Volkswagen ogłasza sukces nowej technologii. Kiedy nowy typ baterii trafi do produkcji seryjnej?

Baterie to serce samochodu elektrycznego. Bez nich nie ma jazdy, a technologie zastosowane w produkcji baterii decydują m.in. o zasięgu pojazdu. Volkswagen opracował baterię  „solid -state” i właśnie ogłosił, że pomyślnie przeszła długodystansowy test.

Volkswagen ogłasza sukces nowego ogniwa
Podaj dalej

Zasięg to kluczowy parametr dla klientów

W miarę rozwoju samochodów z napędem elektrycznym postępuje rozwój technologii, służących do budowy baterii. Volkswagen opracował własny akumulator   „solid state” i poddał go długoterminowemu testowi. Jak informuje producent, nowe rozwiązania technologiczne pomyślnie przeszły testy i pod koniec okresu testowego ogniwo dysponowało 95% swojej pojemności.

Ogniwo akumulatora Volkswagen opracował ze swoim amerykańskim partnerem QuantumScale. Testy przeprowadzano przez kilka miesięcy w laboratoriach spółki zależnej VW PowerCo w Salzgitter. To w tym miejscu Grupa Volkswagen wybuduje swoją pierwszą fabrykę ogniw akumulatorowych. Nowa bateria Volkswagena większy zasięg samochodów pozwoli szybsze ładowanie przy jednoczesnym mniejszym zużyciu.

Powstały we współpracy z QuantumScale prototyp baterii przeszedł ponad 1000 cykli ładowania, co po zsumowaniu odpowiada żywotności około 500 000 przejechanych kilometrów. Po  teście ogniwo nadal miało dobre 95% pierwotnej pojemności. To oznacza to, że pomimo wielu procesów ładowania i rozładowywania, akumulator prawie się nie starzeje. To jeden z największych, jeśli nie największy problem wielu samochodów elektrycznych.

Volkswagen z QuantumScape opracowały nowe ogniwo półprzewodnikowe
Volkswagen z QuantumScape opracowały nowe ogniwo półprzewodnikowe

Volkswagen planuje masową produkcję po 2025 roku

Fakt, że Volkswagen osiągnął sukces w opracowaniu ogniwa „solid-state”, nie oznacza, że od razu wejdzie do produkcji masowej. Twórcy nowej technologii mają nadzieję, że stanie się to najszybciej, jak to możliwe. Na razie według informacji Handelsblatt, pilotażową produkcję niewielkiej ilości ogniw zaplanowano na koniec 2024 r.

Nie jest tajemnicą, że ogniwa „solid-state” są postrzegane w branży jako kolejny duży krok w rozwoju akumulatorów. W ich wnętrzu w odróżnieniu od akumulatorów litowo-jonowych nie zastosowano ciekłego elektrolitu, tylko stały. Producenci mają nadzieję, że pozwoli to uzyskiwać większy zasięg, szybsze ładowanie i mniejsze zużycie.

„To bardzo zachęcające wyniki, które w imponujący sposób podkreślają potencjał ogniw solid-state” – powiedział szef PowerCo, Frank Blome. „Końcowym efektem tego rozwoju mogłoby być ogniwo akumulatorowe, które zapewnia duży zasięg, można je bardzo szybko ładować i praktycznie się nie starzeje”.

Nad innowacyjną technologią akumulatorów pracuje także Rywal Volkswagena – BMW. Producent wraz ze swoim partnerem Solid Power chce wybudować pilotażową fabrykę w Parsdorf pod Monachium. Jeszcze przed 2025 rokiem planuje przetestować pierwszy pojazd z nowym ogniwem.

Nissan, który ma duże doświadczenie w elektryfikacji samochodów, już ogłosił otwarcie pierwszej pilotażowej fabryki w Japonii w 2024 r. Toyota wprowadzi technologię do produkcji seryjnej akumulatorów do 2027 r. Czytaj także: Dlaczego Volkswagen ID.7 nie zrobił furory w Chinach? W trzy dni od premiery sprzedano 300 egzemplarzy

Przeczytaj również