Skoda robi porządki w Niemczech. Co trzeci dealer pożegna się z czeską marką

Czeska marka Skoda zamierza uporządkować swoją sieć sprzedaży samochodów w Niemczech. Firma już potwierdziła, że przechodzi na model agencyjny, co w rezultacie oznacza, że Czesi rozstają się, z co trzecim dealerem. Czy taki sam plan ma wobec salonów w Polsce?

Skoda- Certyfikat Cyfrowy
Podaj dalej

Skoda zamknie w Niemczech jedną trzecią salonów

Skoda Germany znacząco przerzedzi swoją sieć w związku z przejściem na model agencyjny. Wiadomo już, że Czeska marka rozstaje się, z co trzecim dealerem. Taką informację potwierdził także jeden z niemieckich partnerów Skody „Importer chce oddzielić się od ponad 100 dealerów” – powiedział w rozmowie z niemieckim Automobilwoche.

W sieci Skody krąży informacja o od 110 do 130 dealerach, z którymi Skoda zakończy współpracę. To nie jest zaskakująca informacja po tym, jak Volkswagen 5 lat temu dokonał tego samego. Jednak skala porządków w Niemczech jest zaskakująca. To dlatego, że marka posiada w Niemczech 330 dealerów, więc nowe porządki oznaczają rozwiązanie umowy nawet z  jednym na trzech partnerów handlowych.

skoda _enyaq_lk
Skoda Enyaq_L&K

Jak producent tłumaczy takie liczby?

Skoda Germany już potwierdziła zakończenie umowy. Komentarz do takiego rozmachu tej sprawy nie był jednak zbyt obszerny.
„Zagęszczenie dealerów jest największe w Niemczech. Niektóre obszary rynku utrudniają sobie nawzajem życie” – powiedział Automobilwoche, szef Skody Klaus Zellmer.

Taka decyzja to duży problem dla dealerów Skody i ich pracowników. Thomas Peckruhn, prezes związku dealerów Skody, nie chciał komentować tej sprawy. W rozmowie z Automobilwoche wspomniał o walnym zgromadzeniu. Takie odbędzie się w weekend w Berlinie. Jednym z tematów w porządku obrad, jest kwestia tego, jak pomóc poszkodowanym partnerom.

Czy w Polsce też doczekamy podobnej sytuacji? Na szczęście według Skody w innych krajach europejskich nie ma większej potrzeby podejmowania działań. Idąc tym tokiem myślenia, popularna i ceniona przez rodaków marka nie zamierza przeprowadzać takiej rewolucji w Polsce. To cieszy, bo czeski producent niedawno zaprezentował nową generację bardzo cenionej Skody Superb, po którą do salonów ruszy wielu Polaków.

nowa-skoda-superb-2024
Nowa Skoda Superb, fot. Skoda

Nowa struktura sprzedaży Skody już od 2024 roku

Konwersja sprzedaży samochodów Skody do systemu agencyjnego ma się odbywać stopniowo. Pierwszy samochód w sprzedaży, którego wspólnicy mają pośredniczyć i otrzymywać prowizję to będzie Skoda Elroq. Elektryczny SUV trafi na tamtejszy rynek w czwartym kwartale przyszłego roku. To jeden z trzech zupełnie nowych elektrycznych modeli producenta, które pojawią się do 2030 r. Wszystkie trzy samochody będą opierać się na platformie MEB Grupy VAG. Następny w kolejce model to Enyaq w 2025 r.

Zmiana systemu sprzedaży pozwoli Skodzie zaoszczędzić na kosztach sprzedaży. Producent przechodząc na działalność agencyjną, ma zwiększyć wydajność systemu nawet o 2%. Biorąc pod uwagę obecne marże dealerów wynoszące od 16-18% w Niemczech, oznacza to spadek kosztów sprzedaży o co najmniej 10%. Skoda postawiła mocno na sprzedaż cyfrową. Planuje oferować w ten sposób  jeden na pięć nowych samochodów do 2025 roku.

CZYTAJ TAKŻE: Top 5 samochodów dla seniorów. Na liście ekspertów znalazł się także SUV – teraz to sprzedażowy hit w dobrej cenie

Przeczytaj również