę jazdy.
W efekcie Lotus Eletre PHEV osiąga imponującą moc maksymalną 952 KM i przyspiesza do setki w zaledwie 3,3 sekundy. Silnik 2.0T (279 KM) charakteryzuje się najwyższą na świecie sprawnością cieplną wynoszącą 46%, co zapewnia efektywną konwersję energii. Będzie napędzać koła bezpośrednio lub ładować akumulator w trakcie jazdy. Nawet przy niskim poziomie naładowania akumulatora spadek osiągów jest minimalny, bo czas przyspieszania od 0 do 100 km/h jest dłuższy o zaledwie 0,2 sekundy.

Kultowy Lotus wykorzysta przeciwko Porsche i Lamborghini chińską technologię i design supersamochodu
Lotus Eletre dysponuje platformą wysokiego napięcia 900 V, obsługującą doładowanie 0,6C. Obsługa ładowania z mocą 42 kWh (DC) w połączeniu z baterią 70 kWh ustawia Eletre PHEV w klasie pojazdów, które zacierają granicę między hybrydą plug-in a samochodem elektrycznym. Na dodatek pozwala modnemu pojazdowi naładować akumulator od 30% do 80% w zaledwie 8 minut.
Wystarczy popatrzeć na Lotusa Eletre, by wiedzieć, że mamy do czynienia z samochodem, który oferuje ekstremalne wrażenia z jazdy. Przód doskonale oddaje jego fundamentalną wartość z designem supersamochodu. Nisko zawieszona sylwetka, emanuje sportowymi osiągami, co podkreśla szerokość nadwozia oraz inteligentne, aktywne tylne skrzydło, które wpływają na stabilność i aerodynamikę pojazdu.
Jeśli chodzi o specyfikację, Eletre PHEV będzie ważył od 2575 do 2625 kg, w zależności od wersji i wyposażenia opcjonalnego. To bardzo zbliżone wartości w stosunku do wersji w pełni elektrycznej tego modelu. Wyposażono go m.in. w unikalny „ chowany lidar ”, który ma dodatkowo zoptymalizować osiągi. Poza tym wizerunkowo pojazdy różnią się grillem i logotypami.
Opatentowany przez Lotusa system DPM (Dynamic Performance Management) wykorzystuje 77 lat doświadczenia w motosporcie, zwiększając przyjemność z jazdy i zapewniając absolutną kontrolę. Pozwala kierowcom cieszyć się jazdą na poziomie toru bez konieczności posiadania profesjonalnych umiejętności. Standardowe sześciotłoczkowe zaciski Brembo z przodu oferują o 50% lepszą odporność na zanikanie ciepła i skrócą drogę hamowania do zaledwie 33,9 m.

Hybrydowy SUV Electre to dopiero początek zmian w katalogu Lotusa
W Chinach Lotus Eletre PHEV nosi na klapie napis „For Me”. To nic innego jak ucieleśnienie idei „For the Drivers”, rewolucyjnego produktu zrodzonego z 77 lat doświadczenia Lotusa w wyścigach samochodowych. Dziś łączy się ona z nowoczesnymi rozwiązaniami cyfrowymi, skupiającymi się na każdym użytkowniku, który kocha jazdę. Czy taka sam napis pojawi się w wersji dla Europy, nie wiadomo. Jeśli uwzględnimy, że hybrydowy SUV skorzysta z silników elektrycznych Zeekr 9X, to należy się spodziewać mocniejszej wersji w przyszłości.
Dla poszukujących wyjątkowych wrażeń z jazdy, pojawienie się SUV-a Eletre PHEV stanowi prawdziwie wartościową opcję w przedziale cenowym do miliona juanów. Na chiński rynek Lotus Eletre PHEV trafi we wrześniu 2026 roku. Lotus porzuci swój pierwotny plan osiągnięcia pełnej elektryfikacji do 2028 roku. W związku z tym hybrydowy Eletre to początek zmian w katalogu modeli marki. Podobne wersje obejmą inne modele np. sedana Emeya. Lotus już jakiś czas temu zapowiedział, że wprowadzi technologię „superhybrydową”, łączącą ultraszybkie ładowanie i turbodoładowany silnik spalinowy. Celem jest osiągnięcie zasięgu ponad 1000 km.