To koniec pandemicznych obostrzeń dla kierowców? Unia już nie chce certyfikatów i testów

Czy nadchodzą lepsze czasy dla kierowców i nie będą musieli robić testów i przedkładać certyfikatów covidowych? Tak może się stać, bo Unia Europejska nie chce już ich testować i ograniczać w przemieszczaniu.

paszport covidowy nie wymagany dla kierowców
Podaj dalej

Decyzja o braku obostrzeń dla kierowców rekomendowana dla sektora transportowego

Według rekomendacji Rady Unii Europejskiej nie ma potrzeby testowania i ograniczania przemieszczania dla kierowców sektora transportowego. Powinni móc realizować zlecenia bez obowiązku posiadania certyfikatu covidowego i robienia testów w kierunku COVID-19.

Owa rekomendacja nie jest wiążąca dla państw członkowskich, które podejmą własne decyzje o ograniczeniach w celu ochrony zdrowia. Co to oznacza dla polskich kierowców zawodowych?

W związku z tym, że rekomendację opublikowano we wtorek, oznacza to, że wejdzie w życie 1 lutego. W nowych przepisach decyzja o zastosowaniu wszelkich środków bezpieczeństwa w dobie pandemii powinna uwzględniać status indywidualny danej osoby. Nie warunki panujące w określonym regionie.

Wyjątkiem jest sytuacja, gdy poziom zakażeń jest szczególnie wysoki na danym obszarze. W praktyce oznacza to, że kraje członkowskie UE powinny brać pod uwagę certyfikat covidowy lub wynik testu podróżującego.

Z tego obowiązku wyłączono jednak pracowników sektora transportowego tj. kierowców i załogę pojazdów, którzy transportują towary do danego unijnego kraju lub podróżujących tranzytem.

Ponadto zarówno pracownicy, jak i osoby świadczące dla niego usługi, nie powinni przechodzić kwarantanny i powinni być obligowani do okazywania negatywnego wyniku testu na COVID-19 w czasie wykonywania pracy.

transport bez testów dla kierowców
bigstock

Wyłączenia obostrzeń nie tylko dla zaszczepionych pracowników sektora transportu

Nowe przepisy określające wyłączenia dotyczące pracowników sektora transportowego, dotyczą również tych, których nie zaszczepiono  i pochodzą z regionu uznanego za  „czerwoną strefę”.

Zwykli obywatele z czerwonych stref powinny ograniczać podróże do minimum, a ci niezaszczepieni będą podlegać nadal obowiązkowej kwarantannie. Wobec kierowców zawodowych sektora transportowego „powinny być zastosowanie wyjątki, w celu ograniczenia zakłóceń na rynku wewnętrznym i zachowania funkcjonowania uprzywilejowanych korytarzy.”

W przypadku wysokiego poziomu zakażeń COVID-19 zaleca się szybkie testy antygenowe, bez konieczności stosowania kwarantanny.

„Takie wymogi odnośnie testowania nie powinny prowadzić do zakłóceń w transporcie. W przypadku dojścia do zakłóceń, wymogi dotyczące testowania powinny być natychmiast zawieszone lub zniesione – zaleca Rada Unii Europejskiej

Co zadecydują polskie władze wobec naszych kierowców? Dowiemy się niebawem. Unijne rekomendacje nie są dla żadnego z rządów krajów UE wiążące.

Przeczytaj również