Seryjne E5 Sportback zachowało wiele z konceptu o nazwie AUDI E
Pierwszy wspólny seryjny model Audi i SAIC na chiński rynek stał się faktem. Jest w nim najmniej Audi, jakie znamy w Europie. To dlatego, że w odróżnieniu od dotychczasowej linii produktów SAIC Audi, to nowe „AUDI” koncentruje się na inteligentnych rozwiązaniach najwyższej klasy i jest pozycjonowane jako wyraźny wyznacznik przyszłego innowacyjnego rozwoju Audi.
Nie jest tajemnicą, że niemiecki producent wiąże wielkie nadzieje z tą nową strategią na najważniejszym dla niego rynku. Dyrektor generalny projektu Fermín Soneira powiedział kiedyś: „Jeśli odniesiemy sukces w Chinach, z pewnością odniesiemy sukces na całym świecie”. To odzwierciedla, jak ważną pozycję ma nowa submarka w globalnym układzie Audi. Trzeba wiedzieć, że cykl rozwojowy tego niezwykłego modelu E5 Sportback wynosi zaledwie 18 miesięcy. To mniej niż połowę cyklu rozwojowego tradycyjnych modeli producenta z Ingolstadt.
Elektryczny samochód w wersji produkcyjnej to jedna z najgorętszych premier targów motoryzacyjnych w Szanghaju. Model znalazł się w centrum uwagi, wzbudzając duże oczekiwania rynku i wielką ciekawość wśród publiczności. Pod względem wyglądu zewnętrznego, seryjny samochód model w największym możliwym stopniu odtworzył design wcześniej zaprezentowanego samochodu koncepcyjnego AUDI E. Przód samochodu wyposażono w powiększoną, pierścieniową grupę świateł LED, która jest bardzo rozpoznawalna, a prostokątne reflektory sprytnie ukryto po obu stronach. Na dachu znajduje się lidar, który zapowiada inteligentne zdolności prowadzenia pojazdu.

AUDI E5 Sportback może wywołać niezłe zamieszanie na chińskim rynku pojazdów elektrycznych
Wspólny model Audi i SAIC głęboko integruje technologie inżynieryjne niemieckiej marki z innowacyjnymi rozwiązaniami, które spełnią potrzeby chińskich konsumentów. AUDI E5 Sportback jest pionierem nowej koncepcji pojazdów.
Gdy zajrzymy do jego wnętrza, najbardziej rzucającą się w oczy rzeczą będzie wg opinii wielu nieco przesadzona konstrukcja dużego ekranu. To projekt, który znacznie różni się od tradycyjnego stylu wnętrza Audi, a bardziej przypomina koncepcję wzornictwa chińskich samochodów elektrycznych. Panele wykończeniowe tworzą ciepłą i komfortową atmosferę. System interakcji człowiek-komputer jest, jak wielu podkreśla w dużym stopniu spójny ze zwyczajami Chińczyków i integruje różnorodne aplikacje rozrywkowe. Dodatkowo responsywny system samochodowy połączono z popularnymi obecnie funkcjami AI, tworząc inteligentnego „Asystenta AUDI”.
Jeśli chodzi o układ napędowy, to E5 Sportback otrzymał akumulator o pojemności 100 kWh, a zasięg CLTC przekracza 700 kilometrów. Pojazd wykorzystuje architekturę elektryczną 800 V z możliwością ultraszybkiego ładowania. W efekcie może zwiększyć zasięg o 370 kilometrów w ciągu 10 minut szybkiego ładowania, imponując wydajnością.
Jeśli chodzi o osiągi, to pojazd wyposażono w przednie i tylne podwójne silniki o maksymalnej mocy 570 kW (787 KM) oraz napęd na cztery koła quattro. Oficjalnie przyspieszenie do setki zajmuje mu 3,6 sekundy. W związku z tym, że dodatkowo korzysta z zaawansowanych technologii tj. progresywny układ kierowniczy przednich kół, czy zawieszenie pneumatyczne, to ma wszystko, by namieszać w segmencie pojazdów elektrycznych na chińskim rynku.

Podsumowanie
Wisienką na torcie innowacji jest elegancki i dynamiczny styl nadwozia E5 Sportback typu fastback. Zorientowany na potrzeby wymagających klientów w Chinach będzie rywalizować z konkurentami marek NIO, Xpeng i Tesli. Czy jest na tyle unikalny, że zdoła zdobyć przyczółek na chińskim rynku luksusowych, elektrycznych samochodów?
Nie jest tajemnicą, że kluczem do sukcesu będzie cena. Wprowadzenie E5 Sportback do oferty w Chinach zaplanowano na lato 2025 r. Kolejne dwa modele, także elektryczne trafią na tamtejszy rynek w latach 2026 i 2027.


