Od 2 lutego wielkie zmiany dla znacznej grupy polskich kierowców. Zaniedbanie tego obowiązku oznacza problemy

Od 2 lutego wielkie zmiany dla znacznej grupy polskich kierowców. Zaniedbanie tego obowiązku oznacza problemy

prawo dla kierowców ciężarówek system IMI

Podaj dalej

Już za 10 dni wchodzą w życie ważne przepisy, które obowiązują znaczną grupę kierowców. Ich treść wymaga podjęcia wyzwania, jakim jest rejestracja w systemie IMI. Bez tego mogą mieć spore kłopoty.

Od 2 lutego zaczynają działać przepisy dotyczące delegowania kierowców

Nowe przepisy określone mianem Pakietu Mobilności zaczną obowiązywać już od 2 lutego. Od tego dnia kierowcy muszą być obowiązkowo zarejestrowani w systemie IMI (ang. Internal Market Information System).

Dlatego przewoźnicy, którzy mają obowiązek zgłoszenia kierowców pracujących zagranicą powinni poznać zasady i funkcje systemu.

Wiadomo, że spływające jednocześnie setki tysięcy danych w jednym czasie niosą ze sobą ryzyko, że system się zawiesi. System IMI poszerzony o moduł delegowania kierowców, jak informuje transifo.pl trafił już do użytku. Do tej pory działała jedynie wersja testowa.

nowe przepisy rejestracji dla kierowców od 2 lutego
Freepik

System IMI jest obowiązkowy dla przewoźników, których objęto przepisami Pakietu Mobilności

Komisja Europejska sygnalizowała od dawna, że poszerzy system IMI o moduł delegowania kierowców. Od jakiegoś czasu dostępna była wersja testowa, która pozwalała na założenie i aktywację konta. Wcześniej przewoźnik musi uzyskać unijny login za pośrednictwem strony internetowej.

W ten sposób każdy miał okazję poznać nowy system i uzyskać wiedzę na temat sposobu zgłaszania kierowców. To bardzo przydatna rzecz biorąc pod uwagę, że wielu przewoźników ma bardzo dużą liczbę kierowców do zarejestrowania.

Nawet biorąc pod uwagę, że czynność ta nie zajmie dużo czasu, nie warto ryzykować i odkładać wszystkiego na ostatnią chwilę. Zapas kilku dni jest wskazany, ze względu na potencjalne obciążenie serwerów. W takiej sytuacji wszystko się może zdarzyć.

Freepik.com

System IMI zastąpi wszystkie inne krajowe portale

Przewoźnicy, których obowiązuje Pakiet Mobilności, muszą pamiętać, że delegowaniu nie podlega przewóz dwustronny i przejazd tranzytowy. Delegowanie kierowców dotyczy kabotażu i cross trade.

Wprowadzony system IMI zastąpi wszystkie inne, jakie obowiązywały w krajach Unii tj. SIPSI (we Francji) czy Milog (w Niemczech). Przewoźnicy będą go używać do składania deklaracji delegowania. Ponadto za jego pośrednictwem będą się kontaktować z organami kontroli. Na przykład wówczas gdy otrzymają prośbę o uzupełnienie dokumentacji za pośrednictwem komunikatora IMI.

Dlaczego ważne jest, by przewoźnicy na bieżąco monitorowali otrzymywane w ten sposób komunikaty? Dlatego, że mają określony termin na reakcję.

delegacje dla kierowców ciężarówek
Freepik.com/@1933bkk

Musisz o tym wiedzieć dokonując rejestracji kierowców

Dokonując rejestracji kierowców w systemie IMI, który ma wiele wersji językowych, w tym polską trzeba wiedzieć jak to zrobić.
Proces zgłoszenia kierowców do pracy za granicą wymaga wprowadzenia ich danych i trzeba poświęcić uwagę detalom.

O ile dane osobowe kierowców można zaimportować z arkuszu Excel, o tylko należy pamiętać, że system nie pozwala na użycie znaków specjalnych. To oznacza, że wprowadzając do systemu np. nazwisko Szcześniak, należy wpisać Szczesniak.

Oryginalnie brzmiące nazwiska można wpisać w dodatkowym polu, które jest nieobowiązkowe. Komisja Europejska zdecydowała się na takie rozwiązanie, mając na uwadze, że w różnych językach obowiązują różne znaki specjalne.

Przewoźnik albo osoba upoważniona do dokonywania rejestracji kierowców musi wiedzieć, żeby podać wszystkie niezbędne informacje, tym do jakiego kraju deleguje pracownika i na jaki okres.

Każda zmiana np. prawa jazdy czy kraju do którego delegujemy pracownika wymaga zgłoszenia. Nie będzie to trudne, bo po wybraniu nazwiska kierowcy z listy dane automatycznie się pojawią.

Chociaż maksymalny okres, na jaki można delegować kierowców do pracy za granicą, wynosi 6 miesięcy, to w systemie najpierw należy ich zgłosić na okres 3 miesięcy.

prawo dla kierowców ciężarówek system IMI
Adobe iStock

Komisja Europejska zapewnia, że 2 lutego wszystko będzie działać

Firmy przewozowe zatrudniają czasami kilkuset, a nawet kilka tysięcy kierowców. Biorąc pod uwagę, że zgłoszenia delegowania można wysłać do systemu, dopiero 2 lutego od północy można się obawiać tego, czy serwery wytrzymają tak dużą ilość danych wprowadzonych jednocześnie.

Sytuację dodatkowo może skomplikować fakt, że każdy kierowca musi otrzymać zgłoszenie delegowania w formie elektronicznej bądź papierowej. Dziś do sytemu IMI można jedynie wprowadzić konto firmowe, wpisać dane, utworzyć deklaracje i je zapisać.

Komisja Europejska, zapytana o kwestię stabilności systemu w dniu wysyłania deklaracji oznajmiła, że na 99 % wszystko pójdzie sprawnie. Co nie znaczy, że coś może pójść nie tak.

W przypadku innowacji i wprowadzania nowych systemów dopiero uruchomienie ich po raz pierwszy daje pełen obraz sytuacji.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News