Opony run flat to wyjątkowy wariant ogumienia. Czy warto w nie inwestować?

Opony run flat to wyjątkowy wariant ogumienia. Czy warto w nie inwestować?

wzmacniane opony

Podaj dalej

Opony run flat to nic innego, jak rodzaj ogumienia, które pozwala kierowcy jeździć na „kapciu”. Po raz pierwszy trafiły do Porsche 959, a dziś na szeroką skalę korzysta z niego m.in. BMW. Czy warto w nie inwestować?

Jak działają opony run flat?

Konstrukcja opony run flat pozwala na kontynuowanie jazdy samochodem nawet po jej przebiciu. To niewątpliwie zaleta, której nie oferuje zwykłe ogumienie.
W rezultacie kupując takie ogumienie, nie trzeba wozić w samochodzie koła zapasowego, ani  korzystać z zestawu naprawczego.

Jak na ironię, to nie ona utrzymuje ciężar samochodu, a jedynie wypełniające ją powietrze. Po przebiciu powietrze ucieka i robi się znany wszystkim „kapeć”. Opona run flat pozwala wówczas kontynuować jazdę bez powietrza, ale z ograniczoną prędkością ( do 80 km/h) i na określonym dystansie (do 200 km w zależności od produktu). Jak to możliwe?

Typ ogumienia  run flat posiada specjalne wzmocnienia, dzięki któremu może utrzymać ciężar auta w momencie awarii. Czy warto je kupić? Wyjaśniamy

opony indeks

Istnieje kilka rodzajów opon, które pozwalają kierowcom jeździć na „kapciu”

Najbardziej znane rodzaje opon run flat to: opony samouszczelniające, opony z pierścieniami oraz ze wzmocnioną konstrukcją.
Opony samouszczelniające, jak nazwa wskazuje, mają po wewnętrznej stronie warstwę uszczelniacza. Umieszczono go między bokami opony, wzdłuż bieżnika. Rozwiązanie to nie jest popularne ze względu na znaczną wagę opon i problemy z wyważaniem kół.

Ogumienie ze specjalnym pierścieniem wewnątrz, w momencie usterki bierze na siebie cały cały ciężar. Ponadto zapobiega zsuwaniu się opony z felgi. Najbardziej znanymi oponami z pierścieniem nośnym są Michelin PAX.

Niestety to nie było szczęśliwe połączenie, ze względu na cenę i problemy z montażem, dlatego firma postawiła na opony ze wzmocnioną konstrukcją, które są obecnie najczęściej stosowane. W bocznych ściankach umieszczono gumową wkładkę wzmacniającą. Zapobiega osiadaniu opony gdy dojdzie do utraty ciśnienia.

Tego typu wariant ogumienia montuje się w samochodach wyposażonych w czujniki ciśnienia, ponieważ moment przebicia może być dla kierowcy niezauważalny.

opony

Jakie zalety ma ten rodzaj opony?

Wśród zalet na pewno należy wymienić fakt, że to rozwiązanie pozwala na łatwiejsze zapanowanie nad samochodem w przypadku awarii. Ogumienie tego typu chroni przed utratą sterowności w momencie uszkodzenia bieżnika. Możliwość kontynuowania jazdy po przebiciu opony jest doceniają szczególnie kierowcy pokonujący długie dystanse. Nie muszą wymieniać koła na poboczu drogi, co bywa zarówno trudne jak i niebezpieczne.

Dlatego opony run flat pozwalają zaoszczędzić czas, gdy trafi nam się niemiła niespodzianka, a spieszymy się na ważne spotkanie. Wymianę  można  bez problemu przełożyć na później.

Wariant zimowy przynosi najwięcej korzyści kierowcom, bo to właśnie zimą najczęściej dochodzi do uszkodzeń bieżnika. Ogumienie run flat mają wzmocnione ściany boczne, dzięki czemu są bardziej odporne na uszkodzenia boków niż zwykłe.

opony run flat
Adobe iStock

Czy warto zdecydować się na taki zakup?

Niestety w przeciwieństwie do koła zapasowego, opony run flat są rozwiązaniem tymczasowym. W razie uszkodzenia pozwalają na kontynuowanie podróży, ale finalnie trzeba pojawić się u wulkanizatora.

Na miejscu może się okazać, że wymiana lub naprawa takiego ogumienia będzie niemożliwa. Ten rodzaj opon jest sztywny i cięższy o 10-15% od standardowego. W związku z czym ich obsługa wymaga odpowiedniego sprzętu.

Samochody seryjnie wyposażone w tego typu opony mają problemy z normalnym ogumieniem. Wynika to z faktu, że posiadają inaczej zestopniowane zawieszenie. Kierowcy często się skarżą, że montaż zwykłych opon wpływa na stabilną jazdę samochodu i generuje problemy.

Zanim zdecydujesz się na ten wariant opony, musisz wiedzieć, że nie zapewniają takiego komfortu jak zwykłe i mogą mieć wpływ na zużycie paliwa.

Przeczytaj również

Redakcja WRC News

Redakcja WRC News