Testy zderzeniowe Euro NCAP w 2023 r. Wynik zaskakuje i jest nieco niespodziewany

W tym roku Euro NCAP jak zwykle przeprowadziło wiele testów zderzeniowych samochodów, jakie trafiły na europejski rynek. Wśród niech jest wiele modeli zupełnie nowych marek, a też takie, jakie przeszły ponowne egzaminy. Jak wypadły te nowe chińskie i znane europejskie marki?

nio euro ncap 2023
Podaj dalej

Testy zderzeniowe Euro NCAP są kamieniem milowym dla bezpieczeństwa

Nie jest tajemnicą, że testy zderzeniowe Euro NCAP są ważnym wyznacznikiem dla kupujących samochody. Specjaliście wraz z ewolucją motoryzacji udoskonalają procedury, by czuwać nad bezpieczeństwem kierowców w Europie.

Nowe testy są bardziej rygorystyczne i biorą pod uwagę wiele nowych systemów bezpieczeństwa. Specjaliści badają samochody zarówno pod kątem niezawodności systemów ostrzegania kierowców, jak i ich wkład w zapobieganie kolizjom z udziałem pieszych, rowerzystów i innych pojazdów.

Ocena i podsumowanie wyników poszczególnych testów każdego nowego samochodu trafiającego na rynek jest dla nas wszystkich kamieniem milowym dla bezpieczeństwa mobilności. Specjaliści z Euro NCAP wraz z pojawieniem się chińskich marek zwłaszcza elektrycznych zyskali wyjątkowo odpowiedzialne zadanie. Oceny niektórych z nich są interesujące.

Jak wypadają modele z Azji na tle europejskich marek w 2023 roku?

W związku z tym, że organizacja zajmująca się oceną bezpieczeństwa udostępniła dane za 2023 r., to znamy odpowiedź,  jak wypadają na tle europejskich marek te z Chin, Japonii czy Południowej Korei. Wynik zaskoczył i raczej „niepokojący”.

Według danych ogłoszonych przez organizację Euro NCAP, w 2023 roku przeprowadziła ona testy zderzeniowe i oceniła 17 nowych modeli. To zarówno z silnikiem spalinowym, jak i elektrycznym. Wśród nich dziewięć pochodziło z Chin, trzy z Europy, dwa z Japonii, dwa z Korei Południowej i jeden z Wietnamu (VinFast VF8).

Według danych organizacji, nowe modele chińskich producentów znacznie przewyższyły modele innych firm, co zdecydowanie obala dotychczasowe wyobrażenia i stereotypy.

Jak widać, gdy kryterium jest bezpieczeństwo dorosłych pasażerów, to na szczycie rankingu widzimy Nio ET5 z procentem 96%. Na drugiej pozycji jest Volkswagen ID. 7 z wynikiem 95%, a na trzeciej kolejny model do Nio – EL7 z oceną 93%. Nie jest tajemnicą, że wszystkie wymienione modele uzyskały finalny wynik maksymalnych pięciu gwiazdek w teście Euro NCAP.

Co, gdyby za kryterium oceny wziąć systemy ostrzegania kierowcy i zapobiegania kolizjom , które znajdują się w wyposażeniu standardowym? Niespodzianka. Tu na pierwszym miejscu znów znajdują się Chińczycy.

Na szczególne wyróżnienie zasługuje tutaj nowy smart #3 z wynikiem 85% punktów. Tu za nim uplasował się SUV od Mercedesa -EQ EQE z taką samą oceną. Jednak pozostał nieco w tyle w obszarach bezpieczeństwa dorosłych pasażerów i bezpieczeństwa pieszych. Na trzeciej pozycji znalazła się Kia EV9 z procentem 83%. Tutaj też każdy z wymienionych modeli oceniono na maksymalne pięć gwiazdek.

Wiadomo, że napływ chińskich pojazdów nabiera na intensywności. Wiele z nich można zakupić już także w Polsce. Świetne oceny pięciu gwiazdek w wymagających testach Euro NCAP powodują, że jesteśmy ciekawi co przyniesie 2024 r. Czy szefostwo w Euro NCAP znów postawi je na równi, a może nawet wyżej niż te wyprodukowane w Europie? Nie mamy wątpliwości, że specjaliści z Euro NCAP będą mieli co robić w przyszłym roku.

Przeczytaj również