Top 3 awaryjnych automatów. Te skrzynie biegów uszczuplą ci portfel o 10 tys. złotych

Top 3 awaryjnych automatów. Te skrzynie biegów uszczuplą ci portfel o 10 tys. złotych

Automatic transmission gearbox. Automobile transmission gearbox in sections.

Podaj dalej

Automatyczne skrzynie biegów zaczynają dominować, jeśli chodzi o nowe samochody. W przyszłości, wraz z pojawieniem się samochodów elektrycznych, będą jedyną dostępną opcją. Wśród tych, które jeżdżą w samochodach już od lat, są takie, które lepiej omijać z daleka.

Automatyczne skrzynie biegów to wygoda, która czasami sporo kosztuje

Manualne skrzynie biegów powoli wypierają automatyczne skrzynie biegów. Popularność automatów stale rośnie a ci kierowcy, którzy przesiedli się na samochody, w których nie muszą zmieniać biegów, rzadko powracają starych rozwiązań.

Komfort podróżowania samochodem z automatyczną skrzynią biegów jest coraz większy. Dzisiejsze przekładnie nie mają nic wspólnego ze swoimi protoplastami. Są coraz szybsze i bezproblemowe w serwisie, zakładając, że są prawidłowo użytkowane i serwisowane. Coraz więcej kierowców decyduje się na rozpoczęcie swojej przygody z automatem, dlatego dobrze wiedzieć, które z automatycznych skrzyń biegów nie są dobrym wyborem i dlaczego.

Top 3 automatycznych skrzyń biegów- te egzemplarze mogą cię zrujnować

Niektóre z przekładni mają złą reputację, ponieważ narażają kierowców na duże, a czasami nawet na bardzo duże koszty. Dlatego poniżej zamieszczamy listę trzech najbardziej problemowych przekładni, które potrafią zrujnować właścicieli.

Jedna awaria Jatco JF506E i tracisz 6 tys. złotych. To 5-stopniowy automat, który na rynku wtórnym jest bardzo popularny. Znajdziemy go między innymi w samochodach z Grupy Volkswagena: Seacie Alhambra, Audi A3,drugiej generacji Land Rovera Freelandera i Volkswagenach: Golfie, Borze i Sharanie.

Automatyczna skrzynia biegów płynnie zmienia przełożenia i dobrze się sprawuje. Niestety po kilku latach eksploatacji zużycie elektrozaworów daje o sobie znać. Podobnie jak wada koszów sprzęgłowych, co w rezultacie czyni właściciela uboższym nawet o 6 tys. złotych.

Problemy sprawia również moduł sterowania. Awarie w połączeniu z nietypową charakterystyką pracy mają wpływ na niską ocenę tej skrzyni. Czynności serwisowe, takie jak wymiana oleju wymagają skorzystania z pomocy wykwalifikowanego mechanika.

top 3 automatycznych skrzyn biegow JATCO-JF506E
JATCO-JF506E

Multitronic od Audi może cię kosztować nawet 10 tys. złotych

Wbrew pozorom nie wszystkie mechanizmy oferowane przez Audi, słyną z trwałości. Automatyczna skrzynia Multitronic, którą producent oferował od 1999 r. stała się numerem jeden, wśród owianych złą sławą automatów.

Znajdziemy ją w modelach A4 i A6 z napędem na przód i silnikami do mocy 204 KM. Bezstopniowy Multitronic w zamyśle miał podnieść komfort jazdy i obniżyć zużycie paliwa.

W praktyce zakup auta z tą skrzynią biegów gwarantuje spore wydatki. Bardzo szybko dochodziło do awarii sterowników i rozciągania się łańcuchów, które są odpowiedzialne za symulowanie przełożeń. Niektórzy właściciele decydowali się na zapobiegawczą interwencję w fabryczną budowę skrzyni i dokonywali przeróbki na 7 lamel. To pozwalało dłużej cieszyć się bezproblemową jazdą.

Dynamiczny styl jazdy skraca żywotność Multitronica a szarpanie i miganie kontrolek to zapowiedź sporych wydatków. Solidna naprawa może pochłonąć nawet 10 tys. złotych.

Top 3 automatycznych skrzyń biegów
foto: Audi

VAG DL501 to rekordzista pod względem kosztów napraw

Seria skrzyń biegów DSG produkcji Volkswagena otworzyła nowy rozdział w historii automatów. Dwusprzęgłowe przekładnie szturmem zdobyły salony i zyskały uznanie kierowców za płynną, błyskawiczną pracą i redukcję zużycia paliwa.

Przekładnie z dwoma sprzęgłami również spotkamy w Audi. W wersjach z napędem na cztery koła montowano skrzynię DL501. Wyposażono ją w centralny mechanizm różnicowy. Zaskakuje fakt, że producent nie zaleca w nich wymian oleju, co odbija się na ich żywotności.

W zależności od sposobu użytkowania już po 200-250 tysiącach kilometrów, poddaje się mechatronika sterująca, a komplet sprzęgieł ulega zużyciu. Koszt reanimacji obu dwóch elementów może wynieść oszałamiające od 8 do 12 tysięcy złotych.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News