Jakie zmiany w przepisach dotyczących prawa jazdy zatwierdzono, a jakie nie?
Surowsze kary za niebezpieczną jazdę dla młodych kierowców oraz możliwość samooceny zdolności prowadzenia pojazdów- to tylko niektóre z unijnych zmian, jakie przyjęto w przepisach dotyczących prawa jazdy.
Parlament Europejski proponuje, aby prawo jazdy było ważne 15 lat dla kierujących motocyklami i samochodami osobowymi. Sporo mniej, bo 5 lat ma być ważne prawo jazdy na ciężarówki i autobusy. Posłowie zgodzili się także na cyfrowe prawo jazdy dostępne w telefonach oraz na traktowanie go na równi z tradycyjnym dokumentem.
Jeśli chodzi o uprawnienia, to posłowie PE zgodzili się także na to, aby o prawo jazdy na ciężarówki i autobusy mogli się starać 18-tkowie. To jednak z ograniczeniem przewozu do szesnastu pasażerów oraz wymogiem uzyskania certyfikatu kompetencji. Takie reformy poczyniono w związku z niedoborem kierowców tych dwóch typów pojazdów.
W projektowanych przepisach znalazł się także zapis mówiący o tym, że prawo jazdy na samochód osobowy i ciężarowy mogliby uzyskać 17-latkowie. Pod warunkiem, że będzie im towarzyszyć doświadczony kierowca.
Co z ograniczeniami dla seniorów za kierownicą?
Posłowie Parlametu Europejskiego zdecydowali, że nie będzie ograniczeń dla seniorów. Skrócenie okresu ważności praw jazdy seniorów także nie spotkało się z aprobatą posłów pomimo, że o takie wnioskowala komisja.
Unijni urzędnicy chcieli w ten sposób uniknąć posądzenia o dyskryminacje i ograniczanie prawa do swobodnego przemieszczania się, które jest ważne dla życia społecznego i gospodarczego seniorów.
Posłowie parlamentu zgodzili się także na to, by seniorzy sami mogli ocenić swoją zdolność do prowadzenia pojazdów podczas wydawania lub odnawiania prawa jazdy. Ponadto uznano, że kraje unijne w drodze własnych przepisów same mogą zdecydować, czy samoocenę zastąpią badaniem lekarskim. Takie w minimalnym zakresie objęłoby kontrolę wzroku i układu krążenia.
Posóowie chcieliby jednak aby w unijnych krajach położono duży nacisk na podnoszenie świadomości kierowcow w zakresie symptomów fizycznych i psychicznych, jakie mogą stanowić o stwarzaniu zagrożenia podczas prowadzenia pojazdu.
Reforma przepisów obejmie także testy na prawo jazdy dla przyszłych kierowców
Poprawa bezpieczeństwa na unijnych drogach, na których co roku ginie ponad 20 tys. osób wymaga reform przepisów dotyczących uzyskania praw jazdy. Przyszli kierowcy muszą się przygotować na nowe elementy testów i szkolenia, które obejmą m.in.:
– jazdę na śniegu i śliskiej nawierzchni,
– bezpieczne korzystanie z telefonu,
– wiedzę o martwych polach,
– zapewnienie bezpiecznego otwierania.
Posłowie PE uznali, że są to niezbędne elementy reformy przepisów dotyczących prawa jazdy. Tak samo jak 2-letni okres próbny dla niedoświadczonych kierowców. W tym czasie będą podlegali surowszym przepisom dot. norm spożycia alkoholu i kar za niebezpieczną jazdę.
Z uwagi na to, że zakończono pierwsze czytanie projektu przepisów, to na ich zatwierdzenie przyjdzie nam poczekać. Prace nad ich ostatecznym kształtem będzie kontynuował nowy parlament w dniach 6-9 czerwca 2024 r.